Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb net mijn paprikaplantjes in pot die in mn kasje stonden even in grotere potten gedaan en heb ze ook meteen ontdaan van blaadjes en beginnende paprikaatjes ter hoogte van de splitsing in 2 stammetjes zeg maar. Tot mijn schrik zag ik in de top enkele beestjes zitten. Luis ofzo. Afijn plantjes afgespoten buiten met een harde straal water, en voorlopig is het opgelost hoop ik.

Alleen nu zie ik er ook een heleboel zitten in mijn kousenbandplanten, en die staan in de volle grond in de kas en zijn denk ik ook wat kwetsbaarder. Ik mag hopen dat ze ook niet in de tomaten zitten of komkommers, maar ik vrees het ergste.

Ik meen me te herinneren dat je de planten dan kunt sprayen met verdunde zeep of zoiets, maar ik weet niet precies wat het beste is. Iemand advies?

20250619_184417.jpg

20250619_184431.jpg

20250619_184501.jpg

20250619_184448.jpg

aangepast door driepinter

Geplaatst:

Kleine tip: onderwerpen als luis worden hier op het forum veel besproken. Gebruik je de zoekfunctie al? Dan vind je veel adviezen om je luis te bestrijden. Ergens in je beeldscherm (ik zit nu op mobiel, dan zie ik het onderin) vind je het veld waarin je je zoekwoord kunt invullen.

Screenshot_20250619-190848.png

Geplaatst:
  • Auteur

Je hebt gelijk Arja, maar ik weet geeneens zeker of het luizen zijn of iets anders, het zijn geen zwarte luizen zoals je weleens in van dat stekelonkruid ziet, ze zijn geel, en lijken wel een stuk groter. En ik lees dat sommigen ze afspuiten in de kas, maar dat betekent dat mijn tomaten ook nat zullen worden wat weer kans op ziektes geeft toch? En luizen in een appelboom bestrijdt je misschien weer anders dan een fragiele kousenbandplant.

Ik had eigenlijk gehoopt op een snel antwoord , maar inderdaad, vanavond als ik thuis ben maar even goed zoeken naar een probaat middel zonder gif.

Edit : ik zag net een medetuinder op het complex met een spuitje rondlopen,en heb hem gevraagd of dat tegen luis was. Dat was inderdaad zo. De communicatie ging in het Engels, maar hijzweerde bij verdunde "cold pressed neem oil" met wat "dishwasher" spul erin. Hij noemde nog het aantal gram per liter ( ben ik alweer vergeten) maar ik heb een beetje van dat spul gekregen. Dankbaar omdat ik volgende week niet meer bij de tuin kan vanwege de Navo top, ik ga vanavond even op zoek naar "neem oil" en meteen bestellen .

Volgens de medetuinder hoef je het ook niet af te spoelen, maar er zullen ook wel andere manieren en middeltjes zijn. Voor nu even opgelost

20250619_194748.jpg

aangepast door driepinter

Geplaatst:

Snap ik. Het lijkt mij bladluis, maar ik kan het niet zo goed zien op je foto's. Google even hoe bladluis eruit ziet, en vergelijk dan met je eigen beestjes.

Aan zo'n rechte stengel kun je ze er misschien ook voorzichtig afvegen. Of je gebruikt dat zeep/spiritus/watermengsel (ik weet de verhoudingen niet, anders had ik het hier geroepen hoor) - je kunt het er wellicht langs gieten ipv sprayen, als je bang bent de tomaten te veel lastig te vallen.

Overigens is over het gebruik van dat mengsel ook discussie mogelijk, met name het doden van andere, nuttige insecten, en het feit dat je die stoffen ook niet op je planten en in je grond wilt hebben.

Geplaatst:
  • Auteur

Thanks Arja, ik heb net iets gekregen en na het editten van mijn eerdere bericht zag ik dat je inmiddels weer had gereageerd

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.