Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik dacht dit jaar ga ik ( voor de kleinkinderen) er voor zorgen dat ik een mooie aardbeien stellage ga neer zetten.

Dat is ook gelukt, speciale bakken, 2 soorten aardbeien 80 planten( Favori en Ostara bij Aardbeiplantje vandaan) in Potgrond.
Een PH meter gekocht om de vochtigheid en PH kunnen controleren en dacht dat moet goed komen. Maar niet dus....

Ik heb gewone potgrond gebruik met langzaam oplossende meststof het enigste wat ik niet goed kreeg was de PH waarde die zou rond de 6 moeten zijn maar is 7.

Met turfstrooisel geprobeerd maar blijft hetzelfde. De eerste bloemen die er in kwamen volgens de regels verwijderd, toen leek het even goed te gaan maar als snel

kregen een aantal planten last van bruine bladeren en de vruchten die er aankwamen (ook van de planten zonder bruine bladeren) waren klein, hard en niet echt smaakvol.

Dat is bij beide soorten zo. Vandaag heb ik alle kleine, harde, rottende vruchten verwijderd in de hoop een soort van nieuwe start maar ik heb er foto's van gemaakt om hier te laten zien mogelijk doe ik toch iets fout of is er iets anders aan de hand. Ik hoop dat er dingen herkend worden en liefst met oplossingen om het beter te gaan doen.

Het zijn heel wat foto's zowel van in de bakken als van wat ik er uit heb gehaald

Foto1.jpg

Foto2.jpg

Foto3.jpg

Foto4.jpg

Foto5.jpg

Foto6.jpg

Foto7.jpg

Foto8.jpg

Foto9.jpg

Foto10.jpg

Foto11.jpg

Foto12.jpg

Geplaatst:

Alles wat schimmelt, gelijk weghalen. Die schimmel moet niet je nog niet aangetaste vruchten ook aangrijpen.

Bladluis op de bloemstengel/ bloem, kan vervormde vruchten geven. Haal die er af, als je ziet dat het een mini, of misvormd vruchtje gaat worden.. verder is het weer ook niet perfect geweest- heb hier planten die zo heet stonden dat de aardbeien gewoon tot pulp kookten, of taai werden.

Selectie toepassen, en snel bij schimmel ingrijpen. Gaat het mis is het zinloos de vrucht af te laten rijpen mijn insziens.

Geplaatst:

Ik weet niet wanneer je de planten gepoot hebt in de bakken, maar het zijn maar kleine plantjes (Als ze al een paar maanden staan) en ze lijken ook vrij diep in de grond te staan, terwijl aardbeien niet te diep mogen staan voor een goede groei. Maar dat komt wellicht doordat je later turfmolm hebt toegevoegd.

In dit geval lijkt het erop dat de grond gewoon niet goed is. Is de doorworteling van de planten wel goed?

Bij ons op het complex hebben de aardbeien het dit jaar gewoon prima gedaan, al moet je de bakken wel heel goed water geven, al kan dit natuurlijk ook teveel zijn en vochtige grond met zon op de zwarte bak kan leiden tot wortelrot doordat de grond heet wordt.

De planten van Aardbeiplantje zijn in de regel van prima kwaliteit, daar zou ik in ieder geval niet aan twijfelen.

Wel jammer van al het werk en de verwachtingen...Succes!!

Geplaatst:
  • Auteur

Dashbro, dan heb ik het in ieder geval goed gedaan alle beschimmelde inmiddels verwijderd.

Ze staan niet de hele dag in de volle zon ( als die er is) ik zal de (nieuwe) groei in de gaten houden en verwijderen als het fout gaat.

svvoorden, Ze zijn de 1e week van april geplant en ongeveer een maand later turfmolm er bij gedaan. Het lijkt denk diep maar de grond is in de afgelopen maanden wel wat gezakt door het watergeven denk. Ik zal er deze week een plant uithalen en de wortels bekijken.

Het is inderdaad jammer van de verwachtingen maar al doende leert men vandaar de vragen :)

Met zonnige groet, en beide bedankt voor de info en het reageren

Hans

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.