Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Chaotik's tuintje


chaotik

Aanbevolen berichten

Ik zag dat veel mensen hier op het forum hier een topic hebben geopend over hun tuin. Geregeld zie ik hier intressante geprekken uit voort vloeien en is het gewoon leuk om de verschillende benaderingen te zien enzovoorts. Dus hierbij begin ik ook maar!

 

Ik heb 1 are grond en alles heeft nu zo wel zn compost gehad. Dit word mijn 2de jaar alleen. Vorig jaar ging alles als een trein, dus ik ben dagelijks bezig met het temmen van mijn hoge verwachtingen, hahaha!

Ik doe alles vrij basic. Dit is deels omdat ik van een klein inkomen leef, maar ook omdat ik volgend jaar rond deze tijd, samen met mn vriend, op reis ga voor een langere tijd, dus om dan geld te investeren in kasjes enzo leek mij wat zonde. De huisplanten hebben plaats moeten maken in de vensterbank waar heerlijk de zon de hele dag schijnt en direct boven de kachel zit. Deze vensterbank zit nu vol aarde en kleine potjes met zaad!

 

Tot nu uitgekomen in de vensterbank zijn: Basillicum, rucola, prei en peterselie.

De bieslook mislukt altijd en zo ook nu weer en de aubergine moet (hoop ik) nog ontkiemen

Peper/paprika/zonnebloemen gaan morgen gezaaid worden en in de vensterbank gezet

 

Ook vind ik plantjes en bloemen heel leuk en zijn mijn groentes vaak ook blij met de extra bijen en soms ook voor et feit dat ze elkaar goed kunnen aanvullen. Heb dus al een berg bloembollen in de tuin staan. Tevens heb ik daar wat goudsbloem doorheen gezaaid zodat wann de bloembollen uitgebloeit zijn de goudsbloem de boel mooi kan maken!

Tevens ga ik morgen mijn 1ste rij wortelen zaaien en mn sjalotten in de grond doen.

 

Ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes! Een hele are grond vind ik best wel veel. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik nog maar een beginner ben.

Hopelijk komen de zaadjes nu wel op. Ik lees hier regelmatig dat bieslook en aubergine moeilijk op te kweken zijn. Ik heb ook bieslook staat in een zaaibakje, hoop dat dat ook opkomt.

Waar ga je heen op vakantie? (ben ik altijd naar benieuwd )

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 are is voor mijn gevoel idd een aardig stuk grond, maar ik vind het erg leuk om te doen, dus stoor mij niet aan het ''vele'' werk.

 

Ik en mijn vriend hebben een fascinatie voor zelfvoorzienend leven en perma cultuur. We willen dan ook op reis volgend jaar. (een jaar weg) om bij verschillende projecten over de wereld te kunnen werken die betrekking hebben op perma cultuur en zelf voorzienend leven. Zo hopen we veel ervaring op te doen om zou miss uiteindelijk zelf iets op te gaan zetten. Het hebben van deze volkstuin ervaar ik ook als een stapje richting ons doel. Meer leren over groentes telen en over de evenwicht van de natuur... Tot nu vind ik het een geweldige ervaring!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt geweldig goed

Ben heel benieuwd naar de verhalen over zelfvoorzienend leven. Dat boeit mij enorm omdat ik het eigenlijk ook wel wil. Er komt alleen ontzettend veel bij kijken als je het nog nooit hebt gedaan en er een leek in bent.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Zo, maandag heb ik mn slootje uitgegraven. Deze loopt langs mijn tuintje en ik haal daar water uit om de plantjes mee te drinken te geven. Deze sloot was bijna dicht geslipt, dus dat was wel nodig! Maar poe hee, wat een werk! Dinsdag, en vandaag ook, overal spierpijn, haha!

 

Afijn, vandaag onkruid gewied om mijn zwarte bessen en frambozen struiken

Ook heb ik een rij lente ui en wortel bij de sjalotten (Deze beginnen hun koppie al boven de grond te steken) gezaaid.

Om de 1ste 2 bedjes heen heb ik goudsbloem gezaaid.

Tevens ook de 1ste lading kapucijners en tuinbonen is gezaaid vandaag.

Zag trouwens wel, helaas, dat het binnenkort weer tegen et vriespunt komt in de nacht... Ik hoop dus nog ff wat hooi te kunnen krijgen van wat vrienden van mij over de pas gezaaide bedjes te leggen. Hopend dat et de voorts wat tegenhoud.. Fingers crossed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afijn, van wat lieve vrienden een berg hooi gekregen, kom ik daarmee aan bij mijn tuin en gaat iedereen (mede tuinders in mn straatje) me vragen wat ik daar, in godsnaam, mee wil. Toen ik hun vertelde dat ik et als vloer bedekking wil gebruiken om mijn zaaigoed tegen de nacht vorst te beschermen zeiden hun mij dat dit onnodig was. Hun gaven aan dat ui, kapucijners, tuinbonen enzo wel tegen wat vorst konden.

