Billies paddenstoelenavontuur...

In deze rubriek wordt de teelt van eetbare paddenstoelen besproken.
Billie
Woonplaats / locatie: Kwaadmechelen

Billies paddenstoelenavontuur...

Berichtdoor Billie » Di 24 Feb 2015, 17:10

Hey Iedereen,

Nu ben ik al een tijdje bezig met heel het paddenstoelenverhaal en heb ik reeds in verschillende draadjes berichten achter gelaten...
Daar ik effectief ga beginnen met ze te kweken dacht ik dat een apart draadje hiervoor wel op z'n plaats is. ;)

Ik zal beginnen bij het begin. Het is al gezegd, maar zo blijft alles mooi samen :wtf:

Ergens in januari heb ik broed van de Winter oesterzwam (Pleurotus ostreatus) kunnen bemachtigen. Daar dit pluggen waren en ik nog geen stammetjes had ben ik op zoek gegaan naar meer informatie en heb hier de posts van onder andere Stan terug gevonden. Stan zit ook bij ons (chillipepers.nl) op het forum en heeft daar al menig lid verslaafd gemaakt aan heel het paddenstoelen gebeuren. Ik zelf incluis :wave:

Na opzoek werk verricht te hebben heb ik maar besloten om de pluggen op stro te enten. Hieronder mijn vooruitgang van de laatste weken...

8 februari 2015
Afbeelding

Afbeelding

15 februari 2015
Afbeelding

Afbeelding

18 februari 2015
Afbeelding

Vorige week ook nog een rol buisfolie online besteld. Diameter 40cm en 100 micron dik. 56€ voor 135m = geen slechte prijs :shh:
Afbeelding

Vandaag heb ik mijn pasteurisatie vat klaargemaakt. Een blauwe plastiek drum welke ik via het werk aan geraakt ben en hierin heb ik een net/vergiet gemaakt van een stuk omheiningsdraad. Het idee voor deze laatste heb ik uiteraard ook van dit leuke forum afgehaald. Beter goed gepikt dan slecht gevonden... of hoe gaat dat nu ook al weer :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Tevens vandaag ook nog drie balen tarwe stro gaan op halen. Deze ga ik van de week stukjes hakselen en dan pasteuriseren in het vat...
Waarna alles gemengd wordt met het broed en ik de zakken (buisfolie) met het mengsel ga vullen.

Uiteraard hou ik jullie verder op de hoogte van de zaken ;)

Groetjes Tom

Erny
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: Groningen

Re: Billies paddenstoelenavontuur...

Berichtdoor Erny » Do 26 Feb 2015, 13:47

Zo zeg... jij gaat er serieus mee bezig! :shock:
Ziet er strak uit dat vergietje. :cool:
Registreer hier je fenologische waarnemingen:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =974732508

Billie

Berichtdoor Billie » Do 26 Feb 2015, 20:02

Thanks!! Het pasteuriseren is even uitgesteld tot zaterdag. Dan krijg ik hulp uit Geel ;)

Billie

Berichtdoor Billie » Vr 27 Feb 2015, 17:57

Vandaag toch nog even de tijd gevonden om alvast wat stro te hakselen...Scheelt morgen weer wat tijd ;)
Afbeelding

Al snel zat het vat helemaal vol
Afbeelding

Eén baal stro (13kg) is dus te veel om in één keer in een 200L vat te krijgen...Lol
Ik heb nog 1/4 van de baal over en zal hier morgen dus nog een halve baal aan moeten toevoegen om, mijn geplande, twee vaten gevuld te krijgen....
Afbeelding

Oh, en bij een van m'n gekochte setjes beginnen de bruine champignonnen uit te komen :)
Afbeelding

Billie

Berichtdoor Billie » Za 28 Feb 2015, 18:28

Hey iedereen,

Vandaag was het zover... Leuk bezoek uit Geel vergezelde mij tijdens het verwerken van het gehakselde stro.
Eerst maar eens 120L water koken aangevuld met nog een 80L water van een 67°C. Dit maakte dat het waterbad een lekkere 75°C had. Net iets te warm om zelf in te springen ;)
Afbeelding

Hier zijn twee bekers zeewierkalk en twee bekers suiker aan toegevoegd. De kalk om de pH iets te verhogen en de suiker om als extra voeding te dienen...
Afbeelding

Na de laatste pot (inhoud 40L) kokend water toegevoegd te hebben mocht het net/vergiet met de gehakselde stro een badje nemen...
Alles mooi afgedekt met een paar dallen (zware betonnen blokken) om al het stro mooi onder te houden...
Afbeelding

Vanaf dat moment heb ik de timer ingesteld op 30min. Om daarna nog een half uur uit te lekken op de stenen waarop de pot gestaan heeft...
Na dit half uur was het tijd om de inhoud van het net/vergiet om te kieperen op een schoongemaakte tafel.
Afbeelding

Deze tafel en onze handen en armen werden ontsmet met Isopropyl alcohol van 100%..
Afbeelding

