Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo,

Mijn vriend en ik zijn echte moestuinbeginners en hebben eigenlijk maar een stadstuintje met een strookje aarde aan de schaduwkant.. We hadden op pinterest het idee opgevat om regenpijpen tegen de muur te plaatsen, dit is tot nu toe een geslaagd project met radijsjes,rucola,salade, ajuin en Parijse worteltjes die allemaal goed groeit en opkomt.

Maar.. Toch een klein vraagje ivm met de salade, sinds eergisteren beginnnen bij de meeste planten hun onderste bladeren te verslappen en verwelken, nu was mijn vraag of dit normaal is of dit wijst op een gebrek aan iets..

image30881396510536.jpg

image78611396510539.jpg

Alvast bedankt om te antwoorden

Geplaatst:

We geven ze telkens s'avonds wat water,niet te veel , ze staan in gewoon potgrond nu al zo'n grote 4 weken, ik heb gisteren wat biologische vloeibare meststof bijgegeven maar het blijft voorlopig hetzelfde eruit zien..

Geplaatst:

Als het echt enkel de onderste bladeren zijn niet te druk om maken hoor. Dat vergelen van het slablad heb ik ook wel eens last van.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Volgens mij is het normaal. In mijn kleine kas zijn altijd de onderste bladeren geel. Daarom oogst ik meestal de onderste bladeren als eerste wanneer ze nog groen zijn. Je hoeft geen zorgen te maken, dat betekent niet dat de hele plant geel wordt. Zelfs met de sla in de winkel zijn vaak de onderste bladeren plat en geel (als je een hele plant koopt zoals bij de Lidl). Ik denk dat het komt want deze bladeren liggen tegen de aarde en zijn dan altijd nat, maar ik weet niet zeker.

Ik heb sinds een week ook sla in de regenpijp (in mijn kas). De planten zijn tussen 0 en 1 cm, want ze zijn pas 1 week oud. Hopelijk krijg ik veel oogst en mooie grote planten zoals bij jou op de foto.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

De ene regenpijp is de andere niet. Die zwarte op de foto is wel heel ondiep....een centimeter of 6 a 7? Sla heeft weliswaar niet heel veel nodig en groeit bijna overal wel....maar ik weet wel dat de wortels aanzienlijk dieper gaan.

Misschien een leuke tip....ik heb het zelf pas geleerd, dat het ook zo kan. Gewoon eerder nooit aan gedacht! .... Sla die in een krop groeit, hoef je niet als hele krop te oogsten. Door steeds van meerdere planten de buitenste bladeren te oogsten kom je ook aan je oogst. De sla-plant blijft doorgroeien en je kunt er zo lang van blijven plukken. (Tot ze in bloei schieten, maar dat doen ze dan minder gauw Met zo een dakgootje met pakweg 8 slaplanten, kun je voldoende oogsten voor bij heel wat maaltijden. Dan hebben de buitenste bladeren ook niet de kans om geel te worden. (Maar natuurlijk....een klein beetje bijvoeden is toch wel gewenst na een tijdje in dezelfde grond)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

De regenpijp is gevuld met aarde toch zeker 10 a 13 cm diep, bedankt alvast voor jullie reacties

@ weknow: leuke tip,maar met deze salade kan ik de krop afsnijden ongeveer 5cm van de bodem en groeit het dan opnieuw of is dit enkel met snijsla ?

Geplaatst:

@ Cato.

Zolang je de groeipunt in het midden van de plant in tact laat, groeit die verder. Wat ik beschreef werkt bij allerlei soorten sla. Echte kroptypes, bindsla, Batavia-soorten (zoals ook ijsbergsla), Romeinse sla, Lollo rosso, Mini-gem enz. Je kunt dus een combinatie maken van allerlei kleuren, vormen, smaken in een salade door verschillende soorten te planten en van diverse soorten steeds wat bladeren te oogsten.

Snijsla oogst je bijna per blaadje en mag/kun je niet groot laten worden. Daarom zaai je ze ook vrij dicht, in tegenstelling tot eerder beschreven sla-types.

Als je ook nog andere gewasjes mee-teelt met lekkere jonge blaadjes (zoals mosterdblad, bietjes, postelein, spinazie en diverse oosterse blad groenten) kun je nog veel meer smaken in een salade toveren. En ik denk dat je veel van die dingen inderdaad in potten en goten e.d. goed kunt telen.

Nog leuker wordt het als je een platte bak of kasje of lichte + koele vensterbank o.i.d. kunt gebruiken. Er zijn ook heel wat sla-achtige plantjes die je dan heel goed in de winter kunt telen en plukken. Ook dan verse, frisse salades uit eigen tuin. Peter Bauwens, bijvoorbeeld, schreef daar een aantal jaren geleden een heel leuk en inspirerend boekje over. Ik zocht dat op en kwam op het laatste nummer uit van Groei en Bloei met een leuk artikeltje hierover, dat je blijkbaar gewoon online kunt lezen (zie bladzijde 30 en 31 van deze link):

http://groeienbloei.onlinetouch.nl/1/30#/30

Overigens zijn er ook op dit forum zeker ook mensen die zo salade-tuinieren en je er veel meer over kunnen vertellen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

heel interessant artikel, bedankt voor de link!

ik ga zeker eens je voorgestelde methode met het plukken van de buitenste bladeren eens proberen ik heb onlangs ook rode bietjes in een pot geplant, wist niet dat je de blaadjes daarvan kon opeten!

Geplaatst:

Ik heb snijbiet en zuring, ze kunnen ook prima in de salade (ik ga ze met gewone sla mengen). Dan heb ik nog kiemen en kiemgroente erbij: tuinkers, tauge, alfalfa. En natuurlijk vergeet ik de beste ingredient: lente-ui, ik eet geen salade zonder uitjes.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...