Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Haha, alsof je de rijdende rechter zit te kijken : voor de ene persoon is zo'n boom een doorn in het oog en alleen maar overlastgevend, de ander vindt het juist weer een prachtige boom.

Zeer herkenbaar : Ikzelf woon in een rijtjeshuurwoning in een woonwijk. In mijn jeugd woonde mijn oma daar in de buurt en liep ik daar altijd tassen vol van die "helicoptertjes" te rapen die van de esdoornen afvielen. Mijn vrouw klaagt ook altijd over die boom voor onze achtertuin die het zonlicht ontneemt , en ze klaagt over een soort harsachtige substantie, de bladeren die momenteel vallen, de beginnende boomsprietjes die ieder jaar weer opduiken in bloempotten, dat die boom onaanvaardbaar hoog is.... Nou is vegen niet mijn grootste hobby, maar ik vind het een prachtboom,,, En ik vind het juist jammer dat veel esdoornen in onze laan in de loop der jaren vervangen zijn door kleine lullige andere boompjes.

Geplaatst:
  • Auteur
3 uren geleden, rorror zei:

de boom kan laten vallen

Nee dat zou gemakkelijk zijn. In ieder geval zou hij op mijn bakken vallen of naar de buren. Want je weet nooit waar hij heen valt. En het is een hele kostbare zaak om dat een bedrijf te laten doen, en het is de vraag of zo'n machine onze tuin kan bereiken, zal via de buren moeten gebeuren, wij hebben een smalle ingang aan de tuinkant via de carport.

@Dahli het gaat mij niet om het blad en nee ik heb bepaalde uren zon, maar dan van de kant bij de heg en nee 21 van de 25 pompoenen waren nog niet rijp, dat vanwege het gemis van de zon denk ik.
Ja verder is het wel een prachtig gezicht in de zomer en wij hebben wel 20 soorten vogels en vele nestjes, dus de bomen moeten niet weg. Zelfs een duivennest vlak bij mijn speciebakken in de boom ernaast. Ja zonder bomen zou het kaal zijn, maar een beetje lager zou goed voor de zon zijn.
Ja de zon staat nu aan de andere kant, in het najaar. In het voorjaar staan die bomen in de weg. En dan heb ik maar een paar uurtjes zon, ik heb het maanden bijgehouden waar de zon staat.

1 uur terug, driepinter zei:

ongeveer 35 meter hoog is

Ja op de foto is het moeilijk te tonen, maar de bomen zijn echt heel hoog.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Volgens mij is het zo dat algemeen onderhoud zoals snoeien van de boom voor kosten van de huurder is, maar als de boom echt onaanvaardbaar hoog is en gekapt moet worden is het (denk ik) de verhuurder die dat zou moeten bekostigen. Alleen je komt dan in een grijs gebied. Overlast van bladeren en schaduw zal niet zo snel voldoende argumenten opleveren om een boom te kappen. Maar omdat je het hebt over een andere boom die al is omgevallen zou je het heel misschien op veiligheid kunnen gooien.

Maar zo te zien woon je heel landelijk en zijn de bomen verder gezond; zoiets heeft waarschijnlijk meer kans van slagen in een dichtbebouwde woonwijk waar zo'n zelfde boom misschien maar een levensduur 25 jaar heeft ,

aangepast door driepinter

Geplaatst:
  • Auteur

Wij hebben dat 2 jaar geleden al geroepen aan de verhuurder dat er een kans in zit dat er nog een boom gaat omvallen. Maar het antwoord was dat het geen kwaad kon, enz.
Er zijn nog andere zaken in huis waar ook niets aan gedaan wordt, maar wij laten het zo.

Geplaatst:

Begrijp me goed Petra, ik lees jouw overlast en klachten heel goed maar wat ik zou ik graag zo willen wonen! Prachtig die mooie bomen en al dat groen! 😍 Ik heb persoonlijk heel veel moeite ermee dat mensen te snel bomen omkappen vanwege o.a. overlast wat ze ervan hebben. We hebben als mensen immers ook bomen nodig op onze aarde om te kunnen leven.

Geplaatst:
  • Auteur

Nee zeker niet omkappen @Janie Wij doen hier alles voor de dieren. Nu extra voederhuisje opgehangen b.v. voor de vogels en 2 egelhuisjes helemaal ingegraven onder de bladeren en ervoor gezorgd dat de hond er niet bij kan.
Ik zet even wat leuke fotos erbij, net opgezocht van onze gebeurtenissen hier. Het is toch mijn topic, dus ik denk dat het kan. Ik zet ze hier niet neer om je ogen uit te steken hoor, ik weet best dat wij hier prachtig wonen. Jij bent jong en je kunt altijd later nog naar een andere omgeving verhuizen. Voor ons wat lastiger. Hoewel ik een paar jaar geleden ook andere wensen had hoor. Kwam net uit Spanje waar ik 17 jaar heb gewoond. Ik wilde wat zoeken, meer afgelegen, wat grote grond voor meerdere honden. Maar een huurhuis zoeken wat betaalbaar is zonder te renoveren is en waar je grote honden mee mag nemen is lastig. Maar die wens valt nu ook bij ons wat weg met onze klachten, kunnen die grote honden niet meer makkelijk naar buiten nemen vanwege het gewicht.

