Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kon het antwoord niet terugvinden op het forum en denk dat deze ook is voor de iets meer doorgewinterde fruitkwekers. :D 

Is het zinvol om bij blauwe bessen een zomersnoei toe te passen?

Zo ja, wat is dan de bedoeling:

1. Wegsnoeien/terugsnoeien van takken die al 2/3 jaar vrucht hebben gedragen

2. Inkorten van nieuwe scheuten om groei van zijscheuten te stimuleren

3. Uitdunnen voor meer lichtinval op de vruchten

4. Een combinatie van bovenstaande of allemaal

Ook als het niet zinvol is en een wintersnoei genoeg is, dan zou dat zinvolle informatie zijn en me weer een klusje in de zomer schelen. :)

Geplaatst:

Summer pruning did not affect the general quality of the fruit, but it did influence the date of flowering and harvest, the date of the maximum yield, and the level of disease and insect occurrence.

~ Lee, S. G., Cho, J. G., Shin, M. H., Oh, S. B., Kim, H. L., & Kim, J. G. (2015). Effects of summer pruning combined with winter pruning on bush growth, yields, and fruit quality of ‘Misty’southern highbush blueberry for two years after planting. Horticulture, Environment, and Biotechnology, 56, 740-748.

Zomersnoei maakt dus wel wat verschil, maar het hangt er maar net vanaf of dat de moeite waard is voor je. Ik doe zelf niet aan zomersnoei bij blauwe bessen.

Wat betreft de bedoeling. Over het algemeen snoei je de toppen uit nieuw gegroeide takken en verbeter je de lichtinval door de kroon wat uit te dunnen.

• Like 3

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Korte conclusie, de overijverige hobbyist kan zichzelf een extra klusje geven waarvan het effect op een paar struikjes nauwelijks merkbaar zal zijn.

Ik ga denk ik wel de afgedragen takken waarvan ik weet dat ik ze niet wil behouden, snoeien na de pluk. Dan kan de rest van het groeiseizoen de focus van de planten naar de takken voor volgend jaar. Thanks voor het uitzoeken Frank!

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...