Geplaatst: 16 december 201311 j Ik heb rond juni dit jaar een zomer framboos geplant. Er zaten bij het planten aardig wat bloemen aan, die ook allemaal lekkere vruchtjes zijn geworden. Nu is het zo dat de plek niet optimaal is. Er is weinig zon, een beetje het probleem van mijn hele (mini, stads) tuin. Omdat ik niet opgescheept wil zitten met hosta's en munt als enige beplanting, wil ik toch het eea aan half-schaduw planten met liefde en aandacht proberen. Onderstaand een foto van de plek: Nu: Omstreeks augustus: Het is een muur op het Zuid-Westen. Hoe meer naar boven, hoe meer zon. Onderaan is altijd lichte schaduw, helemaal boven aan de foto (bij dat zwarte ding) is per dag zo'n 5 uur zon. EN dan nu de vraag: heeft het zin om hem door te laten groeien tot boven, vervolgens ieder jaar alleen boven wat te snoeien, en het onderste deel te laten staan? Bzzzz...
Geplaatst: 16 december 201311 j Nee dat kan niet,zomer framboos snoeien na het eten.herfst framboos kan je in het najaar toppen en snoeien. Als je iets wilt dat langer wordt 4 mtr,dan moet je taybery of zwarte framboos nemen.De plant heeft wel een stengel waar fruit aankomt en een waar de volgende jaar wat aankomt.Waar wat aan heeft gezeten wordt dan ook weg gesnoeid. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 16 december 201311 j Bij een zomerframboos krijg je bessen op de 2-jarige takken. De takken die bessen gedragen hebben snoei je na de bessendracht weg tot aan de grond. Die in drie vertakte tak dien je dus weg te snoeien. Zie ook https://fruitberg.wordpress.com/2013/08/06/zomersnoei-frambozen/
Geplaatst: 16 december 201311 j Ik begrijp je vraag een beetje anders toch. Je vraagt toch niet wanneer een zomerframboos gesnoeid moet worden ? Ik begrijp je vraag zo, dat je eigenlijk zou willen dat de plant zijn vruchtdragende takken maakt op een hoger niveau ? ( waar meer zon is ) ?Niet echt. Helaas. Ik weet je ras niet natuurlijk, maar de meeste frambozen maken scheuten als ze het eenmaal naar het zin hebben op hun plek ( dit is nog een jonge plant ), van tussen de 160 en 2.40 cm. Ongeveer dan he ?. Bij de zomerframboos moet je de scheut die gegroeid is laten overwinteren en dan bloeit en draagt de scheut het seizoen na die winter. Bij jou maakt de plant dan scheuten van , zeg ongeveer, tot net in de zon. Een groot deel van de zijschuten die gaan dragen, zal dus weinig zon ontvangen ja.Een framboos werkt niet met gesteltakken , zoals bijvoorbeeld een druif, die je naar de plek met zon kan leiden. De framboos maakt scheuten aan de voet. Het is wél zo dat je alle zijtakken elk jaar weg kan halen, op de bovenste na ( die in de zon komen ) Mja. of dat nou zo ideaal is ?De framboos zal overigens ook dragen in die lichte schaduw. Minder lekker, minder rijk wel. Mja. Dus aan je zelf de verdere afweging of je de framboos daar laat staan. Het kán wel. Maar niet met een snoeivorm waar je eigenlijk om vraagt.
Geplaatst: 16 december 201311 j Sommige frambozenrassen groeien hoger dan andere... De stokken van mijn Tulameen worden bijna 3 meter hoog... Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Geplaatst: 16 december 201311 j Dan heeft hij het duidelijk naar zijn zin! Bij mij halen ze dat niet! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 16 december 201311 j Sugar , stop maar met stikstof geven bij mij ook niet hoor frank. anderhalve meter , veel meer zal het niet zijn. Sugar zal erg goede grond hebben zeker ? en veel liefde geven aan de plantjes
Geplaatst: 16 december 201311 j Auteur Ik begrijp je vraag een beetje anders toch. Je vraagt toch niet wanneer een zomerframboos gesnoeid moet worden ? Ik begrijp je vraag zo, dat je eigenlijk zou willen dat de plant zijn vruchtdragende takken maakt op een hoger niveau ? ( waar meer zon is ) ?Niet echt. Helaas. Ik weet je ras niet natuurlijk, maar de meeste frambozen maken scheuten als ze het eenmaal naar het zin hebben op hun plek ( dit is nog een jonge plant ), van tussen de 160 en 2.40 cm. Ongeveer dan he ?. Bij de zomerframboos moet je de scheut die gegroeid is laten overwinteren en dan bloeit en draagt de scheut het seizoen na die winter. Bij jou maakt de plant dan scheuten van , zeg ongeveer, tot net in de zon. Een groot deel van de zijschuten die gaan dragen, zal dus weinig zon ontvangen ja.Een framboos werkt niet met gesteltakken , zoals bijvoorbeeld een druif, die je naar de plek met zon kan leiden. De framboos maakt scheuten aan de voet. Het is wél zo dat je alle zijtakken elk jaar weg kan halen, op de bovenste na ( die in de zon komen ) Mja. of dat nou zo ideaal is ?De framboos zal overigens ook dragen in die lichte schaduw. Minder lekker, minder rijk wel. Mja. Dus aan je zelf de verdere afweging of je de framboos daar laat staan. Het kán wel. Maar niet met een snoeivorm waar je eigenlijk om vraagt. Ja dat is precies wat ik bedoelde, ik doe dat namelijk ook met mijn druif.. Helaas pindakaas! Maar hopen dat de lichte schaduw genoeg is. Deze takken zijn krap 1 meter hoor geworden trouwens. (Malling Promise) Bedankt voor jullie antwoorden allemaal! Bzzzz...
Geplaatst: 16 december 201311 j Die Malling promise gaat volgend jaar hoger uitgroeien hoor. Geduld hebben En als het dan toch niet werkt, kan je op zo'n plek een Taybes of braambes zetten, die groeien makkelijk 5 meter hoog Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Geplaatst: 16 december 201311 j Maling Promise werd bij mij,wat uitgebogen, nog wel ruim 2 meter. Bij mij dan. Ik vind de dingen die van Maling komen zelf wat minder lekker, maar goed, das weer een ander iets natuurlijk. Dit 1e jaar laat zo'n framboos niet zien waar die toe in staat is. De echt sterke takken komen pas volgend jaar of eigenlijk nog eerder de jaren erna. Denk wel in jouw specifieke geval dat iets opsnoeien in het voorjaar ( onderste zijtakken helemaal wegnemen ) iets zou kunnen helpen. Zeg dat je komend jaar een paar jonge scheuten krijgt van zeg 1.50 -1.70 hoog, dat je dan in mei 2015 daar de onderste 3 zijtakken af zou snoeien bv. Maakt ook dat je scheuten die dan weer komen ook misschien nog hoger komen. Iets uitbuigen naar links ( meer licht ) kan ook een optie zijn misschien ? Hele ándere optie zou zijn hier een andere vrucht te plaatsen. Druif ? En die op het dakje te leggen in de zon.Of ( ik draaf lekker door ) een braam ' Himalaya ' bv ? : de lekkerste en met takken die het hele schuurtje zal bedekken met vruchttakken in de zon ( die haalt na een paar jaar wel takken van 6 meter ofzo )
Geplaatst: 17 december 201311 j Auteur Die Malling promise gaat volgend jaar hoger uitgroeien hoor. Geduld hebben En als het dan toch niet werkt, kan je op zo'n plek een Taybes of braambes zetten, die groeien makkelijk 5 meter hoog Geduld heb ik hoor Maling Promise werd bij mij,wat uitgebogen, nog wel ruim 2 meter. Bij mij dan. Ik vind de dingen die van Maling komen zelf wat minder lekker, maar goed, das weer een ander iets natuurlijk. Dit 1e jaar laat zo'n framboos niet zien waar die toe in staat is. De echt sterke takken komen pas volgend jaar of eigenlijk nog eerder de jaren erna. Denk wel in jouw specifieke geval dat iets opsnoeien in het voorjaar ( onderste zijtakken helemaal wegnemen ) iets zou kunnen helpen. Zeg dat je komend jaar een paar jonge scheuten krijgt van zeg 1.50 -1.70 hoog, dat je dan in mei 2015 daar de onderste 3 zijtakken af zou snoeien bv. Maakt ook dat je scheuten die dan weer komen ook misschien nog hoger komen. Iets uitbuigen naar links ( meer licht ) kan ook een optie zijn misschien ? Hele ándere optie zou zijn hier een andere vrucht te plaatsen. Druif ? En die op het dakje te leggen in de zon.Of ( ik draaf lekker door ) een braam ' Himalaya ' bv ? : de lekkerste en met takken die het hele schuurtje zal bedekken met vruchttakken in de zon ( die haalt na een paar jaar wel takken van 6 meter ofzo ) Haha leuk dat je zo uitgebreid reageert. Hmmmmm, Hymalaya klinkt ook erg goed! Ik denk dat ik maar eens iets met het dat van het tuinhuisje ga doen.. Bzzzz...
Geplaatst: 17 december 201311 j Himalaya is heerlijk! Alleen niet doornloos. Doornloze rassen (altijd iets minder dan met doornen, maar nog steeds lekker) die goed zijn, zijn bijv. Triple Crown of Chester Thornless. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.