Femke Geplaatst: 2 mei 2013 Share Geplaatst: 2 mei 2013 Hallo Allemaal, Ik heb een cherrytomatenplantje in een pot. Zojuist zag ik dat er drie verschillende kleuren beestjes op zitten.Ze zijn allemaal spinachtig en wit, bruin of groen van kleur. Ze zitten alleen op de stam en niet op het blad. Zie plaatje. Weet iemand wat dit is, hoe schadelijk het is en hoe ik er vanaf kom? Groetjes,Femke Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
henkg Geplaatst: 2 mei 2013 Share Geplaatst: 2 mei 2013 Bladluis. Zie b.v. http://nl.wikipedia.org/wiki/BladluizenSimpelste middeltje: tussen twee vingers doodknijpen (terwijl ze nog op de plant zitten).Voor buiten: dit zijn je beste vrienden (vooral de larve): http://nl.wikipedia.org/wiki/Lieveheersbeestjes Even binnen dit forum zoeken leverde dit op: bladluis-voorkomen-en-bestrijden-t7.html Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tuintjesdraak Geplaatst: 3 mei 2013 Share Geplaatst: 3 mei 2013 Het leukste is als er ook nog eens mieren bij rondlopen, die koesteren bladluizen nl. Als je de luizen door drukt dan gaan die mieren als een gek heen en weer rennen want hun 'kudde' wordt gedood Deed ik vorig jaar nl op mijn blayw regen, vol met bladluis, lekker doordrukken, mieren werden knetter, maar na enkele weken geen luis meer te zien, ook nu (nog) niks te zien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Femke Geplaatst: 3 mei 2013 Auteur Share Geplaatst: 3 mei 2013 Bedankt! Sinds het maar één plant is zal ik ze met de hand dood drukken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 3 mei 2013 Share Geplaatst: 3 mei 2013 En om nog even te antwoorden op de vraag: hoe schadelijk is het?Hangt er vanaf hoelang ze er opzitten. Als ze er lang opzitten dan kunnen ze serieuze schade aanrichten. Hier zijn een drietal tomatenplantjes al zo'n 3 weken niet aan het groeien, dankzij de luis die er opzat. Hebben dus een flinke achterstand opgelopen op de rest. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.