Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Gebruik van neemolie tegen bladluis ? Of wat gebruiken jullie ?

Featured Replies

Geplaatst:

Goedendag,

Nadat ik gisteren beestjes geconstateerd heb op mijn paprikaplantjes en kousebandplantjes kreeg ik van een buitenlandse medetuinder een beetje spul in een flesje wat een mengsel was van "cold compressed neem oil, dishwash soap en water" om te behandelen. Ik had werkelijk nog nooit gehoord van "neem oil", maar het schijnt dus gewoon neemolie te heten in het Nederlands en ik wil dat ook kopen, (of iets gelijkwaardigs, in ieder geval zonder gif erin),

Alleen zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Je hebt dus kant en klare sprays van neemolie in de juiste verhoudingen die vrij duur zijn, en die valt al meteen af wegens de kosten.

Op Amazon zie ik een fles neemolie staan met emulgator erin van 1,2 liter , die je alleen nog maar hoeft aan te lengen met water in een verhouding van 1:100. Je kunt er wel 120 liter spray mee maken, maar is ook nog steeds relatief duur (31 euro)

De goedkoopste oplossing lijkt om "pure" neemolie te kopen en daar zelf een mengsel van te maken,, Alleen ik lees verschillende verhalen over dergelijke mengsels. Sommigen hebben het over een scheutje dreft, sommigen hebben het over groene zeep, anderen weer over zwarte zeep, iemand anders heeft het weer over spiritus, een ander gebruikt weer kaliumzeep, en de verhouding is ook niet altijd hetzelfde,

Klopt mijn redenering dat een emulgator normaliter alleen is bedoeld om olie te kunnen laten mengen met water, en dat dat afwasmiddel/groene of zwarte zeep/of wat dan ook , eigenlijk hetzelfde is als een emulgator ? Ik bedoel, is neemolie dan het enige werkzame middel in dat mengsel tegen luis, of helpt zeep zelf ook nog de luis te bestrijden ?

Ik lees ook dat neemolie beperkt houdbaar is en koel bewaard moet blijven. Ik kan zo'n fles dus beter thuis bewaren ipv het schuurtje in de moestuin, maar is een kelderkast goed genoeg of moet het in de koelkast?

Misschien denk ik allemaal weer veel te moeilijk, maar ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen, en door ervaring weet wat het meest probate mengsel is voor niet al te duur.

aangepast door driepinter

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.