Amma Geplaatst: 22 oktober 2012 Geplaatst: 22 oktober 2012 Deze zomer voor het eerst een moestuintje geprobeerd.Van alles gezaaid maar matig resultaat. Heb nog veel te leren, dat is duidelijk. Heb Ecostyle grond gebruikt speciaal voor groenten aangezien de MM-mix moeilijk te krijgen is hier in de buurt. Wat is hier allemaal mis gegaan? -Kropsla wilde niet groeien, bleef bleek en klein. Enkele kropjes in potten met gewone potgrond zijn wel heel mooi geworden -bietenvlieg heeft erg genoten van mijn snijbiet. Toen de vliegen gingen, kwam de meeldauw -wortelvlieg houd flink huis in mijn Daikon wortels, herfstraapjes en Rammenas.-herfstraapjes willen amper groeien-heb hele middagen rupsen lopen vangen (best rustgevend)-bij de paarse basilicum die buiten stond kwamen rare krullen in het blad en uiteindelijk vielen er gaten in. Heel wat uurtjes werk en alleen een klein Daikon worteltje, bak veldsla, 3 courgettes en 1 kropsla geoogst.Wie helpt mij verder? Quote
RobO Geplaatst: 23 oktober 2012 Geplaatst: 23 oktober 2012 Hi Amma Het zijn heel bekende problemen, had ik ook allemaal als beginner en je zegt het goed: moestuinieren vereist veel weetjes. Je zou kunnen proberen van wat minder soorten en wat makkelijker planten op te zoeken wat ze fijn vinden en die proberen goed te kweken, kijk eens bij Diana: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/ In het algemeen is je grond ook je kapitaal, daar moet je heel goed voor zorgen, organisch bemesten, mineralen aanvullen waar nodig, eventueel kalk, structuur verzorgen. Verder heb je meestal volle zon nodig voor groenten en kruiden en wat beschutting. Mijn ideeën en vragen bij jouw problemen (maar elke tuinder heeft zo z'n eigen gedachten... ) -Kropsla wilde niet groeien, bleef bleek en klein. Enkele kropjes in potten met gewone potgrond zijn wel heel mooi geworden klinkt een beetje als stikstof gebrek, wat bedoel je met Ecostyle grond? De cocopeat? Zat er bemesting in? In potgrond zit nl al kunstmest voor een week of 8, dus voor de sla. -bietenvlieg heeft erg genoten van mijn snijbiet. Toen de vliegen gingen, kwam de meeldauw je kunt bieten en kolen kweken onder gaas, of een ikeagordijn, dat schermt de vliegen af. Ook kruiden helpen hier, dille, koriander, knoflook, kamille. Meeldauw ontstaat vaak als je gewas niet goed kan opdrogen, dus meer lucht en ruimte tussen de plantjes; eventueel spuiten met wat spuitzwavel of waterstofperoxide 1%. -wortelvlieg houd flink huis in mijn Daikon wortels, herfstraapjes en Rammenas. zie boven, samen planten met uien helpt ook, en de uien hebben minder last van de uienvlieg; in het algemeen helpen goede buren elkaar, en jagen kruiden insecten weg. -herfstraapjes willen amper groeien die hebben ook wel stikstof nodig, dus als ze na iets anders komen moet je opnieuw wat mesten en denken aan de vruchtwisseling -heb hele middagen rupsen lopen vangen (best rustgevend) ja, doen we hier ook, maar de koolmezen nemen veel werk uit handen; we hebben nestkasten voor ze -bij de paarse basilicum die buiten stond kwamen rare krullen in het blad en uiteindelijk vielen er gaten in. blad krult oa op bij luizen en ook bij te weinig water; slakken zijn er gek op en die maken wel veel gaten Geef de moed niet te gauw op, het is een fantastische hobby, je eet er heerlijk van, je beleeft het jaar veel seizoenbewuster en een beetje klagen hoort erbij, zie de klaagbaak op dit forum Quote
Claudia69 Geplaatst: 23 oktober 2012 Geplaatst: 23 oktober 2012 Het was een begin, volgend jaar beter Basilicum is heel gevoelig, ik vind dat ook geen makkelijke gast. Sla wil hier niet lukken in volle grond (verdwijnt), maar als ik voorzaai in een bakje zaaigrond, verspeen in potgrond en dan uitplant, groeit die super. Zeker als ik er in het voorjaar een klein tunneltje over zet. Courgettes doen het hier normaal heel goed, ook al hebben we geen vreselijk rijke grond. Misschien zat er dus erg weinig voedsel in je grond - kan je eventueel laten analyseren zodat je weet wat je grond nodig heeft. Een goed boek om door te nemen deze winter, is het ecologhisch moestuinboek van Velt. Daarin staat mooi beschreven wat elke soort nodig heeft, wat de meest geschikte momenten zijn om te zaaien (om bv. aantasting door wortelvlieg te beperken), hoe je groenten kan laten afwisselen, waarop bepaalde aantastingen kunnen wijzen, ... Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 23 oktober 2012 Geplaatst: 23 oktober 2012 Ja dat wilde ik je ook aanraden een goed moestuinboek, ergens kun je dat hier vinden. ik ben ook begonnen met weinig oogst, en nu het tweede jaar zoveel meer geoogst. Ik heb sla die heeft het bij mij zo goed gedaan,als je een pb stuurt met je adres stuur ik je wat zaadjes op succes Jeanne Quote
