Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Alle groente behalve de kolen zijn (licht)geel, gelig


Ray

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Hoe kan het zijn, dat de gehele moestuin alle soorten groente slecht groeit en licht van kleur zijn

Een paar merkwaardigheden:

- In perspotjets heb ik mais gezaaid in mijn broeikas, met 15cm hoog een maand terug uitgeplant in de moestuin, nu zijn ze 16cm hoog en gelig.

- 4 keer verschillende soorten bonen gezaaid (eerst een 1/2 dag in water laten staan) niets opgekomen, helemaal niks.

- snijbonen in perspotjets, na dat ze mooie groot groen blad hadden gevormd, uitgeplant, nu zijn ze licht geel, groeien wel maar langzaam.

- aardappels, blijven laag en zijn licht van kleur. Een paar dagen voor mei uitgepoot, nu nog geen 25cm hoog.(Frieslandse en eerstelingen)

- Prei, groeit wel, maar zijn ook licht van kleur en sommige bladeren hebben gele strepen over de hele lengte.

- Uien schieten.

- Bieten, veel blad verkleuring en groeien zeer traag.

- Wortels, geel blad hier en daar, groeit ook traag.

- alle kolen gaan goed, behalve de bloemkool heeft bobbelig blad.

- Gras op de paden groeit snel en geef veel zaad, is niet bij te houden.

 

Zoals u ziet alle type groenten vertonen bijna het zelfde probleem, voedsel te kort.

Maar juist dit voorjaar heb ik aan alle velden GFT compost toegevoegd (afhankelijk aan de behoefte). Ik had niet genoeg eigen gemaakt compost.

Ook heb ik kalk korrels vlak voor zaaien en planten gestrooid.

 

Wat kan het zijn? Was de GFT niet goed (Roundup residu) of spontaan mineralen te kort?

Heeft iemand zoiets meegemaakt?

Gr,

Raymond

Link naar reactie
Delen op andere sites

foto's van wat voorbeelden ? ( plek van vergeling ( alleen de randen , hele bladeren, over de hele tuin verspreid ? )

 

snap de kalkgift bij zaaien en verspenen niet zo goed ( alleen bij de uien en de kolen ? ) Kalk en vrijkomen voedingsstoffen werken niet goed samen.

Dan: voeding geheel en alleen uit compost ? Kan , maar dat mag dan wel heul heul veel compost zijn. En rijke compost. Zeker gekochte gft compost bevat niet echt veel voedingswaarde he ?

 

Maar goed. Je tuint al heel wat jaren , dit alles heb je zelf ook al bedacht.

Kan wel zeggen, bij mij staan meerdere dingen ook totaal stil en soms geel. Mja. Ik heb een helemaal nieuwe tuin. Das wat anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar foto's zou inderdaad helpen het e.a. beter te beoordelen.

 

Ik ben het met je eens dat ze symptomen van voedingstekort laten zien. Of dat door de compost komt weet ik niet, zou kunnen want compost bevat inderdaad niet zo veel voedingsstoffen als mest MAAR het is een beetje afhankelijk waar de compost van gemaakt is (bijv een compostmengsel van mest en tuinafval bevat natuurlijk wel flink wat voedingstoffen). Bij mij, en ook bij anderen zag ik in eerdere berichten hier op het forum, zijn er ook wat plantjes die wat bleek zien en traag groeien (wel voldoende bemest). Ik wijt het zelf grotendeels aan de vele regen en de lage temperatuur voor deze tijd van het jaar waardoor de opname van voedingsstoffen niet optimaal verloopt.

 

Uien schieten bij mij dit jaar ook bijna allemaal door, oorzaak zijn de fluctuerende temperaturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

foto's van wat voorbeelden ? ( plek van vergeling ( alleen de randen , hele bladeren, over de hele tuin verspreid ? )

 

snap de kalkgift bij zaaien en verspenen niet zo goed ( alleen bij de uien en de kolen ? ) Kalk en vrijkomen voedingsstoffen werken niet goed samen.

Dan: voeding geheel en alleen uit compost ? Kan , maar dat mag dan wel heul heul veel compost zijn. En rijke compost. Zeker gekochte gft compost bevat niet echt veel voedingswaarde he ?

 

Maar goed. Je tuint al heel wat jaren , dit alles heb je zelf ook al bedacht.

Kan wel zeggen, bij mij staan meerdere dingen ook totaal stil en soms geel. Mja. Ik heb een helemaal nieuwe tuin. Das wat anders.

Kalk strooi ik alleen op het veld waar de wortel gewassen staan, met namen is het voor de Ui bedoeld.

 

Ik heb gisteren een Frieslandse aardappelplant er uit gehaald, witte stippen op de knol:

dsc031028741340281795.JPG

 

En/of bruine vlekken:

dsc031213561340281796.JPG

Het loof is in het geheel licht van kleur, aan de wortels en stam is niets bijzonders te zien.

 

Met een andere camera wil ik de andere gewassen op de korrel nemen.

Een moestuin 100 meter verder, daar groeit alles goed. Als het weer het toestaat maak ik daar een paar fotos om te kunnen vergelijken.

Gr,

Raymond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wijt het zelf grotendeels aan de vele regen en de lage temperatuur voor deze tijd van het jaar waardoor de opname van voedingsstoffen niet optimaal verloopt.

 

Uien schieten bij mij dit jaar ook bijna allemaal door, oorzaak zijn de fluctuerende temperaturen.

Hallo Jorg,

Een samenloop van omstandigheden, moestuin uitgemergeld en weersomstandigheden.

