Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik tuinier in bakken, en heb een tijdje geleden korrelmeststof voor Groente van DCM NPK 6-3-12 aan de grond toegevoegd. Het is een langzaamwerkende meststof. Dien ik nu nog ook nog vloeibare meststof te gaan geven, of hebben de tomaten hier voldoende aan?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hallo Caatje,

Ik ken de voorgeschiedenis niet met andere bemesting vorig jaar maar dit is voorlopig voldoende als basisbemesting. Geef pas mest wanneer de eerste bloemtrosjes vruchten gevormd hebben (het bloemetje is verschrompeld en er is een klein tomaatje zichtbaar).

Geplaatst:

Hallo Jorg,

Dank voor je snelle reaktie. Het is mijn eerste jaar. De bakken zijn bemest met koemest, en later met de DCM mest. Ik heb de MM mix samengesteld door compost, vermiculliet en turfstrooisel te mengen. Alleen de compost die ik bij het composteerbedrijf had gehaald, bleek weinig voeding te bevatten en zou voornamelijk geschikt zijn als grondverbeteraar. Er groeide eigenlijk twee maanden niets in mijn bakken, alles begon te vergelen etc. zaailingen hadden alleen maar kiemblaadjes en verder niets. Pas nadat ik bemest had, schoot het de lucht in.

Geplaatst:

Hallo Caatje,

Dan heb ik er vertrouwen in dat je met de koemest en DCM mest (6-3-12) voorlopig een voldoende goede basis hebt gegeven aan de tomaten. Pas weer bijmesten als de bloemetjes verschijnen zoals hierboven beschreven, tenzij je nu opmerkt dat er symptomen optreden van een voedingstekort. In dat geval altijd even een foto'tje plaatsen dan kunnen we je beter helpen waar het probleem precies zit.

Bijmesten mag met de DCM mest. De vloeibare mest kun je gebruiken maar je tomaten hebben meer behoefte aan een hogere dosis P en K en minder in N.

Geplaatst:

Dank voor jullie reakties!

Ik heb even naar de NPK's gekeken van vloeibare tomatenmeststoffen:

Ecostyle

3% Stikstof totaal waarvan volledig organisch gebonden.

1% Fosforzuuranhydride, oplosbaar in neutraal ammoniumcitraat.

5% Kaliumoxide, oplosbaar in water.

DCM: 5-6-7

Asef 3-2-5

Welke heeft jullie voorkeur?

Daarbij heb ik ook nog Kristalon: 6-12-36 (aardbeimest oplosbaar in water). Had ik in eerste instantie gekocht om de aardbeien die ik heb weeklijks te bemesten. Maar toen zag ik de langzaam oplosbare mestkorrels voor aardbeien van DCM 6-5-10 en die heb ik uiteindelijk gekocht en gebruikt voor het gemak. Kan ik de Kristalon ook voor tomaten of andere gewassen, zoals komkommers gebruiken? En heeft het nog zin om de aardbeien naast de Dcm mest ook nog vloeibare mest van Kristalon te geven, of overbemest ik dan?

Hoor het graag!

Geplaatst:

Ik zou die van Asef (3-2-5) of Ecostyle (3-1-5)gebruiken.

Is die meststof van Asef op basis van vinasse?

Die gebruik ik voor m'n kruiden.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Die Kristalon is nu best. Is kunstmest en daarom economisch bij gebruik in potten. In volle grond zijn er volop goedkopere alternatieven.

Van die andere heeft de Asef zo een beetje de beste verhouding.

Maar...maar...al deze speciale en dure mestsoorten zijn voor normaal gebruik echt niet zo nodig! Reclame wil je graag wijsmaken, dat je die speciale en dure meststoffen echt nodig hebt voor goede resultaten.

