Ga naar inhoud

Mijn tuinbonen vallen met 15 cm om...

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb mijn tuinbonen in een bak voorgezaaid en toen ze opkwamen 2 weken geleden in de tuin gezet. Ze groeien snel, maar ze vallen nu ook massaal om. Heb nu al 35 stokken in mijn tuin staan om die kleine plantjes te ondersteunen. is dat normaal of had ik ze dieper moeten uitplanten??

Geplaatst:

De binnen opgekweekte tuinbonen hebben door de snelle groei en warme omstandigheden geen stevigheid in hun stelen. Door ze tijdelijk extra te beschermen met stokken om te ondersteunen, zullen ze in stevigheid toe moeten nemen. Zelf zet ik pas bij een hoogte van 60 CM of meer een stok omdat ze tijdens een storm nog wel een plat komen te liggen.

Geplaatst:

Het is geen direkt antwoord op je vraag Huibert maar voor volgend jaar zou ik je alvast willen adviseren om tuinbonen rechtstreeks in de volle grond te poten. Tuinbonen kunnen heel goed tegen koude en er mag ook gerust een nachtvorstje overheen gaan. Het maakt niet uit of ze dan onder de grond zitten of niet . Met rechtstreeks zaaien krijg je planten die in het begin wel langzaam groeien maar daardoor juist stevig zijn. Ik heb bijvoorbeeld op 2 maart tuinbonen in de vollegrond gelegd en het heeft bijna drie weken geduurd voor ze boven waren (ik week ze ook nooit voor) . Op zo'n manier krijg je wel probleemloze planten en het rechtstreeks in de vollegrond poten scheelt nog werk ook.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

De witte stengels dienen volgens "Velt" in de grond te verdwijnen. Ook zeggen ze : "Als gevolg van verplanten gaan ze ook eerder bloeien". Heeft eerder bloeien als voordeel dat je de luis voorblijft

Geplaatst:

Waarschijnlijk heeft het met de wortels te maken. Tuinbonen hebben een enorme kiemkracht en maken al direct een paar zeer lange wortels. Als die bij het verplanten niet recht naar beneden in het plantgat worden gezet, dan loop je de kans dat het langer duurt voor ze een beetje stevig in de grond staan. En door de grote bladgroei is het een topzware plant.

Het komt overigens vast goed hoor. Als de planten er gezond uitzien kan je ze omhoog houden met een stok. Je kan ze ook laten liggen, de punt groeit vanzelf weer omhoog. Alleen staat het wat rommeliger..

Maar een tuinboon is sowieso een wat rommelige plant. Nadat ik toppen eruit haal laat ik ze ook altijd helemaal met rust. Ook als ze omvallen. Oogst is altijd goed.

Geplaatst:
Door ze tijdelijk extra te beschermen met stokken om te ondersteunen, zullen ze in stevigheid toe moeten nemen.

Ik weet niet of dit waar is. Juist door de ondersteuning worden planten, bomen etc niet bevorderd in het kweken van hun eigen stevigheid. Dat je ze met stokken overeind kunt houden is een andere zaak, maar of de stevigheid van de plant sterker wordt door ondersteuning betwijfel ik.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
Het is geen direkt antwoord op je vraag Huibert maar voor volgend jaar zou ik je alvast willen adviseren om tuinbonen rechtstreeks in de volle grond te poten. Tuinbonen kunnen heel goed tegen koude en er mag ook gerust een nachtvorstje overheen gaan. Het maakt niet uit of ze dan onder de grond zitten of niet . Met rechtstreeks zaaien krijg je planten die in het begin wel langzaam groeien maar daardoor juist stevig zijn. Ik heb bijvoorbeeld op 2 maart tuinbonen in de vollegrond gelegd en het heeft bijna drie weken geduurd voor ze boven waren (ik week ze ook nooit voor) . Op zo'n manier krijg je wel probleemloze planten en het rechtstreeks in de vollegrond poten scheelt nog werk ook.

Dank! Denk dat je gelijk hebt. Had teveel haast wil graag na bonen nog tweede teelt doen. En natuurlijk snel tuinbonen eten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...