Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

snuitkevers .. hoe jaag ik ze weg?


ehutink

Aanbevolen berichten

4t2cnd.jpg

 

dit zijn ze dan....... mijn ongewenste bezoekers.

ze eten de chinese kool, peulen en aardbeiplanten op.

ze houden niet van ui, knoflook, prei, rode kool.

 

ik zag mijn eerste plantjes per nacht kleiner worden. tot ik de eerste kever vond. de daaropvolgende nacht ben ik 3 maal gan kijken en heb er meer dan 200 gevangen! nu kijk ik nog 1 maal per dag rond 23.00 uur en vang ik er tussen de 5 tot 25.....maar:

 

Hoe houdt ik ze op een minder intensieve manier uit de tuin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je hier iets aan:

 

Maastricht zet aaltjes in tegen snuitkever

22-10-2008

Maastricht gaat als eerste gemeente uitheemse snuitkevers bestrijden met insectparasitaire nematoden, aaltjes. Op twee locaties in de stad is een groot deel van de beplanting aangetast.

 

Volwassen kevers vreten aan de bladeren en de larven aan de wortels. Tegen de volwassen kevers is niets te doen maar de larven kunnen worden bestreden met aaltjes. Fred Verseijden, plaagdierdeskundige van de Gemeente Maastricht heeft daarom Silvia Hellingman van Biocontrole in Wapserveen ingeschakeld om de kevers te bestrijden.

 

Discussie

Er bestaat al enige tijd discussie over het bestrijden van snuitkevers door gemeenten. Vooral in Haarlemmermeer hebben particulieren veel last van de beestjes maar de gemeente vindt de bestrijding te duur.

 Kweker sinds 2010 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De snuitkever bestrijden

 

De natuur is mooi, maar het is niet leuk als je tuin er niet meer uitziet omdat de insecten alle planten hebben aangetast. De snuitkevers kunnen veel schade aanrichten en daarom kun je beter proberen je tuin te beschermen. Het snuitkever bestrijden brengt veel werk met zich mee. Je kunt ze wel uit je tuin proberen te verwijderen, maar als ze al eitjes hebben gelegd kun je na een tijdje weer je tuin gaan vervangen.

 

Het spuiten met insecticiden is een optie, maar het kan dus ook te laat zijn als de eitjes al zijn gelegd. Pas altijd goed op met het spuiten van gif. Naast ongewenste insecten kun je ook planten beschadigen. Sommige insecten kunnen ook goed zijn voor je tuin. Zoek daarom bij onduidelijk op in bijvoorbeeld een insectengids waar je precies mee te maken hebt. Soms kun je de natuur beter haar gang laten gaan en je juist niet bemoeien met het natuurlijk evenwicht. Meer insecten informatie kun je online vinden.

 

Als je de snuitkevers hebt gevangen moet je ze nooit levend weggooien. Deze schadelijke insecten kunnen altijd ontsnappen. Pak vooral de larven aan. Als deze niet meer kunnen verpoppen zullen ze langzaam verdwijnen. Naast het spuiten met insecticiden kun je ook op biologische wijze de snuitkever bestrijden. Een oplossing is het inzetten van insectenparasitaire aaltjes genaamd Nematode E. Deze methode wordt onder meer toegepast in de tuinbouw. Daar wordt meestal rond maart en oktober het gewas beschermd tegen snuitkever. In juni wordt de snuitkever meestal pas zichtbaar omdat ze happen uit bladeren nemen. De snuitkever opereert vooral in de avond, en is dus overdag bijna niet waar te nemen.

 Kweker sinds 2010 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Viktor Schauberger noemde kevers 'plantendokters', dat zou dan hun taak in de Natuur zijn: het opruimen van zieke en zwakke planten. Dus geen dokter in de zin dat ze planten beter zouden maken, helaas

 

Nou zal dit statement voor vele niet aanvaardbaar zijn, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat het zo werkt. Ik heb namelijk nu net de spinazie en raapstelen die bij mij uit de tuin komen gemeten met mijn refractometer en ze scoren beide een 2 op de schaal Brix. De raapstelen net iets hoger als de spinazie, maar om aan te geven 4 is al slecht, dus deze gewassen zijn super slecht!

 

Beide gewassen waren inderdaad ook aangetast/aangevreten, misschien niet door snuitkevers in dit geval, maar het principe blijft hetzelfde. Het is lastig hoor, ik heb ook geen kant en klare oplossing, maar we zouden ons moeten richten op een gezonde 'geladen' bodem. Dat alleen geeft gezonde planten en daarmee zullen dit soort plagen en andere ziektes verdwijnen.

aangepast door Gast

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erik,

 

Moeilijke plaag, ik lees op diverse amerikaanse .edu sites dat het toepassen van wisselteelt belangrijk is voor de komende jaren.

 

Een aantal oplossingen

- Regelmatig schoffelen en harken van de grond in april - mei kan helpen om de populatie terug te brengen (waarom dit zou werken staat er niet bij maar zou iets met de omstandigheden voor de larven te maken kunnen hebben)

- Kleefband aanbrengen

- Nematodes inzetten tegen de larven

- insecticiden inzetten als het niet anders kan

- Pit fall traps (nadeel ook andere insecten) zie google

 

Het meest effectief en biologisch blijft het met de hand verwijderen van de kevers. Bij voorkeur 's avonds en 's nachts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel kevers kunnen vliegen, dus is dat extra lastig als ze steeds komen aanvliegen

bv als je buren er ook last van hebben en niet bestrijden.

Een oplossing kan zijn de netten van de vitrage van Ikea waar meerdere hier op forum tunnels over planten maken.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vdev snuitkever niet kan vliegen is nieuw voor mij omdat ik aannam dat alle kevers vlogen,

ik zal even inlezen op snuitkevers want mijn olijven eten ze ook.

aangepast door Gast

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal ze blijven vangen. ben net naar welkoop geweest...geen nematoden... wie levert die wel op korte termijn?

schoffelen had ik zelf niet aan gedacht, maar dat zal ik intensiveren. Ik heb nu wel een insecticide gekocht en alvast gespoten op een 8 tal plantjes waar ze veel naar toe trekken. deze planten zal ik over enkele weken vernietigen.

ben wel geschrokken van die foto met larve bij de wortels... ga zo een plantje uitgraven en kijken of dit bij mij ook zo erg is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...