Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag,

Ik heb gisteren mijn zelfgemaakte moestuinbak volgekieperd met potgrond. Moet ik er nu nog speciale moestuingrond bij doen of kan ik 'gewoon' aan de slag met mijn radijs en spinazie?

Ik heb zes vakken van 50 bij 50 (ongeveer). En twee planken hoog (30 cm ongeveer). Ik heb de binnenkant van de planken bekleed met stevig plastic, dat zag ik hier ergens als tip!

Ik heb er nu even vliesdoek overheen gelegd, want onze kat Arie dacht dat ik een superluxe kattenbak had gemaakt...

Ik heb zin om te gaan experimenteren, maar dat van die moestuingrond hoor ik graag van jullie!

20250308_133425.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Niks ten nadele van speciale moestuingrond, maar dat wordt dan wel  prijzig, en  je zal zien dat je radijsjes en spinazie het prima zullen doen op potgrond.

Ik had vorig jaar mijn moestuinbakken half gevuld met bemeste tuinaarde en de bovenste laag met de allergoedkoopste potgrond, en alles groeide hier als een tierelier.

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Helemaal eens met @driepinter. Ik (moes)tuinier op een klein stuk volle grond en in een behoorlijk aantal potten/bakken. Dat zijn volgens mij dan kleine moestuinbakken. Altijd met potgrond, geen moestuinmix o.i.d. Wel zorg ik voor goede bemesting gedurende het seizoen, het groeimedium is immers beperkt. Gaat prima zonder moestuinmix. Ik zie moestuinmix vooral als een lucratief verdienmodel.

aangepast door Dahli
  • Like 1
Geplaatst:

Gewoon doen !

Ik had onlangs een akkefietje met opstartproblemen van de wedstrijdaubergine en dat heeft me doen besluiten om voor het eerst van leven een zakje speciale zaai-en stekgrond te kopen bij het tuincentrum. Ik moet toegeven, dat is fantastische luchtige aarde maar ik schrok wel van de prijs voor een lullig zakje. De indruk die ik heb dat je zoiets heel makkelijk zelf kunt maken voor veel goedkoper, door gewone potgrond te zeven (bijvoorbeeld met een oude gaasbak) zodat je geen kluitjes meer hebt, en dit aan te vullen met wat zand, perliet of vermiculiet en misschien nog wat meststoffen. En zo zal het ook zijn met die moestuingrond. 

Maar goed, als je maar een heel klein beetje nodig hebt is het begrijpelijk dat mensen ondanks de hogere prijzen voor gemak  gaan.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Pluim voor jou @driepinter, dat is inderdaad precies hoe je zaai- en stekgrond maakt. Gezeefde potgrond of eventueel tuingrond, gemengd met wat zand en eventueel compost. Niet te veel voeding en lekker luchtig. Ik koop meestal aan het begin van het seizoen wel een zakje, soms twee, voor het gemak om de vroege voorkweek plantjes op te starten. Maar als ik eenmaal bezig ben in de tuin, zeef ik compost, aarde en potgrond, wat maar voorhanden is. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@Jojo71 mijn ervaring met moestuinbakken is dat de grond zowel sneller uitdroogt bij veel zon, als te massief wordt bij veel regen. Wat vermiculiet of eventueel perliet bijmengen verluchtigt je grond en verhelpt dit gedeeltelijk. Verder goed de voeding in de gaten houden, ik schep na elk gewas er een beetje koemestkorrels doorheen. Veel plezier met je bak! 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...