Amma Geplaatst: 24 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2012 Hey, super bedankt voor de reacties!Ik mis idd de basiskennis merk ik hieruit. Jeanne, wat aardig! Quote
Jean-Pierre Geplaatst: 29 oktober 2012 Geplaatst: 29 oktober 2012 Dag Amma, De MM-mix?. Ik ben aankomend verdeelpunt voor MM-mix voor Gouda en (wijde?) omgeving. Wanneer Gouda voor jou te bereizen valt, geef dan een seintje wanneer en hoeveel MM-mix je wilt hebben. 40 lt. mix is € 10,--. Ik "MM" ook en gebruik MM-mix. Een prachtige vulling voor je bak(ken) en ik heb in ieder geval prachtige resultaten met meerdere soorten groenten. ( via je e-mailadres kan ik je wel wat foto's sturen, hier lukt het me niet) Quote
Bushdoctor68 Geplaatst: 14 december 2012 Geplaatst: 14 december 2012 Beste Amma, Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn voor het mislukken, zoals er hierboven al een aantal mensen hebben geantwoord.Ik ben zelf een paar jaar geleden begonnen in de achtertuin in Square foot bakken en misschien dat ik je een aantal tips kan geven. Ten eerste, overschat de beschikbare zon niet. Ik had zelf behoorlijk wat huizenhoge coniferen en andere bomen rond mijn tuin.Daar heb ik afgelopen jaar radicaal de zaag in gezet dus volgend jaar gaan mijn groenten het hele seizoen extra genieten. Een aantal van je problemen zijn ongewenste insecten. Afrikaantjes kunnen je daarbij zeer goed helpen. Deze stoten ongewenste insecten afen ik geloof dat ze zelfs helpen met het tegengaan van aaltjes in de grond. Ui en Knoflook helpen ook op die manier. Ik heb zowel de afrikaantjesals uien en knoflook overal in mijn bakken staan. Ook kun je er voor zorgen dat je veel vogels in je tuin krijgt door ze ofwel trouw te voeden of wat bessenstruiken te plaatsen. Vogels helpen met insecten, maar lusten ook weer aardbeien en zo. Da's een overweging die je moet maken. Mocht je het nog niet doen, dan raad ik je absoluut aan om je eigen compost te maken. Ik heb zelf een compostbak naast het huiswaar ik vervolgens de compostworm in losgelaten heb. Die doen ijverig hun werk en het product dat ze maken is fantastisch voor je aarde.Het zorgt voor de nodige voedingsstoffen, maakt je grond mooi rul, en beschermt de plant ook nog eens tegen ziekten en infecties.Een goede compostbak stinkt trouwens niet. Veel mensen beginnen er niet aan vanwege deze misvatting. Als je de juiste samenstellinghebt ruikt je bult(je) naar een regenachtig bos. Zelfgemaakte compost (helemaal met hulp van wormen) is vele malen beter dan gekochte. Ik plant zoveel mogelijk door elkaar in mijn bakken en dat doet het goed. Natuurlijk mislukt er ook het één en ander, maar daar staanweer zoveel succesvolle planten tegenover dat ik me daar niet zo druk over maak. Neem bv de aardbeien, er gaat altijd een deel naar de vogels, maar er blijft genoeg over voor mezelf. Mocht je in de buurt van Emmen wonen dan ben je welkom om een lading Vermi-Compost te komen halen.Groeten en veel succes aankomend jaar,John. Quote
Amma Geplaatst: 6 april 2013 Auteur Geplaatst: 6 april 2013 Sorry voor het niet/laat reageren.Ben even een tijdje offline geweest. Bedankt voor alle tips! Heb nu wat andere soorten planten genomen, en een tuinkasje.In de tuin nu wat uiensoorten gezet en afrikaantjes die had ik afgelopen jaar al en komen er wel weer in. Compost was hier gratis af te halen bij de gemeente dus heb nu flink wat compost bijgemengd en vandaag aan het zaaien geweest, idd wat meer door elkaar. Nu hopen dat de volgende bedreiging weg blijft (katten ) De MM-mix had ik voor ik begon voor gekeken maar was toen te veel uit de buurt en daardoor te duur in aanschaf. Zelf denk ik dat ik ook rijkelijk laat ben geweest met starten en zaaien vorig jaar. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 6 april 2013 Geplaatst: 6 april 2013 Ja e laat zaaien,was mijn fout ook het eerste jaar,maar aldoende leert men.succes Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.