Borsalino Geplaatst: 20 oktober 2012 Geplaatst: 20 oktober 2012 Ik wil in plaats van hommels aan te kopen of ze moeilijk zelf kweken dit doen met metselbijen. Er is bijna geen omkijken naar behalve als je de cocons wilt oogsten en proper maken van mijten bv. Ook kan je de cocons vroeger uitzetten bv in de serre, maar ben er niet 100% zeker van of solitaire bijen als de metselbij werkt en overleeft in een serre? Door de cocons te bewaren in de koelkast kan je ze ook later uitzetten. Maar eerst dus best aan cocons geraken.Mochten er zijn die er hebben om weg te geven, altijd welkom als makkelijkere start. Het systeem dat ik zou gebruiken bestaat uit pvc buisjes van 10 & 12mm met een lengte van 15cm met een waterbestendige inliner van 17cm van bv boterhammenpapier.Deze is aan de achterzijde dicht omgeplooid, de uitstekende 2cm dus.De pvc buisjes met inliners zou ik in een stuk pvc buis van 20 cm lengte steken van bv 90mm waarvan ik nog heb liggen, dus andere grotere maat kan ook.En gewoon de 90mm buizen opstapelen in een kader en omhoog hangen op het zuiden gericht regenvrij met een afdakje bovenop de kader. Na de herfst kan je dan deze inliners uit de buisjes trekken/duwen en je goede cocons oogsten en ontdoen van mijten in proper-ontsmet zand. Propere cocons kunnen dan gelegd worden in een platte doos met bv 2 gaten om ze in de vroege lente te laten uitkomen. De lege pvc buisjes kan je dan ontsmetten en terug gebruiken met nieuwe inliners. Dus veel voordelen om de cocons te oogsten, ook als er een dode in een tube zit verspert deze de weg naar de achterliggende(n). Op Youtube zijn genoeg filmpjes te zien hoe het kan. Quote
Borsalino Geplaatst: 21 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2012 Heb de cocons gevonden dankzij Limo.Ze verkopen die gewoon in diverse webshops in Duisland Ga ik ineens starten met een groot volk, zijn er geen hommelkasten meer nodig. Quote
Borsalino Geplaatst: 3 november 2012 Auteur Geplaatst: 3 november 2012 Hier https://www.moestuinforum.nl/nestkast-voor-solitaire-bijen-t7130.htmlDe nestkasten of beter plankjes, hoe ze gemaakt zijn. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.