Ga naar inhoud

Aardbei uitlopers verwijderen nu de planten vrucht dragen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn Ostara aardbeien staan nu in volle bloei en er zitten ook al groene aardbeitjes aan.

Nu beginnen de planten echter ook uitlopers te maken.

Aan de ene kant wil ik veel aardbeien oogsten en aan de andere kant wil ik die uitlopers gebruiken om plantjes voor volgend jaar te krijgen.

Wat is wijsheid??? De uitlopers er af knippen zodra de energie naar de vruchten gaan of kan het geen kwaad om die uitlopers te laten zitten en er plantjes van "te maken" ?

Geplaatst:

Hier hetzelfde, ik heb ze gisteren allemaal eraf geknipt.

En ik denk dat als de aardbeien straks eraf zijn dat ze wel weer nieuwe scheuten gaan maken.

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Geplaatst:

Jawel. Die maken straks ook nog zat uitlopers. Beter nu de energie in de eerste oogst. Al zijn Ostara's natuurlijk doordragers, straks moet je dan een keer kiezen wat je wil: meer aardbeien, of wat meer uitlopers.

Overigens zijn hier reeds een aantal topics over. ( zie zoekfunctie ; daar geven meer mensen hun gedachten/ervaringen )

Geplaatst:

@MartinH zoals Bit aangeeft zoek voor al binnen het forum.

Maar ik ga je nu wel even iets meegeven. Of je voor aardbeien of stekjes moet gaan hangt ook af van hoe oud je planten zijn. Als je ze dit jaar hebt gekocht kunnen je planten al b.v. 2 jaar oud zijn en is het tijd om eerst voor stek te gaan. Zodat je volgend jaar dan zeker al flinke planten hebt. Zijn het je eigen stekjes van een jaar tot anderhalf jaar dan gaan de aardbeien voor.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...