Jump to content

Appelboom zonder duidelijk basis stam behouden: hoe ?

Annette

Recommended Posts

Hallo,

Hierbij kan ik wel wat tips gebruiken.

Toen ik voor het eerst in deze moestuin kwam ,stond er een zielig boompje en omdat ik niet wist wat het was en het eruit zag alsof het dood ging, heb ik geprobeerd hem te verwijderen. Dit lukte niet helmaal omdat er diepe en stevige wortels waren. Wat mij wel verbaasde omdat er iets zieligs boven de grond stond.

Toen heeft een tijd zo gestaan en is de boom weer gaan groeien en bleek het een appelboom ( geen idee welk ras )

Het ziet er nu erg raar uit omdat er allerlei takken groeien maar geen duidelijke basis stam.

Ik wil hem als het kan wel behouden, de boom, maar hoe pak ik dit aan ??

2012-08-26-1232471346007699.15

2012-08-26-1213091346008047.15

Weet het niet zeker moeilijk te zien op de foto, het kunnen uitlopers zijn van de onderstam, maar het kunnen ook de nieuwe scheuten zijn van de eetbare soort appel, je zou kunnen gokken op het laatste, laat hiervan de mooiste staan en bind hem vast aan een bamboe stok en knip de rest weg, op deze manier vorm je een 1 mooie rechte stam, met een paar jaar erna ,...appels.

Wanneer het scheuten van de onderstam zijn, krijg je een boom met wilde appeltjes.