 

De rede dat ik geen mest opbreng is meer door praktische redenen, dus niet principieel. Ik woon op een uitloper van een dijk, mijn tuin is 4 meter lager dan straat niveau en alles moet via een trap. Het straatje is smal, kan dus ook niet een vrachtje laten storten. Iemand die een bigbag met mest kan neerzetten heb ik nog niet gevonden.

Gr,

Raymond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray,

 

De witte stipjes zijn geen ramp, zie https://www.moestuinforum.nl/aardappels-witte-stipjes-t2469.html

Op de andere foto is volgensmij een vorm van schurft (heeft ook te maken met het bekalken).

Het loof van mijn frieslanders is ook geel aan het worden, ik ga er van uit dat ze aan het rijpen zijn, gepoot eind maart. Waarom heb jij ze in Mei gepoot, doe je dat altijd?

 

Is gedroogde koemest geen optie, of het zelf halen van paardenmest in oude 40l potgrondzakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

[quote name="RayZoals u ziet alle type groenten vertonen bijna het zelfde probleem' date=' voedsel te kort.

Maar juist dit voorjaar heb ik aan alle velden GFT compost toegevoegd (afhankelijk aan de behoefte). Ik had niet genoeg eigen gemaakt compost.

Ook heb ik kalk korrels vlak voor zaaien en planten gestrooid.[/quote]

 

 

Kalk komt zeer langszaam vrij waardoor het al gegeven wordt in februari. Je kan volgens mij beter Dolocal gebruiken (= poedervorm) dan kalk in korrelvorm omdat korrels nog langszamer vrijkomt. Wel bij windstil weer !

 

Compost uit alleen GFT is meer een grondverbeteraar dan een meststof. Pas wanneer er ook paarden-, kippen-, koeien= of konijnenmest aan toe is gevoegd wordt het een stuk voedzamer.

 

De kropsla is bij mij ook wat geliger dan normaal en dat wijdt ik aan de weersgesteldheid van de afgelopen periode. De andere gewassen hebben wel hun normale kleur. Als ik jou was zou ik bijmesten omdat ik denk dat er bij jou toch sprake is van een voedingsschaarste.

Voor de gewassen in de groei neem je NPK 12-10-18 en voor de gewassen die tegen het vrucht dragen aan zitten neem je Patentkali.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom heb jij ze in Mei gepoot, doe je dat altijd?

 

Is gedroogde koemest geen optie, of het zelf halen van paardenmest in oude 40l potgrondzakken?

Waarom ik Mei heb getypt, geen idee, had April moeten zijn. Dus eind Maart gepoot.

Struikjes zijn erg dun, laag en licht, dus krieltjes dit jaar.

 

Inmiddels heb ik een bodemonderzoek pakketje van Gaia binnen. Daar volgt wel een bemestingsplan uit.

Gr,

Raymond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de gewassen in de groei neem je NPK 12-10-18 en voor de gewassen die tegen het vrucht dragen aan zitten neem je Patentkali.
Bedankt Rubo,

Ik heb geen ervaring met kunstmest, hoeveel strooi je ongeveer per m2?

Gr,

Raymond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze nog een paar foto's:

 

Links aardappelras onbekend 60cm hoog goede kleur. Rechts (Frieslandse) 25cm hoog en licht van kleur.

groen52071340474795.jpg

 

Maar net 25cm exl. aanaarden.

img000558361340474792.JPG

 

Wortels, geel blad er tussen:

img000822051340474791.JPG

Gr,

Raymond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Raymond,

 

Naast de voedingsgesteldheid van je moestuin, zou ik ook eens kijken naar de vochtigheid van de bodem (je afwatering).

Plantjes hekelen te natte voeten.

 

Soms wil een drainage buis/slang wonderen doen als je grond wat lager gelegen is dan de rest en dat ook nog in vrij vochtig gebied (veel waterhuishouding in jou omgeving)

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

veel waterhuishouding in jou omgeving
Ja dat klopt wel, als de revieren hoog staan komt het grond- kwel- overloop-water ong. 50cm onder de moestuin. Maar dat is maar een paar weken in het jaar. De rest van het jaar meer dan 3 meter diep, dat kan ik zien aan de B watergang langs de tuin, deze is 3 meter diep en droog, kurk droog zelf na een flinke bui komt er geen water in.

 

Te droog is het ook niet

Gr,

Raymond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de gewassen in de groei neem je NPK 12-10-18 en voor de gewassen die tegen het vrucht dragen aan zitten neem je Patentkali.
Bedankt Rubo,

Ik heb geen ervaring met kunstmest, hoeveel strooi je ongeveer per m2?

 

Voor de komkommers en tomaten in emmers 1x per maand 1 halve dessertlepel. Absoluut niet meer. De komkommers staan in de kas en krijgen elke dag water.

 

Voor op de bedden gaat het eigenlijk meer op gevoel. Bij de rabarber wat meer, kool ook en de rest wat minder. Maar een exacte dosering heb ik er eigenlijk niet voor. Maar beter te weinig dan te veel !. Het heeft ook met het weer te maken. Is het groeizaam weer geweest en zijn de planten lekker opgeschoten dan kan je wat meer geven. Is het een periode droog geweest dan geef je minder omdat er minder is opgenomen door de planten en er door gebrek aan regen minder is uitgespoeld.

 

Bij de aardbeien moet je met bemesten rustig aan doen. Eigenlijk alleen in het vroege voorjaar geef ik ze Culterra (dit is op natuurlijke basis) en in mei een klein beetje kunstmest.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...