Na een dik kwartier en het stro met regelmaat omgekeerd te hebben was deze volledig afgekoeld. Tja da's nu eenmaal het voordeel van buiten werken met relatief koude weer ;)
Dan werd het tijd om de twee emmertjes met broed te verdelen over het stro wat op de tafel lag. Alles werd zeer nauwkeurig gemengd zodat we een zo optimale verspreiding krijgen en het mycelium de beste kansen krijgt om zich te ontwikkelen.
De buisfolie werd voorbereid door één kant dicht te maken met een colsonbandje waarna ik enkele gaten onderaan in de plastiek geprikt heb. Dit laatste is om ervoor te zorgen dat tijdens het vullen en aan stompen de lucht die onderaan vast komt te zitten weg kan. Het stro is zo hard aangedrukt dat ik er met mijn volle 100kg ben op gaan zitten om deze zo compact mogelijk te maken...
De rollen zagen er eens ze klaar waren zo uit. De hand van mijn maatje is om een idee te krijgen van hoe groot de rollen wel niet zijn. Ik schat dat elke rol zo'n 15kg weegt. Elke emmertje met broed weegde 2.5kg. Da's dus 16% aan verhouding broed wat ik aan het substraat heb toegevoegd. Maw het mycelium zou op deze manier lekker snel door het substraat moeten groeien ;)
Afbeelding

Ik heb de rollen in mijn bureau geplaatst waar de temperatuur tussen de 20 en 25°C zit...Afwachten maar ;)

Groetjes Tom

Klavertjevier
Woonplaats / locatie: Soesterberg

Berichtdoor Klavertjevier » Za 28 Feb 2015, 19:11

Da's geen half werk. Ik wens je een goede en snelle oogst. Want vooral dat wachten...

Billie

Berichtdoor Billie » Wo 04 Mar 2015, 10:40

Wel, als je er toch de tijd en energie in steekt dan maar goed zeg ik altijd ;)
Gisterenavond merkte ik het al op, maar toen te weinig licht om iets deftigs te fotograferen. Zelfs nu mét licht is het niet helemaal duidelijk, maar de eilandjes met mycelium beginnen te groeien!! :h
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Billie

Berichtdoor Billie » Wo 04 Mar 2015, 20:38

Vandaag na het lezen van één van de boeken van Stamets even een proef gedaan. In het boek wordt uitgelegd dat de interne temperatuur van je medium serieus kan oplopen van zodra het mycelium z'n werk begint te doen... Kijken jullie zelf maar ;)
Afbeelding

Afbeelding

Ik had de rollen maar in de bureau gelegd omdat het op de zolder 19°C was en in de bureau ten minste 21°C... Denk dat ik de rollen dan toch maar op de zolder ga leggen. Daar staan mooie metalen rekken waarop de rollen plat kunnen liggen... Pfff, was me dat even verschieten toen ik de Fantast in de rol stak :shock:

Billie

Berichtdoor Billie » Zo 08 Mar 2015, 10:51

Tijd voor een update!! :D
Nadat ik de strorollen op de zolder heb gelegd zit de temperatuur perfect...
Afbeelding

Op de bovenste rol ligt wat stof omdat mijn schoonvader in de gang aan het slijpen heeft geweest. Al twee keer met een doekje gedrenkt in propylalcohol afgekuist, maar het hangt in de lucht :? Hopelijk heeft dit geen invloed op de mycelium...
Afbeelding

Ondertussen zijn de pluggen van de Hericium erinaceus (pruikenzwam) en de Buna shimeji ook aangekomen en heb ik hier al een deel van bij verse pluggen gestopt om deze te vermeerderen. De andere pluggen ga ik enerzijds gebruiken om aan mijn leermeester te schenken...Yes you know who you are ;)
en anderzijds om een experimentje mee op te zetten. Ik ben namelijk begonnen met het uittesten van graanbroed. Hier moet je dus een steriele omgeving voor hebben (Deze is in de maak) en de potten met rogge graantjes moeten, nadat de graantjes 24u geweekt en daarna 10min gekookt zijn, gesteriliseerd worden.
Ik heb het gebruik van een snelkookpan altijd afgezworen nadat ik hier een ongeluk mee heb voorgehad, maar om te steriliseren heb ik deze toch nodig. Dan maar buiten op een kampeervuurtje in een 'blastfree' omwalling van mijn aanhangwagen ;)

Nu 90min wachten en alles laten afkoelen. Daarna gaan we verder met de pluggen hier in toe te voegen. Dit ga ik in mijn glovebox doen.
Meer informatie volgt dus nog naar mate ik vorder met dit experiment ;)

Groetjes Tom
Laatst gewijzigd door Billie op Vr 13 Mar 2015, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Billie

Berichtdoor Billie » Zo 08 Mar 2015, 14:34

Nadat de potten dus afgekoeld waren heb ik mijn glovebox klaargemaakt. Alles ontsmet met de propyl alcohol en heb de pluggen van de Pruikenzwam en Buna shimeji aan de graantjes toegevoegd.
Foto's van dit proces kon ik niet maken daar ik steriel wou werken ;)
Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Paddenstoelen”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.