MartienTUIN Geplaatst: 15 juli 2014 Geplaatst: 15 juli 2014 Hallo allemaal,Ik heb op dit moment flink wat pompoenplanten in mijn achtertuin. Het ras is Pompoen Red Kuri (Hokkaido Orange) . Aan bijna elke uitloper of rank zijn al een tweetal kleine vruchtjes zichtbaar, ongeveer ter grootte van een erwt. Nou heb ik in het verleden een keer gelezen dat je de ranken het beste af kunt knippen om meer vruchten te krijgen maar ik kan de info niet terugvinden. Heeft iemand ideeën daar over?Alvast dank. Quote
Holland Geplaatst: 15 juli 2014 Geplaatst: 15 juli 2014 Klopt! Dan gaat je energie die anders in de groei van de plant wordt gestoken in de groei van de vrucht gestoken. Echter zou ik in jou geval er nog even mee wachten tot de vruchten echt verder groeien. Het zou lullig zijn als je de planten nu topt en de vruchtjes vallen er om een bepaalde reden af in een vroeg stadium. Je kan uiteraard nu ook al toppen, ikzelf ben daar echter zolang de plant er uitziet alsof hij genoeg voeding heeft, voorzichtig mee. Quote Vriendelijke groeten, Holland
Look Geplaatst: 15 juli 2014 Geplaatst: 15 juli 2014 Wat zijn ze mooi hè, die grote planten. Ik begin pas met aftoppen in september en tot die tijd mogen ze net zoveel ranken en zijscheuten maken als ze willen. Dat gaat meestal prima. Flink water geven en soms een beetje extra voeding maar dat is in de volle grond eigenlijk niet echt nodig. Zodra er een pompoen rijp is haal ik hem er wel vast af. De eerste rode is bijna klaar ( super vroege) Quote Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.
MartienTUIN Geplaatst: 16 juli 2014 Auteur Geplaatst: 16 juli 2014 Bedankt voor de tips! Overigens... ik heb al eens wat berichten geplaatst over het kweken van groenten in potten en bakken, de pompoenen heb ik gekweekt in opengesneden potgrondzakken en het gaat prima! Alleen had ik een paar (goedkope) zakken bemeste tuinaarde gekocht en om een of andere reden groeien ze daar wat minder goed in maar over het algemene ziet het er prima uit. Hier een foto van zo'n uitloper, in veel gevallen zitten er aan een zo'n stengel inmiddels toch al drie kleine vruchtjes, wat gisteren op een erwt leek is nu al een olijf Quote
mw vogel Geplaatst: 16 juli 2014 Geplaatst: 16 juli 2014 Als de plant in een zak potgrond staat, loop je de kans dat de grond uitgeput is voordat de pompoenen rijp zijn. Bijmesten is dan wel nuttig, maar ik zou ook zeker in de gaten houden of de pompoenen allemaal blijven groeien en achterblijvers verwijderen. Quote
MartienTUIN Geplaatst: 16 juli 2014 Auteur Geplaatst: 16 juli 2014 Als de plant in een zak potgrond staat, loop je de kans dat de grond uitgeput is voordat de pompoenen rijp zijn. Bijmesten is dan wel nuttig, maar ik zou ook zeker in de gaten houden of de pompoenen allemaal blijven groeien en achterblijvers verwijderen.Dank voor de reactie, hebt u enige tips voor wat ik zou kunnen gebruiken om bij te mesten? Quote
mw vogel Geplaatst: 17 juli 2014 Geplaatst: 17 juli 2014 Zelf zet ik de pompoen- en courgetteplanten op een flinke klap verteerde stalmest + compost.Dat is bij de potgrondzak-methode wat onhandig. Wel zijn er allerlei soorten gier die je gemakkelijk zelf kunt maken uit bijv. brandnetels of heermoes. Ik heb voor dit doel een emmer droge duivenmest staan waarmee ik gier maak. Overigens voer ik pas bij als de plant uitgegroeid lijkt en zich gaat concentreren op de vruchten. Anders gaat de plant de extra voeding gebruiken om nog groter te worden, en daar zit ik niet op te wachten Succes!! Quote
MartienTUIN Geplaatst: 19 juli 2014 Auteur Geplaatst: 19 juli 2014 Met het weer van de afgelopen dagen blijft het wel leuk om ze te zien groeien, de kleinste zijn nu al even groot als tennisballen, nog steeds veel uitlopers, de planten zien er goed uit, het enige wat ik zie dat enkele bladeren dicht bij de wortel (maar niet alle!) beginnen af te sterven. De grond in de potgrondzakken voelt nog steeds wat vochtig aan maar de bladeren hangen er wat slap bij en leven op als ik ze water geef. Ik blijf het al met al een leuk experiment vinden! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.