Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag ook weer naar de tuin gegaan en wat nieuwe rucola gezaaid aangezien de andere die er al stond keihard is door geschoten. Dus die bewaar ik nu voor het zaad en niet voor de cosumptie. Ook heb ik normale basilicum en kaneel basilicum her en der gezaaid o ja en ook heb ik weer nieuwe spinazie gezaaid. Tis noorman spinazie. Ik heb mij laten vertellen dat die niet snel doorschiet... Ik ben benieuwd.....

Geplaatst:

Ik had beloofd de contructie waarmee ik mn tomaten om hoog laat groeien te fotograferen en hier zou posten, dus bij deze! Ik ben helemaal niet technisch en nu al heb ik aardig wat mankementen ondekt, dus als er mensen me wat kunnen advieseren, graag!

2hyuz6e.jpg

Geplaatst:

De touwtjes waaraan de tomaten omhoog groeien zitten bevestigt aan een touw dat van stok naar stok gaat. Dat zie je niet zo goed op de fotos...

anyway, dan deze nog ff voor de leuk...

5c164y.jpg

Geplaatst:
Ik zie je constuctie niet zo goed... maw zie niet zo goed wat voorgrond is en wat achtergrond.

Ik heb niet veel commentaar, ik zou alleen geen blaadjes de grond laten raken, ivm met schimmel- en rottingsgevaar (te lang vochtig, langzamer drogen).

Ja, ik dacht al dat et miss wat lastig te zien was. Kreeg et niet echt beter op de foto.

Ik heb 3 bamboe stokken verdelt over de lengte en die in verbinding gezet met een touwtje wat ik dat van de ene stok naar de andere gaat. Tijdens het poten van de tomaten graaf ik ook een touwtje mee onder. (Ik graaf eerst et gat waar de tomaat in komt, daarna doe ik het uiteinde van het touw in het gat, zet de tomaat in het gat en op het touw uiteinde en gooi dan et gat dicht) Dit touw gaat dan langs de tomaat omhoog, naar het touw waar ik de stokken mee in verbinding heb gebracht. PPffff, mijn beschrijving maakt het er geloof ik niet beter op, hahaha!

Wel, de nadelen zijn, denk ik nu, dat e bamboe stokken niet sterk genoeg zal zijn om de volgroeide planten omhoog te houden en miss is mn touw ook niet echt dik genoeg ervoor...

Ik zal iig de onderste bladeren er afhalen dan. Hoe doe ik dat het beste?? Aangezien de stengels ervan al vrij dik zijn. Ik neem aan dat ik die niet zomaar mag afbreken....

Geplaatst:

Ik weet niet of ik het goed gedaan heb, maar ik heb het touw gewoon aan de stam van de tomaat geknoopt (losjes, er is speelruimte), dan draaiend omhoog en boven vastgemaakt. de tomaat hangt nog niet met gewicht aan het touw of de stok. Tomaat draagt zichzelf nog steeds. Het is meer een versteviging voor het heen en weer waaien...

Ook heb ik dikker touw gebruikt, omdat ik bang ben dat het dunne touw in de stelen en stam gaat snijden....

Maar ik zit ook maar in mijn eerste jaar... laat de ervaren tomatenboeren er maar bij komen...

De onderste bladeren heb ik wel weggehaald... wel wat basilicum eronder gezet...

Geplaatst:

Nou Peet en Jasmin, gisteren naar mn tuintje geweest en de bladeren die de grond raakte eraf gehaald en wat zag mijn oog?? Een nieuwe mini tomaat. Nu zijn het er al 4!

Ook heb ik snijbiet gezaaid, een meloen gepoot en verder nog wat onkruid gewied...

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Nou, zo langzamerhand hangen al mn tomatenplanten helemaal vol met tomaten! Echt super leuk!

Afijn, kheb een tijdje niet geschreven omdat ik voornamelijk onkruid aan het wieden ben geweest. Niet echt intressant om hier steeds te melden.

Ondertussen heb ik flink stress gehad toen ik ondekte dat ik een zieke aardappel plant had. wat-is-er-mis-met-mn-aardappelen-t2007.html

Toch besloten alleen de zieke aardappel plant weg te halen en dit bleek een goede beslissing. De rest groeit nog prima!

Deze week ook andijvie en groenloof gezaaid en vandaag gooi ik dr nog wat goudsbloem bij.

Dit jaar heb ik de Zwitserse Reuze Peul gezaaid. Ik had geen flauw idee wat me te wachten stond, maar hij liegt er niet om. Die dingen worden echt enorm groot! Ze kunnen nog groter worden dan die op de foto. Het nadeel van die hele grote peulen is dat er van die harde draden in komen te zitten. Daar ben ik niet zo dol op, dus ik pluk ze wat jonger. Lekker zoet en sappig zijn ze dan!

