kustlijn Geplaatst: 28 augustus 2010 Geplaatst: 28 augustus 2010 Moet ik bij tomaten ook wisselteelt toe passen? Op internet kom ik verschillende visie"s tegen.Zoals daar zijn: "Tomaten houden van warmte en een goed bemeste grond. Ze schijnen een voorkeur te hebben voor elk jaar dezelfde standplaats maar als je wisselteelt toepast, is dat een beetje lastig. " Aldus: http://www.vrolijketuinier.nl/groenten_tomaten.htm Gewassenlijst bij wisselteelt Vlinderbloemigen: bonen, peulen, kapucijners, erwten Kruisbloemigen: kolen, broccoli, koolraap, meiknol, paksoi, rammenas, raapstelen, radijs Bladgewassen: sla, andijvie, prei, spinazie, bleekselderij, postelein, snijbiet, groenlof Vruchtgewassen: courgette, pompoen, mais, komkommer Wortel- en knolgewassen: wortel, rode biet, pastinaak, schorseneer, witlofUigewassen:ui, sjalot, knoflookNachtschade: aardappelen, tomaten Aldus: http://www.debreedemorgen.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=163&Itemid=4 Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Jorg Geplaatst: 28 augustus 2010 Geplaatst: 28 augustus 2010 Tomaten schijnen het beste te groeien in hun eigen compost, dat is denk ik wel oppassen geblazen met grondziekten en overige schimmels. Wat betreft elke jaar op dezelfde plek: door de wisselteelt kun je niet alleen ziekten voorkomen maar zorg je er ook voor dat de grond niet te veel uitgeput raakt. De ene soort haalt meer van ... voedingstof uit de grond dan de ander die weer verschillende behoeftes heeft . En weer een andere groente brengt weer bijvoorbeeld stikstof in de grond. Sowieso is een goede (voor) bemesting altijd belangrijk. Kortom ik ben er van overtuigd dat wisselteelt bij tomaten ook nodig is, al was het maar om ziektes te voorkomen (=beter dan genezen ). Quote
kustlijn Geplaatst: 28 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2010 Gezien dat ik maar een beperkte ruimte heb, hoever moet een plant van de oorspronkelijke plek afstaan? Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Jorg Geplaatst: 28 augustus 2010 Geplaatst: 28 augustus 2010 Goede vraag, ik heb er niet direct een antwoord op, en ook nooit iets over gelezen. Theoretisch gezien als je 4 vakken hebt van 1,50 breed, dan wisselt de plant gewoon naar een volgend vak. Maar wat nu de juiste minimale afstand is... ik ben wel benieuwd wat het antwoord daar op is Quote
kustlijn Geplaatst: 28 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2010 Ok, als iemand het weet dan houd ik mij aanbevolen.Ik kon 1, 2, 3 daarover niets op het internet vinden.Toch maar verder zoeken.In ieder geval bedankt voor het antwoord Jorg . Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
jos Geplaatst: 14 september 2010 Geplaatst: 14 september 2010 In een tuin heb ik inmiddels 4 jaar tomaten opdezelfde plaats staan, in een andere tuin twee jaar. Dit in verband met een kapconstructie die niet makkelijk te verplaatsen is. Uiteraard wordt er wel jaarlijks met compost, kalk en koemest verbeterd. Wat kwaliteit en kwantiteit heb ik niet te klagen zelfs dit jaar. Ik heb momenteel ongeveer 15 soorten, zo'n 75 planten. Dus wisselteelt is in mijn ervaring geen must bij tomaten. gr Jos Quote
Erik Geplaatst: 14 september 2010 Geplaatst: 14 september 2010 In een tuin heb ik inmiddels 4 jaar tomaten opdezelfde plaats staan, in een andere tuin twee jaar. Dit in verband met een kapconstructie die niet makkelijk te verplaatsen is. Uiteraard wordt er wel jaarlijks met compost, kalk en koemest verbeterd. Wat kwaliteit en kwantiteit heb ik niet te klagen zelfs dit jaar. Ik heb momenteel ongeveer 15 soorten, zo'n 75 planten. Dus wisselteelt is in mijn ervaring geen must bij tomaten. gr JosIk vind dit toch een interessante vraag met aan de ene kant de voorkeur van de tomaat om op dezelfde grond geteeld te worden en aan de andere kant de bodemziekten en uitputting.Teel je de tomaten in ingegraven potten of gewoon uitgeplant in de grond? En vervang je een deel van de grond om de zoveel jaar? En controleer je het wortelgestel van de tomaten aan het eind van het seizoen? Quote
Koert Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 @ Jos 4 jaar vind ik nog niet overtuigend genoeg om te stellen dat wisselteelt overbodig is, jij kunt nu niet zien wat er in jouw grond zit, volgend jaar zou het zomaar anders kunnen zijn.Heel veel ziektes/plagen komen ook niet meteen na een jaar aan het licht maar na meerder jaren. De reden dat moestuinierders vaak zo streng op wisselcultuur zijn, is niet dat ene jaar, maar de grotere gevolgen die na dat jaar mogelijk zijn. Soms kun je bepaalde gewassen heel lang of nooit meer op dat stuk grond telen, soms kan de ziekte zodra die zich ontwikkeld heeft ondergronds verspreiden of via de composthoop noem maar op. Mij te veel risico's die niet op wegen tegen van het begin af aan opstellen en uitvoeren van een goed wisselteeltplan. Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorg Geplaatst: 10 februari 2011 Geplaatst: 10 februari 2011 Voor de wisselteelt van tomaten in mijn kas zit ik nog een beetje in dubio (zoals te lezen is in het topic over wisselteelt in de kas). Het voordeel van het planten in de volle grond (in de kas) is dat ik niet elke avond langs de moestuin moet om water te geven. Dat is voor mij toch wel een zwaar wegend argument. Zwaarder dan de kans op ziektes zoals te lezen op http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/bodemmoeheid-bij-tomaten/ (lees ook weer de commentaren, zo teelt Lieven (die ook hier geregistreerd is???) al 15 jaar op hetzelfde stuk tomaten). In de kas die bij ons huis staat plant ik de tomaten en paprika wel in potten. Voor de rest van de tuin pas ik de wisselteelt wel streng toe, zeker voor de bekende ziekte gevoelige groente. Want ik blijf van mening dat wisselteelt je een hoop ellende kan besparen en kan bijdragen aan een betere oogst (voedingstoffen, bodemmoeheid, etc). De kas vormt vanuit praktisch oogpunt dus een uitzondering op de regel. Eigenlijk dus hetzelfde als Jos die niet elk jaar zijn overkappingen kan verplaatsen. Wel een interessante discussie... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.