Itoero Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Ik heb Ecostyle compostmaker besteld.Kan ik de eerste keer een goed pak mengen onder de composthoop? (hij is al een meter hoog)Er staan als dosering: 40g/m²/10cm...15g is één soeplepel...doe ik dan een handvol per m² ? edit: Werkt compostmaker echt? Wat is uw ervaring ermee? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
RobO Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 het werktmaar is niet nodig, schepje oude compost doet hetzelfde Quote
Bit Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Hier eveneens. Ooit , lang lang geleden es ingezet. Werkt ja. Misschien ook zet het de processen wat sneller in als dat je het niet toevoegd. Maar het is inderdaad echt een starter. Heb je eenmaal compost, heb je het nooit meer nodig. Niet te veel van kopen dus. Quote
Nynkef Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 ik las ergens/kreeg de tip dat een blikje/flesje cola of ander suikerwater ook zou helpen bij het composteren Quote
RobO Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 heb nog nooit een blikje zien helpen bij het composteren...nah, misschien als je het drinkt met een flinke scheut wodka... Quote
Castaneda Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 In reactie op de Cola of ander suikerwater. Suikers zijn voedsel voor bacteriën, en in het geval van Cola of ander suikerwater waarschijnlijk snel beschikbaar voor de bacteriën, waardoor deze zich kunnen voortplanten. Bacteriën leven o.a. of voornamelijk van Koolstoffen en suiker is daar een voorbeeld van. De rest van je keuken en tuin afval is trouwens ook voornamelijk koolstof. Daarom is een goede compost dus belangrijk in de bodem, het is voedsel/leefomgeving voor bacteriën en schimmels, zeer belangrijke partners in het kweken van Kwaliteit gewassen. (Al heb ik toch wel mijn twijfels bij het gebruik van Cola als iets kwalitatief goeds, de suiker in de Cola is ok voor bacterien, maar de rest is troep. Een gewone suiker lijkt me beter, melasse natuurlijk helemaal goed, omdat daar alle natuurlijke mineralen die in oorspronkelijke suiker zitten nog bewaard zijn gebleven ) Het kan dus ook helemaal geen kwaad en wordt soms zelfs aangeraden om gewoon suiker over je bodem te strooien, gelijk een soort mest, maar dan voor je bodemleven. En zo'n starter toevoegen kan ook nooit kwaad (ik ga ervan uit dat de inhoud werkelijke goede bacterien en schimmels bevat), het vergroot misschien toch net weer de verscheidenheid aan bacterien en schimmels, die misschien nog niet op natuurlijke wijze aanwezig waren. Er zijn zoveel verschillende bacterien en schimmels, elk weer met hun eigen taak. Des te groter wij dus de verscheidenheid aan positieve micro-organismen in onze compost en bodem kunnen maken, des te beter. Er is zeer veel mogelijk, maar weinig mensen verdiepen zich in de verschillende bacterien en schimmels en hun taken, en dus de positieve invloed die ze kunnen hebben voor onze moestuin. Zoek ze eens op, voeg ze toe, doe er je voordeel mee. Quote Comprehend and copy Nature
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.