Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Yacon inmaken


thea

Aanbevolen berichten

Als je yacon heb geoogst na de eerste nachtvorst,moet hij eerst liggen om aan te zoeten.

Dat kan je doen in de kas in de zon.Mag niet vriezen.vorst vrij laten rusten kan wel 3 tot 4 weken duren.

 

In weck ze altijd in :met ander fruit -bessen-abrikosen-druiven-pruimen.

vorig jaar heb ik ze in sinaappelsap geweck met stukje vanille stokje.

Als je yacon gaat schillen moeten ze meteen in citroen water tegen verkleuring.

Vorig jaar deed ik ze meteen in sinaappelsap en met deze sap en suiker siroop geweck.

siroop gemaakt 400 gram suiker op 1 liter water ingekookt.

weckpot vullen met fruit/yacon deze met 1/3 vullen met de sinaappelsap en dan de suikersiroop.

En een stukje van 3cm vanille stokje erin.

 

Zonder sinaappelsap maar met helemaal suikersiroop dan de verhouding (300gram suiker/1lt water/5 gram citroenzuur of halve citroen).

Dan 1/2 uur op 80 graden wecken.Klaar is kees.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Thea! IK ga dit zeker proberen. Van één plant heb ik een afwasbak vol met knollen..teveel om zo te eten.

Weck je de Yakon alleen samen met andere vruchten of ook wel de Yakon alleen?

In de vriezer heb ik nog witte en zwarte aalbessen en kwetsen..dat zou dus allemaal kunnen begrijp ik.

O, ja dat sinaasappelsap heb je dat uit pak of vers? En de abrikozen?

 

Weet jij misschien of de Yakon ook aanzoet in een donkere koele zolderkamer?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Aha!

Ik heb vandaag die knollen uitgespit, en de plant (blad en stengel) op het groentenbed gelegd als mulch. Misschien straks nog even een blad ophalen om te proberen in de thee?

Als het zoet zou moeten zijn, is het niet echt geschikt als een hartig groentegerecht, neem ik aan...

 

Ik heb al hierboven gelezen dat ik de knollen nog 3 a 4 weken moet laten uitrijpen, dat ga ik dan maar doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook wel thee van de bladeren gemaakt..lekker, inderdaad niet speciaal zoet.

Nog een ander ding: voor wie de yakon als diabeet wil gebruiken..de suikers die de yacon maakt nadat de plant zichzelf onder invloed van licht heeft gezoet zijn net zo slecht als andere suikers voor een diabeet. Voor diegene is het aangeraden de yakon meteen te consumeren..voordat die suikers zich ontwikkelen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...