Ga naar inhoud

Boerenkool/ spruiten verplanten? I.v.m. nateelt

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb boerenkool, spruiten en palmkool voor gezaaid. Ze moeten nu hun kweekbakjes uit, maar ik heb (nog) geen plaats in de tuin! De bedoeling is dat ze op de plek van de vroege piepers komen, maar die mogen er pas eind juni - begin juli uit. Wat kan ik nu het beste doen? Per soort zolang in een flinke pot zetten? En kunnen ze dan straks overgeplant worden in de tuin?

Geplaatst:

Zo doen wij het ook en bij ons gaat dat, proberen het kluitje met de wortels zo min mogelijk te beschadigen. Wat je ook kunt doe is de bodem uit de pot knippen en dan kan de kool in de pot blijven, kunnen de wortels op hun vaste plek de grond in groeien. Met een grote pot heb je wel even tijd, tot de plek in de moestuin vrij is.

Geplaatst:

Dat soort probleem heb ik nu ook.

Kolen gezaaid in een stekbak, nu al eens verplant naar een P7 potje en volgende week naar een P9, daarna als het echt nodig is naar een nog grotere pot.

Voordeel van deze manier is dat de planten een heel groot wortelgestel krijgen en er relatief weinig schade aan komt bij het verpotten. Ik verpot ze van als de eerste kleine worteltjes onder uit de potjes komen.

Wachten tot de patatten weg zijn, zeker nog drie à vier weken.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb ze vorige week van het kweekbed naar de definieve plaats verplant, patatten-uien-wortels konden er nu pas uit. Hopelijk krijgen ze nu geen al te erge groeistop.

Bij mij waren het wel rode en witte kolen geen spruiten of boerenkool.

9f5874af-5ba6-49fc-89f2-61d8e5bbee00_zps46f10ebf.jpg?t=1407145596

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...