Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bosbes?


lli--n--da

Aanbevolen berichten

Commercieel verkocht zal je bedoelen want ik heb vorige week net een bed bosbes geplant

Je moet op zijn minst als commercieel bedrijf de klant opvoeden en juiste naam gebruiken blauwebes dus bij wat je verkoopt

 

 

 

Ik wordt bv niet goed als je laurlier intikt bij google en dan een of andere lelijke heg steeds inbeeld krijgt ipv de echte laulier.

Laurus nobilis is de laulier

Prunus lauroserasus is die domme heg en geen laulier

 

Verder weet ik niet of er over nagedacht wordt maar als forum zou je moeten aanmoedigen om juiste latijnse namen zoveel mogelijk te gebruiken op

fora wat betreft allerlei dieren is dat heel gewoon om dat aantemoedigen omdat latijnse namen juist nationaal en internationaal de verwarring

tussen diersoorten en plantsoorten moet verkomen, verwarring wat bv nederlandse namen wel geeft.

Vooral bij kruiden, paddestoelen niet geheel zonder gevaar om de latijnsenaam niet goed te kennen waneer ze gegeten worden.

 

Tip van de week gebruik zoveel mogelijk latijnse soort naam bij de meeste groente/planten/bomen/struiken

wat met sla, andijvie, wortel enzv bedoeld wordt is wel duidelijk

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, en als we allemaal zo pietluttig gaan doen over de Nederlandse namen wordt het helemaal niets. Latijnse namen zijn gebonden, Nederlandse namen niet. Of je de amerikaanse blauwe bes (das de meest geaccepteerde naam) nou blueberry, blauwe bes, bes of wat dan ook wilt noemen. Maakt niet uit. Je bent niet gebonden aan een naam. Natuurlijk is het wel zo fijn als we allemaal de zelfde naam aanhouden, om het duidelijk te houden. Maar ik denk dat het in dit geval duidelijk was dat het om Vaccinium corymbosum ging. Ik weet niet hoeveel rassen van de wilde Nederlandse bosbes je kent, ik weet wel dat ze bijna allemaal onmogelijk te krijgen zijn. Behalve de wilde uit de bossen natuurlijk, maar dan zou ze niet om een ras vragen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja zeg latijnsenamen is niet pietluttig hoor, moeilijk mischien maar niet pietluttig omjuiste naam van een plant te gebruiken.

bovendien zit er nogal wat verschil in bosbes of blauwebes lijkt mij nogal teleurstellend als je verkeerde koopt van wat je wilt.

 

Trouwens mijn bosbes komen gewoon bij kweker vandaan niet uit het wild ik ben daar namelijk optegen, ook pietluttig zeker

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is neem ik aan gewoon de wilde bosbes. Ookal komt hij van een kweker. Jij had het net over onjuist gebruik van de Nederlandse naam. De Nederlandse naam mag je gebruiken wat je wilt, latijnse namen is heel precies geregeld. Soms wat onduidelijkheden, maar over het algemeen heel duidelijk. Juiste latijnse namen is niet pietluttig, juiste Nederlandse namen wel.

 

De meeste mensen kennen de blauwe bes als bosbes. Net zoals de meeste mensen de laurierkers als laurier kennen. De "echte" laurier wordt ook steeds vaker soeplaurier genoemd. Vind het geen erge ontwikkeling. Gemak dient de mens, en daarom zijn ook de Nederlandse namen uitgevonden. De latijnse namen zijn er om duidelijkheid te bewaren voor kenners.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat ben ik absoluut niet met je eens dat latijnse namen voor kenners is, dat vindt ik hoogmoedig ook normale

gewone niet kenners kun je tenminste over het nut/voordeel van latijnse namen vertellen.

 

Met onjuist gebruik van de nederlandsenaam of nog tien andere verzinnen als soeplaulier nouja daar kan ik alleen maar om lachen,

die blijft hangen denk ik over tijdje heb ik het ook over soeplaulier

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry hoor maar ik ben het helemaal met Hans eens. Je mag toch wel gebruik maken van de 'kennis' die er op het forum is? Waarom is dat pietluttig. Een blauwe bes is gewoon iets anders dan een bosbes. Je kan 1000 keer roepen dat de meeste mensen een blauwe bes kennen als de bosbes (of andersom) maar dat betekent niet dat ze dus ook hetzelfde zijn. En wie weet zijn 'die meeste mensen' wel blij dat ze hier (of elders) opsteken dat het verschillende dingen zijn.

 

Tis ook niet helemaal onbelangrijk dat verschil in die blauwe of bosbes. De ene struik is nogal wat groter dan de andere (kan uitmaken in je tuinplannetje) en het vruchtvlees van de bessen is toch ook echt verschillend, het een is kleurloos en het andere is blauw (kan uitmaken als je met een wit bloesje aan gaat oogsten ).

 

Misschien denk ik verkeerd maar het lijkt mij toch dat wanneer je interesse hebt in je moestuin en je enthousiast wordt over de dingen die daar groeien, je toch niet afkeurend staat tegenover wat achtergrond of extra informatie over die planten, zoals hun Latijnse benaming?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nu bij de groenteboer vraagt om een bakje bosbessen krijg je ook gewoon blauwe bessen. Dus ik denk dat de blauwe bes bosbes wordt, en de bosbes de wilde bosbes.

 

Nou dan zou ik linea recta teruggaan naar die groenteboer en hem die blauwe bessen in zijn ......

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja begin vraag, best kun je eigenschappen lezen van verschillende rassen van de blauwebes, mischien is er 1 bij die je erg aanspreekt

zelf vindt ik de rassen zoveel op elkaar lijken van de blauwebes dat niet echt uitmaakt welke je pakt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat ben ik absoluut niet met je eens dat latijnse namen voor kenners is, dat vindt ik hoogmoedig ook normale

gewone niet kenners kun je tenminste over het nut/voordeel van latijnse namen vertellen.

 

Met onjuist gebruik van de nederlandsenaam of nog tien andere verzinnen als soeplaulier nouja daar kan ik alleen maar om lachen,

die blijft hangen denk ik over tijdje heb ik het ook over soeplaulier

 

waarom noem jij laurier steeds laulier? is dat een streeknaam oid?

of is dit een typisch geval van onjuist gebruik van de nederlandse naam...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...