Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Verleden jaar op de markt in september plantuitjes gekocht. Teelt is me erg goed bevallen! Dit jaar weer. Grote uien die een week of 4 eerder oogstbaar zijn dan als je in het voorjaar uitjes plant en - bij mij - flink groot werden en geen last van aantastingen.

Dus...misschien kun je ergens plantuitjes kopen?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Verleden jaar op de markt in september plantuitjes gekocht. Teelt is me erg goed bevallen! Dit jaar weer. Grote uien die een week of 4 eerder oogstbaar zijn dan als je in het voorjaar uitjes plant en - bij mij - flink groot werden en geen last van aantastingen.

Dus...misschien kun je ergens plantuitjes kopen?

En die plant je dan ook in September? En wanneer kun je ze dan ongeveer oogsten?

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Geplaatst:

Begin juni kun je ze oogsten en drogen. Een drie of vier weken voor de pootuien die je in het voorjaar kunt planten.

Geplaatst:

Ik heb plantuitjes gekocht vandaag bij de Turkse winkel. Nu is mijn vraag kan ik ze nu al planten?

En hoe ver moeten ze uit elkaar gezet worden, en als laatste vraag hoe ga ik ze verder verzorgen en wanneer oogsten?

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Geplaatst:

Hoi Appelsientje,

Niet alle plantuitjes zijn geschikt voor teelt als "winterui"...daarvoor worden enkele bepaalde rassen gebruikt. Ze moeten goed tegen de kou kunnen en een groei-eigenschappen hebben waardoor ze in ons klimaat deze bepaalde manier van telen goed verdragen.

Gezien de hitte, zou ik nog enkele weken wachten met ze te planten. Misschien kan het wel...maar zelf zou ik wachten tot begin september. Dan is er ook weer wat meer ruimte in mijn tuin.

Normaal worden plantuitjes in maart en april gezet en in juli/augustus geoogst. (Loof wordt geel en sterft af als ze rijpen, nadrogen op het veld...en dan binnen enkele maanden de uien opgebruiken. Uien van planters zijn geen echte bewaaruien!)

Verleden jaar kwam ik in september bij een speciale kraam voor moestuinders (zaad, pootgoed, plantjes) zogenaamde winteruien tegen en ik heb ze eens geprobeerd. Het is mij erg goed bevallen! Gezonde en zorgeloze groei en grote uien als resultaat. Beter dan voorjaarspoters, die ik al vele jaren teelde, naast zaai-uien. Ze rijpen ongeveer een maand eerder: eind juni/begin juli worden ze geel. Natuurlijk kun je al een uitje met groen loof wat eerder oogsten.

Voor de winter lopen de winteruien al wat uit, in de winter staan ze er wat slapend bij (blad hangt wat slap en er is geen groei) en in het voorjaar gaan ze lekker groeien. Grond lekker los en luchtig maken voor je ze poot. Niet veel mest, wel flink wat compost en een beetje kalium in het voorjaar. Ik plantte ze op een ruggetje/heuveltje dat ik op het zaaibed maakte, zodat ze niet te nat blijven staan tijdens de natte periodes. 15 a 20 cm in de rij en 30 a 35 cm tussen de rijen.

Geplaatst:

Ook vorig jaar september op een tuinbeurs winter plantuien gekocht. Is me prima bevallen, maar enkele uitvallers.

Een maand geleden geoogst, allemaal grote uien zonder ziekten in ui of loof.

Kijk naar het ras "Radar", ze zijn ook bij enkele zaad firma's te koop.

• 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...