Geplaatst: 22 september 20241 j Hallo lieve mensen, Ben zo'n maandje geleden verhuisd naar een nieuwe woning, met een tuin van zo'n 300m2. Hiervan wil ik de op de achterste paar meter een grote kas en pergola gaan zetten, daarvoor een moestuin van zo'n 100m2 en daarvoor weer de siertuin, waarvan ong. de helft borders wordt. Het probleem: het is nu allemaal nog gazon. Op het moment ziet het er zo uit: (met touwtjes al een beetje de linker border aan het uitzetten) Gazon is zo'n 3 maanden geleden ingezaaid, en duidelijk nog niet in topvorm. Daarvoor was het een overgroeide jungle die door de woningstichting helemaal gerooid tot op de kale grond. Ik ben nog wel het gras aan het bijzaaien en bemesten omdat ik toch wel een stuk ervan wil behouden, en het er zo nog niet netjes bij ligt. Moestuin wordt 7 vakken van 1m x 3m voor wisselteelt + aardbeien, plus plekken voor druiven/bramen/frambozen/dwerg fruitboompjes. Echter vind ik het voor komend jaar prima om te beginnen met 3 a 4 vakken, en de rest later toe te gaan voegen. Heb eerder al een stukje van 50m2 op de lokale volkstuin gehad, dus ben niet onbekend met moestuinieren. Siertuin krijgt aan de linker kant een border van ong. 14 meter lang en zo'n 3 tot 4 meter breed. Flink dus. In het midden wil ik een pad van flagstones naar achteren laten lopen door het gazon (onder meerdere rozenbogen en kleine boompjes door). Rechts komen 2 ovale rozenborders van elk zo'n 3m x 2m. Waarschijnlijk wil ik tegen de rechtse schutting ook nog wel een lange smalle border maken voor schaduw(klim)planten. Wens is op den duur ook nog voor een vijver, en een groot konijnenhok. Nu is de vraag, wat is het slimste qua grond voorbereiden? Ik kom vele opties tegen online, no-dig, alles omspitten (fysiek voor mij niet te doen), gras wel of niet wegscheppen, met de tuinfrees eroverheen... maar wat is het beste? Voor de moestuinbakken lijkt no-dig me wel haalbaar, maar voor de borders niet aangezien daar al gewortelde planten in moeten komen. Zit ook met de vraag, waar haal ik op betaalbare wijze een paar kuub compost vandaan? 22 september 20241 j aangepast door LisaBella
Geplaatst: 22 september 20241 j Alles wat je aan gazon weg wilt, afdekken met karton. Goedkope oplossing en het scheelt zo belachelijk veel hard werk. Compost verkrijgen is wel een ding… ik ken niemand die dat goedkoop in de aanbieding heeft. Vooral de transportkosten zijn erg hoog. Maar je spaart in elk geval wat geld en energie uit door alles te beleggen met karton.
Geplaatst: 22 september 20241 j Auteur Dus nu afdekken met karton, en dan? In het voorjaar frezen? De grond is bikkelhard, krijg er niet eens een spade in om wat plantjes te planten. Misschien dat dat verzacht na een half jaartje karton erop... Hoef dan ten miste niet met een zodensnijder aan de slag I guess.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.