Plantdiepte poot aardappelen die later niet aangeaard worden

<<

citroen

Woonplaats of Regio: antwerpen

Bericht do 21 feb 2013, 10:18

Plantdiepte poot aardappelen die later niet aangeaard worden

wie weet wat de plant diepte van poot aardappelen is bij het later niet aanaarden
ik lees links en rechts bij de ene 20 cm tot 25 cm
wie heeft ervaring met diep poten van aardappelen ? bij het later niet aanaarden
<<

Borsalino

Moestuin Seizoen: Bekijk update (54)

Bericht do 21 feb 2013, 17:25

Re: Plantdiepte poot aardappelen die later niet aangeaard wo

Ik ga ze dit jaar ook niet meer aanaarden maar dan wel op een andre manier.

Ga ze onder worteldoek zetten, natuurlijk met gaten.

Hoef ik ook niet meer aan te aarden + geen onkruid, en daar de aardappelen niet zo diep liggen makkelijker te oogsten, ze worden amper op 5cm diepte geplant.

Kijk hierhttp://www.moestuinforum.nl/aardappelen-onder-worteldoek-t7021.html
<<

D_SDennis

Woonplaats of Regio: Rhenen

Bericht do 21 feb 2013, 23:14

Re: Plantdiepte poot aardappelen die later niet aangeaard wo

Wat ik heb gedaan is volgens mij uniek en heeft prima gewerkt voor als je heel vroeg aardappelen wil en niet aan wilt aarden, hoewel..

Ik heb geulen gemaakt van 15 cm diep en de uitkomende grond op ruggen ertussen gelegd. Daarin gaten geprikt van 10 cm diep in de bodem van de geulen en daar voorgekiemde poters ingedaan (half maart). Omdat er dan nog kans op vorst is moet je dus af en toe afdekken. Doordat de scheuten eerst eens 15 cm boven de grond uit moeten komen kun je ze tot ongeveer derde week april afdekken zonder de scheuten te beschadigen. Of zoals ik heb gedaan iedere keer als er vorst werd voorspeld de grond uit de ruggen terug in de geul brengen zodat de scheuten net bedekt zijn. Tegen eind april is de grond weer vlak en zitten de eigenlijke poters dus 25 cm onder de grond. EN kun je daarna dus prima water geven, mesten etc. Bij deze methode heb ik dus geen last van groene aardappels, hoef ik naderhand niet aan te aarden en heb ik een mooi vlak bed wat niet zo snel uitdroogt dan ruggen zouden doen.

Ik gebruik frieslanders en zit op zandgrond. Op klei weet ik niet of ik dit net zo zou doen.

Keer terug naar Groente

Deel dit bericht:

|  |