Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi vakkenvullers 😉,

Ik lees bij allerlei topics leuke tips voor groenten in bakken.

Is het idee om ze hier te verzamelen?

Geplaatst:

Leuk idee. Maar hoe wil je dat precies gaan doen?

Geplaatst:

De tips of de bakken?

Geplaatst:

De tips, ik zou niet weten hoe hier op het forum bakken te verzamelen. 

Maar ik weet niet hoe ik de links naar tips hier moet zetten. Zo bedoelde ik het meer.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

O, @Gitta en @Petrasmoestuin, ik ben ook nog beginneling op dit gebied. Dat blijkt maar weer, want ik had jullie vragen gemist. Ik zie nu dat ik wel mijn eigen topic moet volgen 🤓

En ik had dit topic gemaakt en toen wilde ik er zelf een tip inzetten en toen bedacht ik dat ik behalve raapstelen Mizuna zelf eigenlijk bar weinig nieuwe ontdekkingen heb gedaan 😂😂.
Dat ik die dus graag van andere forumleden lees. Dit jaar heb ik wel, dankzij @Vrouwholle bleekselderij Gimli en ook dankzij haar, maar een andere variant, mini pompoen gezaaid.

Gitta, ik ben ook vergeten hoe je een link plaatst, zodra ik het weer weet laat ik het je weten.

Geplaatst:

Een link plaatsen @CJodokus Je gaat naar de pagina en je kopieert  de tekst die je bovenin je computer of telefoon ziet staan. 
Als voorbeeld even deze pagina over afharden dus de tekst achter de 2 kleine sleuteltjes:

Kopiëren doe je via Ctrl C, dan ga je naar de pagina op dit Forum en plak het dan via Ctrl V.

https://jessicakoomen.nl/afharden-van-je-planten/?srsltid=AfmBOoqlkMuNHSHpwYtrgBf7A3WkrxvW5XSKw874Pn6oj81DFVN4jaxk

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
  • Auteur

En mag ik dan zomaar van iedereen kopiëren? @Jorieke123

aangepast door CJodokus

Geplaatst:

Ik weet zo snel geen tips voor gewassen, ik zaai eigenlijk gewoon de standaard groentes en niet special MM gewassen.

Iets wat ik wel anders doe dan de gemiddelde tuinder is mijn courgette (gewone, geen klimcourgette) opknopen tot een palmboom zodat de plant minder ruimte inneemt op de grond.
20240929_162610.thumb.jpg.618ca2cef96bc155b91c54945e232d70.jpg

Bij het uitplanten een stevige paal naast de courgette plaatsen (elders las ik de tip 4 stokken rondom, dat ga ik nog testen)
De stam regelmatig losjes vastbinden aan de paal.
Alle bladeren onder de eerstvolgende courgette verwijderen. 

aangepast door loes

Geplaatst:
  • Auteur

Leuke tip @loes. Heb je nog een speciale reden waarom je geen klimcourgette hebt, of gewoon omdat het zo uitkomt?

voor mij zou het handig zijn wanneer de plekken aan mijn klimrekken vol zijn. Onthouden.

zou het ook werken voor pompoenen?

Geplaatst:

Omdat die klimcourgette er nog amper was toen ik met de MM begon en de klimopties zijn inderdaad ook niet oneindig.
Erwten bij het gaas, Boontjes bij de bonenstaken. Tomaten bij de tomatenspiralen. Op de rozenboog komt dit jaar komkommer, cucamelon en een pompoentje. Over de schutting voorheen druif en nu kiwibes. 

Ik denk niet dat het voor pompoen werkt, die is wel rankend en veel groter. 

aangepast door loes

Geplaatst:
  • Auteur

Leuk om te lezen. Ik zou er wel meer over willen lezen, maar je hebt hier vast al meer geschreven. Ik ga je eerst even volgen 🕵️ 🔎 😉 of eerder… teruglezen.

Geplaatst:

Ik weet zo verder geen speciale tips te bedenken maar dat is vast omdat het voor mij al zo normaal is. Ik ga mijn best doen dit jaar mijn moestuinseizoen beter bij te houden met foto's

Geplaatst:
  • Auteur

Goed plan! Dan ga ik je toch volgen🚶‍♀️🚶🏻‍♀️

aangepast door CJodokus

Geplaatst:
  • Auteur

Oh, dat deed ik al 😁

• 3 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

@loes

Ik ga mijn courgette opbinden zoals jij beschreef. Tip heb ik gelukkig onthouden, dat kwam goed uit vanwege ruimtegebrek.