Gewoon wat gedroogde koemestkorrels of iets dergelijks en een beetje patentkali zouden ook volstaan. Bovendien, als je met compost werkt van wat gevarieerde ingrediënten, dan heeft je grond al een goede basis en zit er van alles al een beetje in. Ik koop al die "speciale" meststofjes echt niet. Bovendien heeft organische bemesting ook andere voordelen ( verbetering bodemstructuur, betere waterhuishouding en wat sporenelementen) en is het - vanwege energieverslindende productie - ook veel beter voor het milieu.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Maakt kunstmest nu eigenlijk het bodemleven slechter? Ik heb tot nu toe koemest en biologische korrels voor groente gebruikt. Zou jammer zijn als kunstmest het bodemleven doet verslechteren. Maar ik weet niet of dat zo is. Ben maar een beginner, heb er nog niet zo'n kijk op. Anders gebruik ik dan liever de Asef, volgens mij is dit geen kunstmest..

Kan ik die Kristalon nu ook voor de komkommers en paprika gebruiken? En dan bemesten bij komkommer en tomaat wanneer de bloemen komen?

Mbt kristalon toevoegen aan de bakken met aardbeien: ik heb al bemest met langzaam werkende biologische korrels... zie boven... is het goed of tussendoor wat kristalon te geven of overbemest ik dan?

Geplaatst:

Nee, niet speciaal. Het verbetert de grond niet, het stimuleert het bodemleven niet, maar bij normaal zeer matig gebruik verslechtert het ook niks. Er gaat niks dood of zoiets.

Geplaatst:

Hallo Bit,

Dank voor meedenken.En zou jij de aardbeien nog extra bemesten of is het genoeg zo? (zie vorige eerder gestelde vraag van mij...)

Geplaatst:

Zou ik denk ik niet doen nee, niet als je de langzaamwerkende mest ook al gegeven hebt. Aardbeien kan je vrij vlot óverbemesten. Zeker met zo'n sterke mest als die kristalon. Misschien een keer zeer verdund, de halve dosis als aangegeven.

Wat toch ook niet onbelangrijk is, is dat je wel zegt dat je in bakken teelt, maar je er niet bij zegt in wat voor grond dan. Welke soort grond heb je gebruikt om je bakken te vullen ?

Is dat uit zakken tuinaarde wellicht ?

Geplaatst:

bit: Ik heb eerder in dit topic beschreven hoe ik de bakken gevuld heb, nl met zelf samengestelde MM mix (compost, vermiculliet en turfstrooisel)..

Geplaatst:

Sorry, ik lees het ja, in post 3.

Vermiculiet en turfstrooisel bevatten beiden nul/ niks.

De compost van het composteerbedrijf zal ook niet veel bevatten en zo goed als doods zijn ( gestoomd oid ) : niet slecht, maar mestwaarde klein.

Dus mesten ja. Liever vaker en heel weing. Liefst verschillende mesten met diverse waardes, waarbij je je mag bedenken dat vruchten in hun aanmaak graag wat meer kalium willen.

Maar ook stikstof en phosfor blijven nodig tm einde groeiseizoen.

Verder ben ik een nul/nitwit aangaande MM- mixen en de toevoegingen die daarvoor ingezet worden. Lijkt me echt lastig tuinieren.

Compost 1 en compost 2 is ook nogal verschillend he ? Niet te spreken over compost 3 en 4.

Ik bedoel daarmee: de ene compost is de andere niet.

Ik pas.

Geplaatst:

inderdaad in de compost van het composteerbedrijf bleek weinig voeding te zitten. Pas nadat ik het met koemestkorrel en de korrelmest van DCM had bemest begon het een beetje te leven in de bakken. Nouja weer wat geleerd. Ik ga maar gewoon aan de slag.. Volgens mij zit er nu wel voldoende voeding in, en zal ik de tomaten, komkommer etc 1 keer in de twee weken met vloeibare mest verder bemesten. Dank voor meedenken

Geplaatst:

Tomaten zou je niet veel kunnen overbemesten. Ik raad wel aan om wat extra Calcium te geven zodra de vruchten komen. Ook de dosering is natuurlijk belangrijk. Gemiddeld wordt er in potgrond een EC van 2 wel meegegeven voor de wat grotere tomatenplanten. Voor zaailingen iets lager 1 tot 1,5 max.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...