Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ken enkele mensen die al jaren elk jaar paardenmest aanbrengen (ook wel soms compost) en die vinden dat als goud voor hun moestuin.

Soms zit er veel onkruidzaad in, maar meestal niet.

Ze laten dat eerst wel een tijd broeien op de weide.

Ik vraag me wel af hoe het bodenleven eruit ziet onder zo'n broeiende mesthoop.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:
Je wilt juist niet de (verterings) bacterie in je grond hebben... hoe minder hoe beter. Mesten doe je om een mooi peil te krijgen van stoffen als fosfaten. Het verhitten gebeurd doordat anders de slechte (verterings) bacterie/ schimmels de overhand krijgen. De mestdistributeur stuurt de vaste fractie namelijk naar Frankrijk waar 'perspotjes' worden gemaakt. ( Je weet wel, die potjes waarin je voor kiemt). Gebeurd dit niet zal binnen no- time je potje rázendsnel weg zijn, is ook wel de bedoeling maar niet in een tijdsbestek van 48 uur...

Ik snap het nog steeds niet. Ik begrijp wel dat je niet wilt dat je perspotjes te snel wegverteren, maar op je tuin wil je dat toch juist wel? Ik wil dat alles lekker verteert, en als het weg is, komt er iets nieuws. Niet zo nodig direct nieuwe mest, maar kan ook compost zijn, mulch van wat er maar voor handen is.

Ik weet eigenlijk ook niet wat er dan verstaan moet worden onder de 'slechte' bacteriën. Ziekteverwekkers misschien?

Verder, ik heb hier een foto van de mesthoop die bij ons op het terrein van de vereniging ligt. Ieder mag er afpakken wat hij/zij nodig denkt te hebben. Na een week was de hoop ineens bezaaid met paddenstoelen. Afgelopen vrijdag waren ze nog mooi met een paarsachtige gloed, alleen toen had ik geen telefoon bij me om een foto te maken. Op zondagochtend waren ze al droog en mat en 'uitgebloeid'.

Wat zegt dit over de mest? Dat die nog te vers is voor gebruik? Het ziet er nl naar uit dat de mest gemengd is geworden, vers en ouder door elkaar. Best wel vervelend als de leverancier ook niet echt weet wat hij levert.

10955533102065779965926648232433136415006796n46271427098331.jpg

Geplaatst:

Zelf ben ik een voorstander van paardenmest bekijk mijn moestuin blog stukje op deze site voor de foto's

Mijn paardenmest komt van de boer waar mijn drie paarden staan een ex koeienboer.

Niet biologisch dat zeg ik er alvast bij een koeienboer wilt meestal geen plantjes in zijn gras en stro dus spuiten ze alles dood. Mijn paard krijgt dus allen hooi en kuilgras van eigen land er zit dus geen onkruid in zijn voeding. Ook het stro komt van eigen land zonder onkruid er tussen ook bespoten dus.

Het enige wat in mijn mest kan zitten is graszaad of tarwekorrels.

Mijn mest is dus heel schoon, als je dan het spuiten van de boer niet meetelt.

Ik heb dus ook nooit onkruid in mijn mest. Ik zet zelfs bonen op mijn verse mest wat altijd een prima opbrengst heeft.

Ik zelf zou dus voor paardenmest gaan. Ik heb ook wel eens koeienmest gehad maar dat zijn meer flatsen en vocht dan wat anders.

Als je geen onkruid wilt in je mest haal het dan bij een boer die paarden houdt. Mensen die paarden thuis hebben bespuiten de weides vaak niet waardoor je dus wel onkruid in je mest krijgt.

Het residu gif is te verwaarlozen hoor want de zelfde hoeveelheid die in je stro zit eet je ook op door middel van je brood dat je bij de bakker koopt

Geplaatst:

Bonen op verse mest, interessant! Kan je mischien wat meer vertellen hoe je de mest gebruikt? (vers, oud, gecomposteerd, op de grond of erin gespit, met stro erbij of zonder?) Ik heb zelf een paard dus genoeg mest tot m'n beschikking Weet alleen nog niet zo goed wat ik er mee kan doen.

