Geplaatst: 27 september 201312 j hoi Ik heb een weck ketel maar hoe moet je bieten wecken heb gezocht maar alleen op dit recept gekomen http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Groenten_wecken/Bieten_inmaken/bieten_inmaken.html zijn er nog andere methodes? rianne een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Geplaatst: 27 september 201312 j Bietjes maak je bijna altijd in met suiker en azijn, dus dan worden ze niet geweckt. Nog een paar recepten: Bietenchutney 1 kg bieten, gepeld in stukken240g uien gesneden800g appels, gepeld in stukken2 grote sinaasappels, gepeld in stukken220 gr suiker1 tl geraspte citroenschil2 el citroensap500 ml witte azijn1 rode peper, gehakt1 teen knoflook, geplet1 tl korianderzaad Stoom de bieten tot ze net zacht zijn (of kook ze in de magnetron). Doe alle ingredienten in een grote pan. Breng aan de kook en laat ongeveer een uur, zonder deksel, lang rustig pruttelen. Zo nu en dan roeren. Als het voldoende is ingedikt kan de chutney in (brandschone) potjes. Pittig zoetzuur van bietjesvoor 4 potten van 400 gram 800 gram rode of witte bietjes200 gram rode sjalotten of rode uien2 chilipepers (of meer naar smaak)5 deciliter azijn6 deciliter water90 gram suikerzout naar smaak Steriliseer de potten met kokend water en soda, naspoelen met kokend water. Was de bietjes en kook ze in water beetgaar. Pel ze. Snijd de bieten in plakken (kleine bietjes kun je heel laten).Snijd de sjalotten in mooie gelijkmatige ringen of stukjes. Breng ondertussen de azijn met het water en de suiker aan de kook en kook tot de suiker is opgelost. Voeg het zout toe. Snij de peper in ragfijne reepjes en kook dit nog 1 minuut mee. Voeg op het laatste moment de bietjes en sjalotten toe en breng dit nog even snel aan de kook (niet meer door laten koken, dan worden de sjalotten zacht). Giet het kokendhete bietjes-azijnmengsel direct in de potten, sluit de potten goed af en laat ze ondersteboven afkoelen.
Geplaatst: 27 september 201312 j Auteur bedankt ga ik de bieten maar eens uit de tuin halen en ze in potten doen moet dat in weck potten of kunnen ze ook in gewone potten met schroefdeksel (hak) een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Geplaatst: 27 september 201312 j Je kunt bieten ook heel goed laten fermenteren, las ik pas. Als zuurkool zeg maar. Dan zet je ze in het pekelwater (water met 3 procent zout) zorgen dat de groente onder water blijft staan (met stenen/kiezels ofzo) en een deksel met een waterslot of zelfs een deksel er los op leggen zodat de gassen kunnen ontsnappen. De meneer die erover schreef vond t erg lekker elizabet.nl
Geplaatst: 27 september 201312 j Inmaken met zuur kan volgens mij prima in gewone schroefdekselpotten trouwens. Wel goed sterilseren. elizabet.nl
Geplaatst: 27 september 201312 j Auteur bedankt ga ik het morgen proberen eerst ff een balletje slaan en dan in de moestuin ertegenaan een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.