Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beestjes op mijn tomatenplantje

Femke

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Ik heb een cherrytomatenplantje in een pot. Zojuist zag ik dat er drie verschillende kleuren beestjes op zitten.

Ze zijn allemaal spinachtig en wit, bruin of groen van kleur. Ze zitten alleen op de stam en niet op het blad. Zie plaatje.

Weet iemand wat dit is, hoe schadelijk het is en hoe ik er vanaf kom?

Groetjes,

Femke

beestjes24431367501799.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bladluis. Zie b.v. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bladluizen

Simpelste middeltje: tussen twee vingers doodknijpen (terwijl ze nog op de plant zitten).

Voor buiten: dit zijn je beste vrienden (vooral de larve): http://nl.wikipedia.org/wiki/Lieveheersbeestjes

Even binnen dit forum zoeken leverde dit op: bladluis-voorkomen-en-bestrijden-t7.html

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leukste is als er ook nog eens mieren bij rondlopen, die koesteren bladluizen nl. Als je de luizen door drukt dan gaan die mieren als een gek heen en weer rennen want hun 'kudde' wordt gedood Deed ik vorig jaar nl op mijn blayw regen, vol met bladluis, lekker doordrukken, mieren werden knetter, maar na enkele weken geen luis meer te zien, ook nu (nog) niks te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En om nog even te antwoorden op de vraag: hoe schadelijk is het?

Hangt er vanaf hoelang ze er opzitten. Als ze er lang opzitten dan kunnen ze serieuze schade aanrichten. Hier zijn een drietal tomatenplantjes al zo'n 3 weken niet aan het groeien, dankzij de luis die er opzat. Hebben dus een flinke achterstand opgelopen op de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...