Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

(Regenboog) snijbiet rot, kan die nog uitlopen?


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Vorig jaar had ik wat snijbiet planten in de moestuin staan. Doordat ik ze wat laat had gezaaid, werden ze niet echt groot en kwamen er maar een 6 tal bladeren/stelen aan.

Nu was ik bezig met het leegmaken van dat veldje, en er kwamen 3 snijbiet-wortels naar boven:

2pocxzt95061371397748.jpg

 

Best lange wortels (de tegels zijn standaard stoeptegels, dus 30 bij 30) zoals je ziet.

Maar de bovenkant (waar het blad zat), is nogal ingesnot (als je snapt wat ik bedoel )

2ue7imo52591371397748.jpg

 

Ik heb wel eens ergens gelezen dat snijbiet meerjarig (of tweejarig?) is, hoe ga ik nu te werk om er weer blad aan te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij is de bovenkant te veel gerot om nog uittelopen zitten er geen ogen meer aan, ik heb het zelfde met de witlofwortels daar heb ik heerlijk van gegeten.

Maar is nu op maar de wortels in de emmers zijn nog goed en de top leeft ook nog, ik vraag me daarbij ook af of je oude witlofplantenwortels weer

opniweuw zou kunnen gebruiken, ik vermoed van wel dus ik ga het proberen.

heb de witlofwortels buiten opo hoop gegooid en als ze in mei nog goed zijn plant ik ze opnieuw.

Knolselderie heb ik vorig jaar ook te laat gezaaid en ook daarvan lopen de oude planten in een bed weer vrolijk uit terwijl ik dacht dat deze niet winterhard zijn, beetje afwachten maar wat het doet.

 

Maar als je nog een goede oog op je wortel van de snijbied ziet zou ik gewoon proberen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik zou beetje wegpeuteren en dan hopen dat het droogt anders gaat afgesneden deel weer rotten.

Een oog zie je zo aan buitenkant beetje knobbeltje/littekentje waar de plant opnieuw uitloopt, als ze dit niet hebben geef ik je weinig kans maar goed weggooien kan altijd nog, of je varkens lusten ze vast.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij is de bovenkant te veel gerot om nog uittelopen zitten er geen ogen meer aan, ik heb het zelfde met de witlofwortels daar heb ik heerlijk van gegeten.

Maar is nu op maar de wortels in de emmers zijn nog goed en de top leeft ook nog, ik vraag me daarbij ook af of je oude witlofplantenwortels weer

opniweuw zou kunnen gebruiken, ik vermoed van wel dus ik ga het proberen.

heb de witlofwortels buiten opo hoop gegooid en als ze in mei nog goed zijn plant ik ze opnieuw.

Knolselderie heb ik vorig jaar ook te laat gezaaid en ook daarvan lopen de oude planten in een bed weer vrolijk uit terwijl ik dacht dat deze niet winterhard zijn, beetje afwachten maar wat het doet.

 

Maar als je nog een goede oog op je wortel van de snijbied ziet zou ik gewoon proberen.

 

Je kan ze gewoon terugplanten op die plaats hoor.Alleen krijg je minder mooie kropjes.Blaadjes hangen losser en de kropjes zijn kleiner(meeste voeding is naar de andere krop gedaan).Dus ik zeg DOEN.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik even jullie plezier bederven.

 

Snijbiet is een tweejarige plant. Mocht het je al lukken aan die rottende koppen weer nieuw blad te krijgen Jorieke dan zul je er niet veel aan hebben want de plant is tweejarig en vormt dan vrijwel meteen een bloemstengel.

 

Jouw knolselderij kun je beter gebruiken Hans (of invriezen) want de kwaliteit van de knol zal als de groei er weer inkomt zeer snel achteruit gaan. Je zou wel nog wat van de nieuwe verse blaadjes kunnen gebruiken die nu weer gaan groeien maar niet lang meer. Ook hier geldt weer ... het is een tweejarige plant die tot zaadvorming over gaat.

 

Wat je witlofwortels betreft , een krop zullen ze nooit weer vormen . Hoogstens wat kleine zijspruiten . Het wordt een beetje saai maar ook deze plant gaat weer snel tot zaadvorming over omdat hij tweejarig is. Witlof vormt overigens mooie bloemen maar dan moet je wel een wortel planten waarvan de krop niet geoogst is. Ook op gebied van bloemen presteren eventuele zijspruiten niet veel meer.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

He balen vooral van de knolselderij, dat was vorig jaar mislukt door te laat te zaaien, en ik dacht dan ben ik nu met de overgebleven planten supervroeg.

De witlofwortels dan opnieuw planten doe ik maar niet hooguit een paar in pot voor zaden te oogsten.

Thanks Frans logische uitleg, was denk ik beetje te mooi gehoopt dat het zou werken

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He balen vooral van de knolselderij, dat was vorig jaar mislukt door te laat te zaaien,
Met (knol)selderij zaaien moet je vroeg beginnen maar ook weer niet te vroeg. Als je dat echt heel vroeg doet loop je kans op schieters. Dat zijn planten die , hoewel selderij een tweejarige plant is , toch het eerste jaar zaad willen vormen.

 

Ik heb toevallig mijn knolselderij begin deze week in zo'n Action kweekbakje binnen gezaaid. Als de plantjes boven de grond komen , kan even duren want selderijzaad kan tamelijk lang liggen voor het ontkiemd , gaan ze naar een koelere en lichte plaats. Later worden ze dan nog een keer verspeend (goed voor hun wortelvorming) voor ze de vollegrond in gaan.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke ik zal dan even morgen ook wat knolselderij zaaien, ik vindt het lastig gewas, het zaaien en verspenen enzo gaat prima maar dan eenmaal in de vollegrond gebeurd er weinig, nuja mischien heb ik dit x meer succes bij eerder zaaien en planten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...