Heb jij misschien nog wat foto’s van de planten en de manier van opbinden zoals jij hierboven beschreef?

Altijd leerzaam hoe een ander het doet.

Misschien zijn er nog meer ‘baktuiniers’ met voor mij of anderen nieuwe ideeën?

…. O, wow! Die gevlochten steunen van wilgentenen en zo die ik laatst bij Gardeners World zag! Iemand die ze maakt?

Geplaatst:

Nieuw in mijn bak is ;

Chinese pink selderij… ze doet het goed… er ziet er mooi uit met haar licht rose stelen😅

Zachte selderij smaak.. ik doe haar meestal bijin de zaterdagse soep 😋

IMG_4503.jpegDit is het zaden zakje .. helaas is nanotuin ( de dochter van Peter Bauwens) ermee gestopt … dus omdenken dat ik zaden ga winnen…😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_4694.jpeg

aangepast door Vrouwholle

Geplaatst:
  • Auteur

O ja, zó jammer! Hopelijk komt er elders een nieuwe generatie geïnspireerde kwekers.

Mooi hoor, ook bij die prachtige papavers 💜

Geplaatst:

Ook nieuw is “ sla met bloemetjes” gediagnosticeerd cornucopia is haar officiële naam 😊

Ik vind haar fantastisch lekkere smaak heeft het blad… als ze vol in bloei is produceerde ze pluk is de stengels voor in een vaasje of strooi de bloemetjes over de salade 😍

De mijne zijn nu uitgebloeid en zaden aan het vormen…ik ga haar opnieuw zaaien….😊

IMG_4353.jpegBlad smaakt nog prima als de bloemen al verschijnen…IMG_4530.jpegIn volle bloei 😍Net gemaakt; zaadvorming… ik zaaide haar 1-3 voor en zetten haar 5-4 in dit vak. 😊IMG_4696.jpegVoor de volledigheid ook het zadenzakje ff opgezocht👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱IMG_4695.jpeg

@peulenschil hier staat de info over mijn bloemetjes sla 👍😊

aangepast door Vrouwholle

Geplaatst:

@Vrouwholle Die staat die jij opgeeft kan ik niet vinden en 1 zaak die het had is gesloten. Klopt het dat het ook Baldrian kan heten?

Als ik het in google vertaal naar het Duits, dan geeft hij Baldrian. Dat ken ik wel, ik heb daarvan de tabletten in huis.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
  • Auteur

Een “boem gevende sla” Vrouwholle? Harry Potter plant? 😂😉

Hele leuke naam.

Mooi! En nog lekker ook. Wat een vondst.

Helaas ook weer Bauwens hè? Hopelijk ergens anders te vinden.

Geplaatst:

Ohw haha ; mijn plant stokje …schrijf fout..🤦‍♀️😅 zal de leeftijd zijn CJodokus…😊

Geen idee Petra…🤔

Veel van mijn zaden komen bij nano tuin vandaan…ik zal of zelf zaden moeten winnen op ook elders gaan zoeken want pas vanaf 1mei dit jaar ;2025 zijn ze er helaas mee gestopt ,😕🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:
  • Auteur

Gekregen: een afrikaantje. Dat is geen afrikaantje, dat is zelfs geen Afrikaan, dat is een Massaai, zo lang.

Ik ben benieuwd hoe hij gaat bloeien.

IMG_0643.jpeg

IMG_0638.jpeg

Geplaatst:

Wauw!

Ik heb dat al vaker ondervonden @CJodokus dat bloemen in een moestuinbak giga worden….😅 Ooit had ik uitgezaaide cosmea in mijn bak haar gang laten gaan… pfff … ze werd wel 3 meter hoog en pas einde herfst ging ze bloemen maken…. En dat vond ik jammer want einde herfst zit ik meer binnen dan op mijn dak… vandaar dat ik zonnebloemen ook altijd vroeg voorzaai zodat ze hopelijk eerdaags gaan bloeien en ik er zelf van kan mee genieten als ik op mijn dakterras bezig ben. 😊

Die bloemen hebben feitelijk niet zulke goed gevoede moestuin grond nodig.,,,vandaar dat ik ook altijd giga groot blad van de oi kers bloemen heb.,,😅 ik pluk veel blad weg voor mijn kippen en kwartels dus gelukkig heb ik ook veel bloemen erin!! En zaden!!😅 🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:
  • Auteur

Maar het zou ook aan de soort kunnen liggen toch? Helaas heb ik er geen naam bij.

Goeie tip, ik zal wat blad verwijderen als de bloemen niet opschieten. En er geen compost meer bij doen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic