Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb eens een vraagje rond foto's maken. Weet iemand hoe ik een foto in close up mooi scherp moet stellen?

Als ik nu inzoom op pakweg een bloesem, waarbij deze het hele scherm vult, is deze erg wazig. Met welke instellingen heeft dit te maken, of is mijn fototoestel hier dan niet voor geschikt?

I love the smell of potgrond in the morning...

Blog: blog/Jan+L[/color]

Geplaatst:

Of je camera geschikt is is lastig te zeggen zonder te weten om welke camera het gaat.

Mijn compact camera heeft wel een macro functie maar kan alsnog niet goed scherpstellen van dichtbij. Ik smokkel dan een beetje. Ik neem de foto van verder af en op de pc snij ik de foto bij.

Geplaatst:

Oefenen, met de gebruiksaanwijzing (daarin staat wellicht de minimale scherpstelafstand) erbij. Veel testfoto's maken met diverse afstanden, wel/niet macrostand, daarna bekijken, beoordelen, eventueel opnieuw oefenen. Is misschien bij elkaar een uurtje werk. Daarna weet je wat je toestel wel (en niet) kan, en heb je veel meer kans op scherpe foto's.

Elke camera / objectief heeft een minimale scherpstel afstand, dichterbij worden foto's altijd onscherp. Soms afhankelijk van de zoominstelling (bij groothoek kun je dan veel dichterbij komen dan bij zoom). Bij (sommige?) compact camera's kun je in de groothoekstand tot op een paar centimeter scherpe foto's krijgen.

En inderdaad, soms wil/moet je een uitsnede maken. De resolutie van de genomen foto is veelal hoog genoeg.

Voorbeeld met een beetje luxe compactcamera, Auto Focus stand, aardbei-bloem, beestje is hoogstens 1 cm lang:

img2257kzweefvlieg89241345288606.JPG

(Ik heb toen wel meerdere foto's gemaakt. Sommige waren niet scherp, op weer andere keek het beestje niet lief)

Voorbeeld met een mobieltje (smartphone), AF stand:

drosearbloemmobiel56681368542941.jpg

Met een digitale spiegelreflex, icm een fatsoenlijk objectief gaat het nog beter:

dsc0030kk13711369033169.jpg

Eerst goed oefenen dus met wat je hebt. Aanschaffen van een dure spiegelreflex hoeft echt niet nodig te zijn. De meeste camera's, ook de goedkopere, kunnen meer dan je denkt, als je rekening houdt met de beperkingen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Zo, heb even wat tijd gehad om dit uit te zoeken en het was inderdaad de macro-functie. Met handmatig bijstellen kreeg ik ze uiteindelijk scherp op korte afstand. Het stilhouden is wel moeilijk

Het enige wat er nu nog scheelt is de hoeveelheid licht op de foto's, maar dat zal voor de volgende keer zijn.

Bedankt voor jullie hulp, de resultaten zijn te zien op mijn blog van vandaag.

I love the smell of potgrond in the morning...

Blog: blog/Jan+L[/color]

Geplaatst:

Als je camera eenmaal heeft scherp gesteld en jij beweegt nog naar voor of achter (een millimeter geeft al onscherpte) krijg je een onscherpe foto. Omdat je zo dicht op zit, is je scherptediepte aanzienlijk kleiner! (soms maar een paar millimeter!)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...