Geplaatst:

Ik gebruik verse paardenmest met stro. In novemember heb ik het op de tuin gebracht en in een laag verspreidt van 10 cm minimaal. De mest was een maand oud en de boer heeft het eerst voor me vermalen zodat de stro stukjes en poep verkleind zijn.

In december alles een steek ondergespit en deze week alles gevreesd en ik kwam bijna niks meer tegen. Ja heel veel rode wormen hi.

De bonen zaai ik komende weken voor in de koude kas en gaan als ze voldoende hoog zijn zo de grond in.

Ik vries de bonen ook in en proef er helemaal niks van en ze groeien als kool.

Mijn grond is wel zware Zeeuwse klei, tenminste dat was het vijfjaar terug nu is het best mooie grond al zeg ik het zelf

Geplaatst:

Zoveel bonen ja ik ben dol op sperziebonen enzeker de Stanley en het andere merk ben ik ff vergeten.

Het zijn laag blijvende sperziebonen die ik altijd zaai en ik zaai ze voor in de kas ivm de ratten die het anders buiten opvreten.

Ook snijbonen (hoge) zaai ik voor en plant ik uit in de bemeste aarde.

Drie jaar terug had ik op 5 juni de eerste sperziebonen oogst hi zou mooi zijn als dat weer lukt. Vorig haar was het weken later in ieder geval.

Geplaatst:

Ik twijfel ook of ik nog bij moet mesten. Sinds dit jaar mag ik een stuk van iemands achtertuin gebruiken als moestuin, er zijn jaren groenten op geteeld en het is mooie donkere aarde, daarnaast was er goede compost met ontzetten dikke pieren die we al om de tuin hebben gegooid. Ik wist niet dat er risico's waren met ''slechte'' bacteriën bij paardenmest. misschien is een zak droge mestkorrels dan toch het overwegen waard voor de bonen/ straks de courgettes/pompoenen wat deken jullie?

Geplaatst:
Ik gebruik verse paardenmest met stro. In novemember heb ik het op de tuin gebracht en in een laag verspreidt van 10 cm minimaal. De mest was een maand oud en de boer heeft het eerst voor me vermalen zodat de stro stukjes en poep verkleind zijn.

In december alles een steek ondergespit en deze week alles gevreesd en ik kwam bijna niks meer tegen. Ja heel veel rode wormen hi.

De bonen zaai ik komende weken voor in de koude kas en gaan als ze voldoende hoog zijn zo de grond in.

Ik vries de bonen ook in en proef er helemaal niks van en ze groeien als kool.

Mijn grond is wel zware Zeeuwse klei, tenminste dat was het vijfjaar terug nu is het best mooie grond al zeg ik het zelf

Thanks

JeroenSaarloos, kan je wat meer vertellen over die slechte bacterie? Naar mijn weten (en manier van tuinieren) zijn de bacteriën juist goed, wil je er zoveel mogelijk van hebben. Maar misschien zit er een slechte bacterie in paardenmest, waar jij het over hebt?

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb vandaag paprika's geplant in de paardemest die ik in de herfst in de serre heb gelegd.

De grond in de serre is vrij los en zit vol organisch spul.

Geplaatst:

Wij gebruiken paardenmest als mestlaag in de composthopen. Nooit last gehad van onkruid, al moet ik zeggen dat dat kan komen door het altijd bedekt houden van de grond door gras en/of stro. Bedekte grond komt nu eenmaal weinig onkruid in op.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De tomaten staan in de grond waar in de herfst paardenmest op is aangebracht.

Ik heb de indruk dat er teveel kalium in de grond zit.

Is dat normaal bij het gebruik van paardenmest?

Teveel kalium is geen ramp, teveel stikstof zou erger zijn.

De middenste bladnerf krult en de bladeren voelen vrij hard aan.

nnJtxBb.jpg?1

• 4 years later...
Geplaatst:

Komt dat door een teveel aan kalium ja?

