CJodokus Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april https://www.youtube.com/watch?v=7p6-5vHjk2Q&pp=0gcJCdgAo7VqN5tD @Petrasmoestuin, hier het filmpje dat ik bedoelde. Hopelijk werkt de link. ik vind dat zij het heel logisch uitlegt, maar ik weet natuurlijk niet of het je aanspreekt. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april Een half uur kijken, ander keertje, ik moet de tuin nog in. Kom net terug van boodschappen. Maar je schreef ook over compost door bladeren. Dat doe ik niet, want ik heb een hele vochtige tuin en het mos zie ik dan niet meer dat onder de bladeren vast zit. Quote
CJodokus Geplaatst: 13 april Auteur Geplaatst: 13 april Dat snap ik, @Petrasmoestuin. Ik heb net een soort Aha Erlebnis, om in het Duits te blijven. En dat wil je dan graag delen. Maar die ander kan op een heel ander spoor zitten. Toch geef ik je even een korte samenvatting, misschien kan je er toch wat mee. Een gezonde bodem heeft 3 functionerende lagen en een wereldwijd web van schimmels. De bovenste laag voedt de bodem en daardoor de planten. Is dit allemaal niet in orde, dan komt de 🐌 te hulp. Hij wíl de bodem weer genezen, ziet een EHBO situatie, roept zijn hele boeren familie en zijn vrienden 🐌 🐌 🐌 🐌 🐌 🐌 🐌 (dit legt ze leuk uit). Als wij slakken gaan verzamelen, doden of wegbrengen, dan komt er weer een nieuw legertje 🐌 🐌 🐌 🐌 om de bodem te repareren. Eindeloos. Omdat we de oorzaak niet aanpakken. Genezing: laat de aarde met rust, voed haar. Zorg voor een mooie losse, voedzame, waterdoorlatende en waterbufferende bodem. ik vond dit hier heel logisch uitgelegd. Jij misschien niet, maakt niet uit, even goeie vrienden 😉 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Interessant, maar ik zaai niet in de volle grond. Maar ze komen wel naar boven geklommen. Ze kunnen beter de rozen e.d. gaan omspitten, want als alles straks begroeid is, dan kunnen wij daar niet tussendoor lopen, dus vandaar dat wij ze bij de ingangen (buren) vaak proberen op te vangen. De buren hebben geen groentetuinen, vandaar dat ze allemaal naar ons komen. 2 Quote
CJodokus Geplaatst: 13 april Auteur Geplaatst: 13 april Ja, lekker snacken bij Tante Petra 🤨 Hopelijk is het dit jaar minder! Quote
rorror Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Geen juiste balans in de bodem is inderdaad wel een oorzaak van dat planten meer gevat worden door plagen. B.v. te veel stikstof doet veel groeien met zachte uitloop, waar luizen lekker op gedijen. Ook geven die bladeren die veel stikstof bevatten meer geurstof af waar slakken op afkomen. Die hebben namelijk een goed reukvermogen. Of slakken elkaar roepen voor de reden om de bodem te verbeteren betwijfel ik. Het lijkt mij eerder dat het voor hen een gunstige omgeving met een hoop lekkernij waar ze zich goed kunnen vertoeven en voortplanten. Weersomstandigheden spelen natuurlijk ook een rol. Dus door een goede bodem waarbij voedingstoffen afgifte in juiste belans wordt afgeven, is jouw tuin waarschijnlijk minder aantrekkelijk, en of lokt minder plaaginsecten naar je tuin toe. 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.