Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paardepoep gebruiken om bonen te bemesten?

HJdTM

Aanbevolen berichten

Vanwaar komt de gedroogde paardenpoep?

Er is kwa npk niet echt een verschil tussen paardenpoep en compost.

De compost die ik hier koop in het containerpark heeft zelfs een ammoniakgeur en is dus scherper dan gedroogde paardenpoep.

Ik zou de paardenpoep op je bonenbed leggen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is kwa npk niet echt een verschil tussen paardenpoep en compost.

Zeer zeker wel! Zeer veel zelfs!

Kijk maar eens in deze tabel. http://www.eurolab.nl/meststof-organisch-v.htm

Ter vergelijking: Tuincompost N 0,54; P ); 0,19; K 0,46 (Bron Velt Handboek)

Dat is dus 10 a 15 keer zoveel! Nog afgezien van dat de chemische aard van die N-P-K ook nog heel anders is.

(In het Velt Handboek staan inderdaad ook waarden voor paardenmest die veel lager liggen dan in de tabel in de link en enigermate in de buurt komen van compost (factor 1.5 a 3). Maar dat geldt voor verteerde, oude (minstens 1 jaar) paardenmest... en die kun je inderdaad beschouwen als wat vruchtbaardere compost.

(Al dit soort waarden zijn richtgetallen...geven een idee van de richting....zijn in de praktijk van zo veel verschillende factoren en invloeden afhankelijk dat je ze niet als ijkwaarden mag beschouwen!)

Bovendien, Itoero, is drogen niet hetzelfde als verteren. Drogen is vocht er uit. Komt er weer vocht bij, dan is het effect vergelijkbaar met verse mest! Verteren/composteren is dat micro-organismen het hebben chemisch veranderd en omgezet en geconserveerd naar andere, veel stabielere, chemische verbindingen met een heel ander effect (mild, langzaamwerkend) op je bodem en je planten.

De compost die ik hier koop in het containerpark heeft zelfs een ammoniakgeur en is dus scherper dan gedroogde paardenpoep.
Die ik hier op een ander containerpark haal, ruikt soms ook. Ik denk dat dat komt omdat/als ze aan de lucht wordt blootgesteld.

Gezien de (mogelijke) samenstelling (tuinafval, plantenafval, GFT) is je uitspraak dat het scherper is, echt onzin.

Ik zou de paardenpoep op je bonenbed leggen.

Ik zou je ten zeerste afraden om je bonenveld echt te mesten met verse of gedroogde paardenpoep. De planten zullen wild groeien (misschien zelfs geel worden en afsterven door overbemesting), nauwelijks bloeien en vrucht zetten en zeer bevattelijk zijn voor ziektes en belagers. De bonen die je ervan oogst zullen in vriezer of inmaak snel gaan bederven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ammoniak lucht komt doordat de compost op het containerpark grotendeels anaeroob, dus zonder zuurstof, composteert. Als er dan ineens zuurstof bijkomt, komt die lucht vrij. Op een traditionele composthoop heb je dat niet. Maar die lucht heeft niks met NPK- gehaltes te maken. Paardenmest kan vrij rijk zijn aan meststoffen, dus is NIET geschikt voor bonen. Die willen compost of hooguit wat kali. Ik geef ze niks. Werkt ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm....zeker niet allemaal. Zelfs als het je lukt om de compostbak/hoop goed heet te krijgen door een aanzienlijk deel groenafval te mengen. Reken er op dat paarden/koeienmest gebruiken altijd betekent dat je moet wieden. Als je dat bijhoudt, is dat geen groot probleem. Bepaalde zaden doen het juist erg goed na een (warme) compostering.

Bij het groenafval dat je composteert kun je nog selecteren of er onkruidzaad inzit.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bonen staan hier in verteerde mest van jaren gelee. Weinig voeding dus.

De droge keutels die je beschrijft heb ik vorig najaar neergelegd op de plek waar nu courgettes, tomaten en aardbeien staan. Die doen het er fantastisch op! En het mooie: veel minder onkruid dan de mest/compost die ik van de composthoop haal.

Moet er voor de zekerheid wel bij vertellen dat de composthoop niet afsluitbaar is en dus makkelijk toegankelijk voor zaad. Daarnaast is het geen stalmest, maar echt droge drollen uit de wei/paddock.

In conclusie: hier werkt het zeer prettig, volgend jaar doe ik het weer zo!

Home is where the harvest is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...