Geplaatst: 19 augustus19 Aug Het is nu een mooi moment om pruimen- en kersenbomen te snoeien (na de pluk). Deze soorten snoei je namelijk bij voorkeur in de zomer of nazomer, omdat de bomen dan actief groeien en de snoeiwonden sneller genezen. Dat verkleint de kans op ziektes zoals loodglans.Een bijkomend voordeel is dat je meteen een beter zicht hebt op de takkenstructuur en de gezondheid van de verschilllende takken, omdat de boom nu nog vol in blad staat. Je kunt de balans tussen groei en vruchtzetting mooi bijsturen en de boom vitaal houden voor de komende jaren.Zelf ben ik deze weken ook volop bezig met het snoeien van pruimen en kersen. Wie dit klusje nu aanpakt, legt eigenlijk de basis voor gezonde bomen en een stabiele oogst.
Geplaatst: 20 augustus20 Aug Voor een jonge boom geldt dat toch niet hé? We hebben een halfstam pruim van zo'n 4 jaar oud. Kan ik die niet beter nog natuurlijk laten groeien?
Geplaatst: 20 augustus20 Aug Auteur Ook jonge bomen snoei ik (met mate). Maar dat is vorm snoei waarbij je aandacht hebt voor de takken die je als gesteltak wilt houden en takken die verkeerd staan en geen gesteltakken worden (die snoei je weg). Pruimen staan bekend om takscheuren (door soms te overvloedige oogst). Dit kan je (deels) voorkomen door sterkere en dikkere taken te kweken. Dit doe je door dunne lange takken door te knippen (waardoor de lengte groei vertraagd). Snoeien is ook wel een vak en er is geen standaard recept voor alle bomen. De snoei-regels varieren:-is het een appel/peer/kers of bv pruim?-is het een laag- of hoogstam-jonge bomen snoei je we weer anders dan oude, etc.Maar na 40 jaar snoeien weet ik inmiddels hoe het werkt zullen we maar zeggen haha. De beste hoveniers branden hun vingers meestal ook niet aan fruitbomen.Basisregel bij pruimen snoeien zijn:-snoei bij voorkeur na de oogst-snoei niet teveel
Geplaatst: 26 augustus26 Aug Heb ik een maand geleden laten doen, er veel uit gehaald, op het einde van het jaar wordt bekeken hoe de boom er mee om is gegaan,om eventueel een tweede maal te snoeien.Het probleem van de bomen is dat zij ontzettend veel kersen leveren, waar er maar weinig eetbaar zijn, worden vrij snel rot aan de boom, of de vliegjes verknoeien de kersen, helaas ken ik geen oplossing voor dit probleem.Als iemand tips heeft, hoor ik het graag.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.