1e foto: de dag ervoor vonden wij een jonge duif dood, misschien door de hond gepakt, de volgende dag hoorde ik weer gefladder en de hond binnen gezet en deze duif heeft 2 uur onder de boom gezeten (boom vlak voor ons terras, dat als afzet plaats is voor de vele koolmeesjes als ze voer gaan pakken of een nestje bij ons hebben). Dus veilig weggevlogen.

20250508_153035 gesneden.jpg

2e foto: het 3e koolmeesje deze zomer die ging uitvliegen, maar niet durfde en een paar keer terug ging naar binnen. Dat is het voordeel als je in die tijd vele uurtjes in de tuin verbrengt.

20250516_171623 gesneden.jpg

3e foto: een heel lief en klein geel groene kikker die vlak naast mijn pompoen zat in de grond dit jaar.

20250915_115558.jpg

4e foto: Printscreen van een filmpje. Deze vogel zie ik elke dag in onze boom met besjes zitten (niet voor ons te eten), vanuit de woonkamer aan de voorkant. Dat is zo fijn dat wij rondom ons huis ramen hebben en waar je maar kijkt is groen door bomen en struiken.

Schermafbeelding 2025-10-22 155826.jpg

5e foto: roodborstje op ons terras naast het voederhuisje.

Roodborstje.jpg

Foto 6: 2e voederhuisje dit jaar, nu vliegen er regelmatig wel 15 koolmeesjes, musjes, vinken, roodborstje enz. ernaar toe.

Voederhuisje.jpg

Foto 7: Een vink dat tegen het raam vloog en helemaal suf is. Dan zetten wij hem even op de buitentafel om bij te komen, zodat er geen kat of hond bij kan komen en na een uurtje vliegt hij dan weg. Dit is al vaker gebeurd.

Vink tegen raam 1 (1).jpg

Elders heb ik ook weleens een film van mijn hele tuin gezet, dan heb je een beetje idee hoe het eruit ziet.
Ook eekhoorns en herten zien wij af en toe.

Geplaatst:

Dankjewel Petra voor alle foto's en je bijgeschreven tekst. Leuk om te zien en ik zit helemaal te genieten ervan! 💚💚💚

Jullie wonen echt prachtig hoor. Mijn man en ik hopen over 10-15 jaar te kunnen verhuizen. Het is wel een grote wens van ons om groener en landelijker te kunnen gaan wonen. Echter zijn wij beiden chronisch ziek dus financieel is dat niet makkelijk en we kijken in deze regio waar wij wonen tegen een wachttijd van 15-20 jaar aan voor een andere huurwoning. Maar we blijven dromen en proberen elke maand wat centjes opzij te zetten. 😉

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zou zeggen: ga wat in Duitsland over de grens zoeken. Scheelt vaak de helft van de prijs. Als je geen grote huisdieren hebt, dan is de keus heel groot.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Bomen moet je juist niet weghalen, zolang ze geen gevaar voor de omgeving zijn. Wij hebben hier in het begin 5 hele hoge dennen weg laten halen (die waren te wankel bij storm) en verder planten wij alleen maar bomen erbij. In de zomer kan het hier belachelijk warm zijn en dan is elke schaduw die je hebt, mooi meegenomen. Kortom, ik heb allang meer hoge struiken en bomen in de tuin geplant. De bladeren gebruiken wij als mulch en als egelschuilplaats. Ideaal en het kost niks!

Mos heb ik ook genoeg in de tuin, maar dat boeit mij niks, mijn tuin is geen showroommodel en zal het ook nooit worden.

Geplaatst:
  • Auteur

Waarschijnlijk is het bij jou wat warmer. Maar inderdaad bomen geven schaduw en die zou ik ook niet willen missen. Ze zijn hier heel hoog en ja het mos is alleen een probleem als bepaalde groente die er wat langer overdoet niet kan groeien, omdat het mos het verstikt.
Ik kan het deels voorkomen, door regelmatig alle bakken los te krabben met een vork, dat is een klus met de vele bakken die ik heb en ik beschadig soms de plantjes.
Ja de bladeren gebruiken wij ook voor de egelschuilplaats. Zie hier. Ik ga er nog wat over schrijven.

20251102_112122.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.