Waarom is teveel aan stikstof erger?

Hoe bepaal je voor een pot of een bak hoeveel kalium, stikstof, fosfor of bv calcium er nodig is en hoe zie je het verschil aan tekorten of teveel?

Ik heb net een paarden mest hoop opgehaald bij mij uit het winkelcentrum, geen idee hoe lang het er lag maar zag m liggen toen ik boodschappen ging doen. S'avonds laat weg gehaald, geen zin dat men me raar zit aan te kijken van wat zit hij daar nou poep te scheppen....

(Ik heb geen tuin, ik heb een groot balkon (25M2) en een grotere galerij. Daarop heb ik vele bakken en potten staan, ik groei tomaten, paprika, komkommer, sla, prei, biet, bonen, radijsboontjes, Olijfkomkommer, peterselie, tijm, rosmarijn, knoflook, salie, oregano, goudsbloem, oost Indische kers, ijsbloem en nog veel meer maar het is te veel om zo op te noemen.)

Ik heb de "mest oogst" in 2 emmertjes verdeeld, 1 droog zoals het was en 1 met water toegevoegd het was immers al flink uitgedroogd zo op straat. In afgesloten emmertjes en die ga ik nu bewaren tot volgend jaar herfst. Tenminste een deel, ik ga het gedeeltelijk al verspreiden over de grond in mijn poten en bakken deze herfst. Ik ben benieuwd. Ik heb zelfs nu al sommige klonten direct op mn aarde gelegd. En een aantal in mijn compostbak.

Dat blijven klonten tenzij ik er met de water spuit overheen ga of mn wormen ze kleiner maken.

Ik gooi ook steeds gezonde bladeren en ander gezond snoei afval op mijn grond in mn bakken en ik zie dat de pissebedden en wormen het erg lekker vinden, het verdwijnt vaak als sneeuw voor de zon.

• 3 years later...
Geplaatst:
Op 16-3-2015 om 20:42, jasmin zei:

Ik heb nou ook een paardenmest probleem. De vereniging heeft een bult jaarlijkse mest besteld, en de leverancier bezweert dat het koeienmest is....

Het ruikt gewoon naar paarden. Het zijn geen keutels meer, mooi fijn materiaal. Een heleboel mensen hebben het al op hun tuin gestort. Wij hebben onze portie in de compostbakken gedaan, omdat we al aanvoelden dat het niet klopte. Alleen mijn man was een beetje vlot met de aardbeien bemesten. Nou is het zijn gedeelte, en hij heeft niet de neiging mij te geloven als ik zeg dat aardbeien kapot gaan van een dikke laag mest, dus dat laat ik maar los. Misschien gaat het goed, maar ik moet altijd aan die buurman van Borsalino denken die zijn aardbeien verbrandde met bemesting.

[...]

Beetje laat, maar hier is een update:

Nog nooit zo'n waanzinnige aardbeienoogst gehad als dat jaar. Er was letterlijk niet tegenaan te plukken, emmers per dag.

Vorig jaar bio-paardenmest (geen stro, geen ontwormingsmiddel of andere medicijnen, gewoon keutels van bio gevoerde paarden uit een weitje) gemengd met halfverteerde bladcompost en een jaar met rust gelaten in een overdekte compostbak. Dat is een droom van een compost geworden, prachtspul. 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Mijn buurman zegt altijd dat je de mest nu onder spit zodat deze het volgende jaar boven komt. Dat is als het ware een twee jaar cyclus dan.

Even een zijpaadje, als dat mag. Ik kan in het boek 'ecologisch tuinieren' heel veel info vinden over bemesting, mest en voeding. Maar niet welke teeltwisseling wel of geen mest nodig heeft. In die zin wordt er enkel over compost gesproken en niet meer over mest. Ik heb nu mooie vakken en vraag mij af welke ik nu wel met paardenmest ga bemesten en welke ik oversla. Weet iemand of dit wel in dat boek staat of kan mij anders de weg wijzen?

aangepast door hebeentuin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...