peet van oosten Geplaatst: 6 februari 2011 Geplaatst: 6 februari 2011 hallo moestuiners.wie o wie heeft er verstand van om basilicum op pot te zaaien .waar ik vrijwilliger bent willen in de tweede week van mei een zomermarkt houden .het zou dan leuk zijn als wij van de moestuin ook wat kunnen verkopen .dus tuinkruiden op pot .maar ik weet niet hoe lang basilicum er over doet om een pot vol te laten groeien .er is een verwarmde kas bij . Quote
Jorg Geplaatst: 6 februari 2011 Geplaatst: 6 februari 2011 Zaai in maart bij 13-18°C. De basilicum ontkiemt na ongeveer 7-14 dagen en verspeen ze later in potten bij dezelfde temperatuur. Je kan ze natuurlijk ook direct in de potjes zaaien (dun zaaien). Een constante temperatuur is belangrijk. Hard de plantjes af als ze buiten komen te staan. Hoe lang ze er over doen tot ze een mooi plantje vormen in pot weet ik niet. Quote
bertine Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Zaai in maart bij 13-18°C. De basilicum ontkiemt na ongeveer 7-14 dagen en verspeen ze later in potten bij dezelfde temperatuur. Je kan ze natuurlijk ook direct in de potjes zaaien (dun zaaien). Een constante temperatuur is belangrijk. Hard de plantjes af als ze buiten komen te staan. Hoe lang ze er over doen tot ze een mooi plantje vormen in pot weet ik niet. Bedenk jezelf ook welke basilicum wilt zaaien. De normale is meestal toch wat sterker dan de rode of citroenbasilicum, dat is mijn eigen ervaring in ieder geval. Zelf kweek ik ze gewoon op mijn balkon, daarna overpotten inderdaad. Begin er wel op tijd mee zodat je ook daadwerkelijk een volgroeid plantje kunt verkopen ipv kleine stekjes. Quote
dennislp Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Als ik basilicum zaai in m'n verwarmd kasje doe ik dat altijd rond de 25 graden dacht ik dan beginnen ze hier meestal al na 3 dagen tijd te ontkiemen Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
chaotik Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Doe al 3 jaar zaaien vanaf Februari/Maart in kleine potjes in de vensterbank. Ik doe dan een paar zaadjes in een klein potje en maak de aarde wat vochtig daarna doe ik plastic folie over et potje met zaadjes en na een paar dagen (zoon 5 dgn) komen ze uit.Ik kies wel altijd een vensterbank waar het langste de zon staat en nu loeit daar ook de kachel onder..Als ze wat groter worden pot ik ze over in grotere potten zodat ze wat meer ruimte hebben. Uit eigen ervaring heb ik 2 maanden later zeker grote mooie bacilicum planten. Tevens zet ik ze met lekker weer wel buiten. Dan groeien ze toch sneller... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.