Uiteindelijk dus naar hun geluisterd en et hooi niet gebruikt.... Weet niet of ik dr goed aan doe, maar we zullen zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je goed gedaan hebt om naar hun te luisteren als het gaat regenen wordt hooi ook een kleffe natte bende wat eerder je plantjes zou verstikken dan beschermen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat et miss kon gaan rotten met regen was al iets waardoor ik al twijfelde... en muizen vinden et ook fijn toch? Grondbedekking bedoel ik...

Na een aantal mede tuinders et me ook af raadde was de beslissing snel gemaakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je compliment!

 

Et is jammer dat ik geen fotos heb van vorig jaar ivm een gecrashte harde schijf, maar de tuin was verschikkelijk verwaarloost. Et heeft me een hoop werk gekost om et zo te krijgen als ie nu is... en nog lang niet tevreden. Er zat heel veel onkruid en hoe ik et ook weg haal et blijft terug komen... Alhoewel et nu wel al minder is dan vorig jaar. De aanhouder wint!

 

Dat stuk met dat hek is niet van mij. Mijn buurman doet daar zwarte bessen enzo onder kweken. Dit doet ie zo om de vogels er bij weg te houden. Ik weet niet precies hoe hoog die is, maar langer dan mij (1,70m) Denk zoon 2 meter... Kan et ff vragen als je wilt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nog even in mn werk pauze naar de tuin gegaan en wat zag mijn oog?? De sjalotten en de kapucijners steken hun kopjes op!! Woehoe!

 

Thuis heb ik een ''graaf verbod'' van mn vriend. Wann ik ongeduldig word omdat ik vind dat zaadjes te sloom ontkiemen graaf ik ze op om gewoon ff te checken. Ik kan et echt niet helpen! Ik heb hierdoor geregeld nieuwe zaaisels gesloopt in de vensterbank.... en toch blijven mij vingers jeuken....

Afijn, mn tuinbonen kwamen nog niet op en me vriend was nergens te bekennen, dus ik heb geprobeert er 1 op te graven! Nou ze zijn idd ontkiemt! Netjes weer terug in de grond gestopt en nu hopen dat ik niks heb stuk gemaakt, anders moet ik et straks aan hem op biechten...

 

Morgen gooi ik na mn werk de peulen er in en woensdag ga ik er de hele dag aan de slag. Heb er zin in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zou ik vandaag aan het huishouden beginnen. Alleen zou ik na het dweilen wat peulen zaaien.... Maar de zon scheen zo uitnodigend, dat ik het huishouden heb gelaten voor wat het was en ben met een berg zaden naar mijn tuintje gegaan.

 

Vandaag heb ik 2de rij tuinbonen, rode ui, lente ui en wortel gedaan. Ook de 1ste rij wortelen overnieuw gedaan. Hier kwam niks op. Misschien was et dan toch te koud, 3 weken terug, om te zaaien...

Ook heb ik peulen, spinazie en raapstelen gezaaid.

 

Als het morgen niet regent, dan gooi ik compost op de laatste 3 bedjes en ruim ik de zooi op die ik laatst uit mn slootje heb gevist na het uitgraven ervan.

 

En misschien, heel misschien doe ik morgen ook wel wat huishouden... misschien dan he!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar misschien gaat t ook wel regenen (het word voorspeld voor 'onze' regio) en dan komt je huis toch nog af qua huishoudelijke klusjes

Misschien zijn die wortels idd te vroeg gezaaid. Volgens de aanwijzingen op mijn zaadzakje moet ik daar volgende maand pas mee beginnen.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

en over wortelen gesproken... op mijn pakje stond maart/juli. Dus et had moeten kunnen... Of et was toch snachts te koud, of de vogels hebben et zaad opgevreten achter mijn rug om, of miss heb ik et te veel water gegeven... (Las namelijk net dat et niet zoveel water nodig had met ontkiemen) Andere woorden: Ik heb geen flauw idee wat ik verkeerd heb gedaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien bedoelen ze met maart 'onder glas' in een koude bak ofwel onder een tunnel. Ook heel handig tegen vogeltjes.

Bij mij staat april op t zakje dus dat verschilt denk ik per leverancier. Of bedoel je misschien winterwortel? Want ik heb t over zomerwortelen. De winterwortel is hier inmiddels ook al gezaaid.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

chaotik moest wel lachen over hoe jij beschreef zoooooo ongeduldig te zijn dat je de zaadjes OPGRAAFT om te kijken of ze al ontkiemen!!!

dacht dat IK ongeduldig was...maar dat dan tenminste niet...hihihi

ja je kan ze wel de grond uit KIJKEN he

 

huishouden? wasda?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zon scheen vanochtend (en vanmiddag ook een beetje ) dus ben uiteraard naar mijn tuin gegaan. De laatste 3 bedjes compost gegeven, rucola gezaaid en wat blauwe lupine, gewoon omdat ik ze dr leuk uit vind zien.

Ik heb een paar Zwitserse Reuze Peulen zaadjes gekregen van mn vriend. Geen flauw idee wat ik daar nou van moet eten (De peulen of de erwten...), maar et schijnt een zeldzaam ras te zijn. Ik wilde dit dus ook gaan zaaien en toen kwamen er dus donkere wolken aan. Gauw naar huis gevlucht dus. Nu eerst even ontspannen en daarna alsnog samen het huishouden doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...