Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik kwam in het boek "Grow Vegetables" (aanrader!) van Alan Buckingham een handige tip tegen.

Namelijk het zaaien van erwten in een stuk dak goot:

peasingutterring11861330463150.jpg

Voordeel: De erwten zijn makkelijker uit te planten omdat je ze zo de grond in kunt schuiven als het warm genoeg is.

Zaaien met de afstand van 5 cm tussen de zaden in 2 rijen.

Als ze ongeveer 8cm groot zijn en het warm genoeg is kun je ze zo in de geul schuiven. Even vastdrukken en klaar.

6a00d8341c565553ef01538e5feafd970b-400wi59071330463147.jpg

Geplaatst:

Ja is zeker handig, hebben erwten zulke kwetsbare wortels dat je dit beter kunt doen ipv potjes ?

Anders doe ik in een halve fles ofzo dat schuift vast ook lekker.

Players only love you when they're playing.

• 7 years later...
Geplaatst:

Is dit ook toepasbaar met tuinbonen, bietjes en worteltjes?

Want met die laatste 2 heb ik opkomst problemen gehad dit seizoen in de droge kleigrond. Voor de tuinbonen vraag ik me af of het niet te ondiep zal zijn?

Ik kan uit de afvalbak op me werk oude TL bak kappen meenemen.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Bij die goten moet je wel eindkapjes hebben lijkt me zodat het water niet weg loopt.

Ook kunnen ze niet in de regen staan als er geen gaten in zitten.

Ook zaai ik dichte op elkaar en plant dan kluitjes peulen en erwten uit.

Zelf gebruik ik (gevonden) bloembakken, er zitten al verhoogde gaten in de bodem.

Bij (vroege) tuinbonen doe ik er wat meer grond in ivm de wortels de late zaai ik ter plekke.

Bieten en wortelen zaai ik ter plaatse, op wat potjes vroege bietjes na.

Linked Image

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Goten gebruikte ik vroeger ook, idd met eindstukken > echt praktisch en zeker een aanrader

Voor erwten bvb niet zozeer omdat ze tere worteltjes (al hebben ze wel een herstart nodig bij beschadigen) hebben maar omdat het uitplanten heel vlug gaat, ik gebruikte goten van +/- 50 à 70 cm, langer is moeilijker hanteerbaar maar vrienden van mij gebruik(t)en soms goten van wel 2 m lengte

Bloembakken ed ook al gebruikt maar dat is = gebruik andere diverse potjes

Plantjes dan 'uitgraven' met beetje aarde of liften met bvb een kleine lepel

Tegenwoordig gebruik ik echter alleen nog 16 cm diepe trays voor erwten, tuinbonen etc.

Bietjes zaai ik ook altijd voor maar dan in trays van 11 cm diep.

Tray's zijn voor mij het makkelijkst, je haalt de plantjes met onbeschadigde wortel er simpel uit en plant dit rechtstreeks in de grond.

Gaat trager maar is minder belastend voor mijn rug

Geplaatst:

Bij Seedo zaden aangekocht maar vermoedelijk ook verkrijgbaar op andere sites.

Zie linkse tabel onder kweekbenodigdheden/Zaai en stektrays

Ben tevreden over de kwaliteit,

stevig maar toch ook makkelijk te knippen (heb er een aantal verknipt ifv verschillende teelten).

Meerdere jaren herbruikbaar voor de schappelijke prijs van +/- 3€

Geplaatst:

Ziet er goed uit en lekker diep. Hoe wortelt een een tuinboon erin, gaan die penwortels snel het gat uit?

En wat ik niet echt terug zie is wat de afmeting van het vakje is aan de bovenkant. Heb jij die misschien ter info voor mij?

Ik vraag me ook af of het met wortels in de goten goed of slecht gaat. In de klei kiemt echt weinig dit jaar.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Zal vanavond eens de vakjes meten, info volgt

Tuinbonen wortelen idd vlot en groeien, als je ze te lang in de trays laat staan er uit.

Ik plaats de trays in bakken met zand, krijgen langs daar water.

Als de wortels er vanonderuit komen dan begin ik het uitplanten te plannen, blijven er dan geen week meer in staan

Goten: wat ik destijds kon vaststellen ...

Diepte is beperkte klopt maar de wortels groeien van zodra ze de buiswand raken gewoon door naar de zijkanten.

Is een wirwar maar aangezien je geen plantjes eruit trekt is dit geen probleem.

Mja, klei kan een probleem zijn, baarde me enkele jaren terug ook zorgen

Zoals in andere posts uitgelegd, ik werkte héél veel compost onder, eerst diep geploegd tot +/- 0.5 m = ondergrond gebroken en toen gefreesd tot op 30 cm. Bedden worden niet meer belopen en ik mulch constant én veel. Ik kan met de hand zonder moeite makkelijk 15 cm diep woelen, met een schopje bvb zeker 30 cm.

Geplaatst:
wat ik niet echt terug zie is wat de afmeting van het vakje is aan de bovenkant. Heb jij die misschien ter info voor mij?.

Net nagemeten,

16 cm diepe zijn vakjes van 45 x 45

De minder diepe (maar meer vakjes) zijn 40 x 40

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...