Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb een moestuin en een deel siertuin (250m2) op kleigrond. Vorig jaar groeiden een aantal gewassen zoals de prei, komkommer, tomaat niet lekker door. Ik heb me laten vertellen dat het weer daar deels de oorzaak van is, maar ook dat er waarschijnlijk te weinig voedingsstoffen in de grond zitten.

Mijn tuin is op een volkstuinencomplex en daar adviseerden ze me om koemest te bestellen. In maart wordt het op het complex geleverd, 10 kruiwagens kan ik ophalen. Nu zou ik graag willen weten hoe zo'n dikke laag ik moet aanbrengen. En hoe lang moet ik daarna wachten met inzaaien/planten? En zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

bedankt!

Geplaatst:

Als het oude mest is kun je het onderspitten in voren van een steek diep. Op de plekken waar het nodig is, zie de andere topics voorbeeld. Dus een voortje wegscheppen, mest erin, voortje volscheppen met volgende voortje enz.

Je kunt dan meteen planten. Bij rabarber en andere vaste planten kun je het op de grond uitspreiden.

Die 10 kruiwagens is wat minder dan 1 m3, bij ons is dat goed voor 100m2.

Verse mest zou ik een half jaar laten liggen, afgedekt aan onder en bovenkant.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt RobO

ook voor de link, ik ben ook weer van plan om bonen te zaaien (oftewel de stiense pronkboon), en ik weet nu dat die niet van mest houden. Verklaart wellicht ook waarom die het afgelopen jaar het wel zo goed deden en de rest niet

Ik hoop dat het oude mest is, dus wel goed om even na te vragen. Maar ik neem toch aan dat dat zo is, bijna iedereen bij ons besteld het en dan lijkt het me onhandig als het in alle tuinen eerst een half jaar moet blijven liggen.

Ik ga de voortje scheppen techniek toepassen!

Geplaatst:
  • Auteur
Als het oude mest is kun je het onderspitten in voren van een steek diep. Op de plekken waar het nodig is, zie de andere topics voorbeeld. Dus een voortje wegscheppen, mest erin, voortje volscheppen met volgende voortje enz.

.

Hoi Robo,

ik heb nog een dilemma, ik vond op ergens anders op het forum deze tip:

Niet doen

- mest onderspitten

Op kleigrond verturft dit in de bodem. Het humusaandeel is niet mobiel. Daarnaast bevat mest veel stikstof. Kolen, courgettes, en sommige bladgewassen houden hiervan, maar veruit de meeste groente verdragen geen mest. Beter een mesthoop opwerpen en de verteerde mest eind 2012 met een drietand/rechttand hark oppervlakkig inwerken. Het bodemleven (o.a wormen en bacteriën) gebruikt de verteerde mest als voedsel en zetten het om tot humus. Voedingsstoffen blijven goed aan humus hangen. Ook maakt humus kleigrond luchtiger. Goed verteerde mest bevat nog maar weinig stikstof.

Mijn tuin is op zware kleigrond. Wat denk jij, beter om het niet onder te spitten maar om het eroverheen te leggen? en dan nog een laag compost eroverheen misschien? of is dat niet slim?

Geplaatst:

ik heb geen ervaring met zware klei, ik speel de vraag door aan.....Groningers, Zeeuwen, wie o wie?

Geplaatst:

Rob er zit, wat betreft de vraag van Meloentje, niet zoveel verschil of je op klei of zandgrond tuiniert. Groter verschil zit hem in de kwaliteit van de mest. Jonge mest (nog veel geel kleurige lange strohalmen zichtbaar) of al goed gecomposteerde en/of korte mest.

Vertering/compostering kost stikstof, zolang de mest "bovengronds" ligt, zal de benodigde stikstof uit de lucht gehaald worden. Ondergronds zal de vertering/compostering goed werken, maar de benodigde stikstof wordt dan wel uit de bodem gehaald. Gevolg, ondanks goede bemesting, een stikstof te kort (kleine bladeren, korte stengels).

Ik spit (spitten doe ik zo wie zo niet) niets onder, maar breng de mest of compost als mulchlaag OP de bodem aan, de micro organismen en wormen doen de rest voor me. Het beste is dan ook om de mest/compost laat in het najaar of gedurende de winter aan te brengen, kunnen m'n vriendjes vast aan het werk. Ligt er nog mest/compost als ik wil zaaien, geen probleem, mest/compost even aan de kant schuiven, zaadjes erin, mest/compost terug en groeien maar.

Naar behoeven een basis bemesting van stalmest en compost, aanvullen met organische mest(korrels) (Culterra o.i.d.) maar bloed en/of beendermeel werkt ook perfect. Diana van "Diana's mooie moestuin" legt dat hier http://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/bloed-en-beendermeel/ heel begrijpelijk uit (m'n complimenten Diana).

En ehhh ..... o ja, daar waar de bonen komen, .......... liever niet.

Geplaatst:

Nou ik teel op klei en ik spit ook niet. Leg de laag er bovenop en wacht op de natuur die het ervoor mij door heen werkt. Maar ik gebruik wel mest die meer dan een jaar oud is. Verse mest moet echt onder gespit en spade diep ongeveer.

Geplaatst:

Je kan je afvragen wat is verse mest. Ik denk dat de meeste boeren niet langer dan nodig is hun mest op het erf houden dit ook ivm met wetgeving. Je mest is dus meestal minder dan een half jaar oud.

Twee keuzes dus je mest een poos opslaan op je tuin tot dat het verder verteerd is of gewoon gelijk onderwerken.

Zelf kies ik voor optie twee en heb op de Zeeuwse klei gronden er geen enkel probleem mee. Zelfs mijn bonen groeien geweldig op verse paarden en koeien mest.

Ik steek het een steek diep en na twee maanden kan ik de grond al vrezen en vindt amper mest en stro terug. Het enige wat ik wel laat doen is de mest met stro eerst bij de boer door een schredder gaan, mijn mest is dus al klein en vermalen.

De hoeveelheid van tien kruiwagens per 100 m² zou ik als minimum houden. Ik krijg altijd het advies beter te veel dan te weinig van de boer. Op mijn tuin van ruim 200m2 heb ik dit jaar jaar een 6 m3 gebruikt ( moest van de boer hi)

Dit is dus mijn ervaring met verse poep

• 2 years later...
Geplaatst:

Dit is mijn eerste jaar met een moestuin, op zware klei grond. Ik kreeg m eind december dus heb niet in het najaar kunnen mesten, dat lijkt een logische tijd.

De droge koemest wordt zaterdag geleverd en ik vroeg me af of ik t moet onderwerken. Nu begrijp ik dat de meningen verdeeld zijn afhankelijk van de "versheid" van de mest. Ik heb 1 m3 gevraagd, mijn tuin is 130m2 maar ik verbouw maar 70m2, dus ik ga een gedeelte inspitten en de rest van de mest apart liggen voor later, dus ik dan niet hoef in te spitten.

Ben benieuwd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic