tds Geplaatst: 10 januari 2014 Geplaatst: 10 januari 2014 Bit, het zal waarschijnlijk al wel ergens anders op het forum vermeld zijn, maar ik kan het niet direct vinden Ik heb binnen (20°+) een pak oude zaden (houdbaarheidsdatum 2012) v spinazie laten kiemen in water.Er zijn nu toch al een 5-tal plantjes uitgekomen. Deze zijn nu 1-1.5cm groot en gaan bijna beginnen met hun eerst blaadjes.Ik heb gelezen dat je ze zsm moet afharden ... maar hoe doe ik dat nu best? Ik heb nergens in huis een koudere plaats (die voldoende licht heeft) om het verschil in temperatuur niet te groot te maken ... .Verplant ik ze direct in bvb 9cm potjes en plaats ik die in m'n koude tunnelserre?Van 20° naar 0°?? gaan de planten dit overleven? Quote
Bit Geplaatst: 10 januari 2014 Geplaatst: 10 januari 2014 Dit is mijn huidige spinazie die gewoon op de tuin buiten staat. foto van eergisteren. Ik dacht ergens eind september gezaaid. Veels te laat dus; mijn fout, maar had de ruimte vrij.Staat eigenlijk al maanden precies zo. zit nog ietsie pietsie groei in op warme dagen, maar het is er ook al ruim -7 graden geweest op die hoogte ( klomphoogte ) Spinazie kan veel hebben. Ik zou het maar proberen, naar de serre toe. Liever in 1x die shock van +20 naar nu +5 snachts. Volgende week vorst. maar dan zijn we al weer een week verder Ik lees nú pas dat het gekiemde zaden zijn. Gelijk op rijtje redelijk dicht op elkaar in de volle grond in je serre. Niet eerst in potjes. Spinazie moet je verder niet verpoten later. Quote
Jorg Geplaatst: 10 januari 2014 Geplaatst: 10 januari 2014 Afharden is het geleidelijk laten wennen van jonge planten aan de omstandigheden in de volle grond. Plantjes die opgekweekt zijn onder gecontroleerde omstandigheden (zoals de vensterbank of onder glas) moeten eerst een aantal dagen geleidelijk wennen aan de lagere buitentemperatuur, felle zon en harde wind tot ze sterk genoeg zijn om de omstandigheden van de volle grond te staan. Met tomaten doe je dat bijvoorbeeld zo (wel heel strak, dat kan soms ook minder streng): (1) De eerste stap is om de plantjes, wanneer de temperatuur dat toelaat, enkel overdag buiten te zetten, bij voorkeur niet direct in de volle zon. De planten passen zich langzaam aan de wisselende omstandigheden overdag, in vergelijking van de gecontroleerde omstandigheden waarin ze opgekweekt zijn. (2) Vervolgens kunnen de planten ook op minder gunstige dagen overdag buiten blijven staan. (3) Als ze daar aan gewend zijn en de weersomstandigheden het toelaten kunnen de plantjes zowel overdag als ’s nachts buiten blijven staan om te wennen aan de temperaturen. Zijn ze hier na enkele dagen aan gewend kunnen de plantjes uitgeplant worden op hun definitieve standplaats. Als je geen koele lichte plaats hebt kun je ze beter direct in de kas planten want binnen met 20 graden komt er ook weinig van terecht... maar van 20 naar 0 graden is wel een groot verschil. Spinazie kan verder wel iets aan vorst hebben, ik heb zelf ook nog een aantal rijen buiten staan nu. Had ik vorig jaar ook en die hebben toen ook de vorst overleeft (niet dat het dan nog topkwaliteit planten zijn overigens) Quote
Bit Geplaatst: 10 januari 2014 Geplaatst: 10 januari 2014 Ben het er niet mee eens Jorg ( hoeft gelukkig ook niet ) Het zijn nét gekiemde zaden begrijp ik. geen echte plantjes nog. Ik zou ze die shock geven nu gelijk, en niet eerst oppotten oid. Het is overdag nu nog 12-16 graden in de serre en als de zon schijnt nog 20gr zelfs ( van de week met een uurtje zon )De nachten zijn nu nog +5 in de serre. zondag misschien al de eerste nachtvorst.Die gekiemde zaden moeten dat maar zien te redden hoor. Je gaat spinazie-kiemzaden toch geen potje geven, en dat ieder zaadje apart. Ik zou dat gedoe niet aangaan. Dat afharden op zich bij heel veel teelten wél zo werkt wat Jorg zegt, zou ik het nou juist bij spinazie eerder niet zo zorgvuldig doen. edit: ik lees nu dat Jorg ook zegt dat de plantjes wel de serre in kunnen nu gelijk. Daarmee eens dus, alleen zou ik ze in de grond zetten gelijk in die serre. Quote
tds Geplaatst: 10 januari 2014 Auteur Geplaatst: 10 januari 2014 Bedankt alweer voor de uitleg!Nog een even samenvatten.Het gaat dus om kiemplantjes die nu binnen bij een temp staan van 20°.Het is de bedoeling om ze uit te planten in de tunnelserre (dus niet buiten in volle grond).Nu is m'n vraag reeds deels beantwoord ... ze mogen dus al in de serre maar zet ik ze nu in volle grond of in ee potje?ok, normaalgezien planten we spinazie direct id grond, maar vermits het toch wel iets meer kan vriezen aan de grond dan in een potje op 1m hoogte vroeg ik mij af wat het beste was ... .Dit weekend zal het waarsch al richting 0° gaan, en volgende week eventueel wel wat kouder denk ik.Kunnen die kiemplantjes de verhuis aan van 20° naar 0°? (in een potje zal het nu wel niet zoveel warmer zijn maar soit ) Quote
tds Geplaatst: 10 januari 2014 Auteur Geplaatst: 10 januari 2014 Zo, de plantjes direct in de grond gezet, minder werk, hopelijk kunnen ze tegen de vriestemperaturen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.