bio-fee Geplaatst: 16 juni 2014 Geplaatst: 16 juni 2014 Er zit een schimmel op de bladeren van mijn goudsbloemen. Ze zien er wat wit/grijzig uit.Het ergste is het op de planten die er nog stonden van vorig jaar (ze waren deze winter niet afgestorven), dus die heb ik nu verwijderd. Maar ik zie op de jonge planten ook al aantastingen ontstaan. Ik zou het jammer vinden om alle planten te moeten verwijderen. Wat zou ik kunnen doen om ze te redden? Quote
Stan Geplaatst: 16 juni 2014 Geplaatst: 16 juni 2014 Je kan een oplossing van natrium(bi)carbonaat(zuiveringszout) < 0,5 gebruiken. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
bio-fee Geplaatst: 17 juni 2014 Auteur Geplaatst: 17 juni 2014 Oké dank jullie, dat spul heb ik in huis!Is éénmaal behandelen dan voldoende, of hoe vaak moet ik dat dan doen?Maakt het nog uit of ik dat bij zonnig of bewolkt weer doe, en 's ochtends of 's avonds? Quote
Erny Geplaatst: 17 juni 2014 Geplaatst: 17 juni 2014 Ik doe er ook nog een scheutje olie doorheen... Spuiten als het niet te hard waait of vlak erna gaat regenen. Voor de rest maakt het denk ik niet zoveel uit hoewel natsproeien bij brandende zon natuurlijk zowiezo niet aan te raden is. Het spuiten met Baking Soda (natriumbicarbonaat) zou de groei van de schimmel afremmen.Heb mn knoflook nu twee keer gesproeid (tegen de roest)... Quote
bio-fee Geplaatst: 17 juni 2014 Auteur Geplaatst: 17 juni 2014 Dank je Erny.Maakt het nog uit hoeveel dagen er tussen het spuiten zitten? Quote
Stan Geplaatst: 17 juni 2014 Geplaatst: 17 juni 2014 Herhaling zou niet nodig moeten zijn als je er wat olie bij doet(het zout dood de sporen niet). De zouten doden/remmen de schimmel en de olie zorgt dat de sporen niet kunnen kiemen daar ze niet meer op de plant maar op de olie komen(en niet kunnen hechten maar b.v. weg spoelen bij regen). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
RobO Geplaatst: 19 juni 2014 Geplaatst: 19 juni 2014 wij gebruiken het zonder olie en de ervaring is dat het een aantasting meteen helemaal stopt (aardbeien met rode vlekjes, meeldauw op de delphiniums,meeldauw op de astilbe, schurft op de appletjes) wel alles goed natgemaakt, de grond eromheen ook en eerst de grond om de plantjes zoveel mogelijk schoongemaakt om herbesmetting te voorkomen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.