34j3y2a.jpg

Tevens ga ik over3 dagen op vakantie voor 2 weekjes. Ik vind het heerlijk om even weg te gaan, maar zie dr vreselijk tegenop om mn tuin alleen te laten!

Geplaatst:

Zo dat is idd wel een mega peul

Alvast een prettige vakantie! Zorgt er wel iemand voor je tuintje?

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ja gelukkig wel!

Er hoeft niet veel te gebeuren hoor. Water geven (heel af en toe), maar vooral veel oogsten! Het gaat als een gek nu. Zou et zonde vinden als dat nu allemaal gaat verpieteren.

Wieden hoeft niet (mag uiteraard wel! ) maar ik zorg dat ik het netjes achter laat.

Ik maak me vooral een beetje zorgen voor als er schimmels/ziektes de kop op gaan steken in de tijd dat ik weg ben. Zo ervaren is mijn plaats vervanger nog niet...

Maar ja, et is mn eigen keuze om nu weg te gaan. Ik had natuurlijk ook gewoon in de winter kunnen gaan en dat doe ik dan ook weer niet...

Geplaatst:

Hier t zelfde ook al heb ik geen 'echte' moestuin. Onervaren maar ik ben al blij dat ze de 'plantjes' water geeft en de eventuele oogst eraf haalt, mag ze van mij ook gebruiken of eventueel in de koelkast leggen voor onszelf. Het is maar net wat ze wil eten.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

En Helly?? Al terug van vakantie?? Hoe lang je tuintje erbij??

Ik had afgesproken dat mn invaller alleen water hoefde te geven (wann dat echt nodig was) en vooral lekker moest oogsten wat ie wilden eten.

Na mijn 2 weken afwezigheid besefde ik opeens wat een zooitje het kan worden in 2 weken minimale onderhoud... Het bleek verschikkelijk weer te zijn geweest. Dus er was veel (Mais, zonnenbloemen, groene tuinmelde) omgewaaid en een onkruid! Poehee!

Bij thuiskomst alles geoogst wat mn vervanger had laten liggen. (Khoud onzettend van alle soorten bonen en daar staat dus mn tuin vrij vol mee en dat was precies wat mn vervanger nou niet zo lekker vind...), aardappelen gerooid en alle dode groenbemesters uit de grond getrokken en als grondbedekking bij mn kardoen gelegt.

Uiteindelijk 3 uurtjes bezig geweest en ga ik morgen overal onkruid wieden en gewoon weer even genieten van een dagje in mn tuin.

Uiteindelijk heb ik nu wel een oogst waar ik nog zeker een dag of 3 van kan eten (en zondag alles uit de tuin gehaalt) en aardappelen voor 10 jaar!

Geplaatst:

Neeeee ik moet nog weg

Wij zitten over 2 weken ergens anders. Maar ik verwacht in mijn potten en bakken geen metershoge onkruid hoor. En misschien ook nog de koelkast vol als we terug komen. M'n vriendin is geen alles eter.

Voor 10 jaar aardappels We komen wel bij jou eten

Hoe was jouw vakantie?

Geplaatst:

Toevallig kom ik vandaag naar kampen, dus als je er wat van wilt kunnen we daar vast wel wat op vinden!

Mn vakantie was heeerlijk!

Geplaatst:

Ben je gek, was maar een grapje hoor. Lekker zelf opeten natuurlijk

Waar was je heen geweest? Kan t me ff niet meer herinneren.

Geplaatst:

Ik ben naar Zuid Polen geweest. Had zolangamerhand heel europa wel es gehad, behalve Polen... Dus dacht: Dan Polen maar gaan ontdekken! Heb hier ook wat bijzondere zaden gekocht. Zondag gelijk de ''paarse bonen'' gezaaid en vandaag ga ik zwarte radijsjes zaaien. Althans google zegt dat et zwarte radijzen zijn. Op het de foto van het zakje lijkt het meer op een zwarte biet. We gaan het mee maken!

Ppfff, trouwens gisteren 1/3 van mn tuin gewied en sommige bedjes die nu weer leeg zijn met groenbemesters ingezaaid. Ben 6 uur bezig geweest... Rugpijn en pijn in de vingers, maar je ziet wel resultaat! Als ik mezelf nog wat pep talk kan geven ga ik straks weer en dan zal ik weer es wat fotos posten.

Geplaatst:

Take it easy! Je moet nog genoeg werk verrichten met je rug dus wees er zuinig op.

Polen, nooit geweest. Wij gaan naar Oostenrijk en ik heb al met de gedachte gelopen om daar s een tuincentrum te bezoeken voor bijzondere zaden Ik denk dat velen die in andere landen bivakkeren die gedachte ook wel hebben. Of doen.

Ben benieuwd naar je zwarte radijs/bieten.

• Nieuwe aanmaken...