Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Als ze zo doorgaan als ze eruit zien heb ik 4 stekken sechuanpeper. Deze stekken heb ik eind vorige zomer genomen bij een buurman..die heeft de struik al een jaar of 4 in zijn tuin..de struik kan dus goed tegen vorst.

Nu las ik dat je minstens twee struiken nodig hebt, dit staat er op de site van Permacultuur Nederland: De sechuanpeper ook wel kiespijnboom is een zeldzame, sterke heester tot kleine boom uit Noord- tot Midden-China. Na 10 jaar is de slanke struik 2,5m. Na de groengele tot witte bloei in juni ontstaan de rode naar zwart rijpende vruchtjes. Deze zijn een pittige specerij, sterker en heter dan zwarte peper. De hele vruchtjes kunnen worden meegekookt, na drogen (eventueel roosteren) en malen ontstaat een zeer sterke tafelpeper. Verder zijn voor deze plant vele medicinale toepassingen bekend, vooral op het gebied van darmaandoeningen en vochtafdrijving. De wortels worden zelfs gebruikt na een giftige slangenbeet! Kweek minstens 3 planten of geef de buren er een paar… de planten zijn n.l. tweehuizig, je hebt een mannelijke en vrouwelijke plant nodig. Andere bronnen zeggen echter dat de plant zelfbestuivend is. (we horen graag van iemand die zelf ervaring met de planten heeft) Geef de planten een schaduwrijke, vochtige, maar wel goed gedraineerde plaats. De plant heeft stekels, die later op de bast doorgroeien tot decoratieve knobbel.

Mijn vraag: heeft iemand deze peper gezaaid, en wil enkele planten met mij ruilen? Twee stekken van mij tegen twee zaailingen van jou bv?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ondertussen was ik bij de man die mij vorige herfst de stekken heeft gegeven..en wat blijkt? Hij had vruchten! Dit jaar voor het eerst. Terwijl hij toch maar één plant heeft. Het is dus niet zo dat je twee planten nodig hebt.

Ik heb geproefd en het geeft net zo`n tinteling op je tong als het ABC kruid. En de smaak is erg speciaal. Hij had natuurlijk ook zaden( de peper is het schilletje van het zaad..dat is rood/bruin en wat drogig..het zaad is een pikzwart en glimmend balletje) en ik heb er 6 mee en meteen gezaaid. Als er plantjes komen wil ik wel wat meenemen op de mtfd..dat geld ook voor twee van de stekken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...