Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stamslaboon???


lli--n--da

Aanbevolen berichten

Ik heb net stamslabonen geplant in kleine bakjes van 10 cm doorsnee gevuld met potgrond.

Ik heb 1 boon per bakje gedaan alleen nu las ik dat sommige wel 5 boontjes per bakje of gaatje (in de volle grond) doen?

Moet ik er nog een paar bij doen in de bakjes, of is dat niet nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het anders gedaan: de (pronk) bonen gezaaid in halve wc-rollen. Een paar boontjes (2 of 3) bij elkaar. Een aantal heb ik al uitgeplant... en wel twee of drie rolletjes rond een staak... Ik zeg niet dat dit hoort of normaal is, want ook voor mij is het voor het eerst... maar het ging heel makkelijk... de rolletjes gewoon mee in de grond gezet, scheelt weer wortelstress... ha, ha...

Maar ik had gehoord dat mensen 5 a 7 bonen bij een staak zetten. Op het volkstuincomplex ook nog even rondgeloerd bij anderen, en die hadden zelfs een hogere dichtheid, sommigen dan, maar die gingen op rij, en ik rond losse staken...

 

Maar ik sta open voor commentaar van de meer ervaren tuiniers hier...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nodig is het (misschien) niet. Zaadjes groeien niet beter omdat ze met meer bij elkaar zijn (tenminste niet voor zover ik weet) . Maar ik - en wellicht de meeste mensen - stop bij veel groenten meer zaadjes in een potje of een zaadkuiltje omdat niet al het zaad opkomt, sommige zaden worden opgevreten, er een zaadje wegrot etc etc. Als toch alle zaadjes opkomen dan kan je het een tijdje aankijken en vervolgens het 'beste' of meest veelbelovende plantje laten staan en de rest weghalen. Die weggehaalde exemplaren kan je - als je genoeg ruimte hebt - elders weer uitplanten.

Meer zaadjes in een potje is dus eigenlijk gewoon risico spreiden of 'voor de zekerheid'.

 

Het grappige is wel dat vaak toch al je zaadjes opkomen en dat het dan weer moeilijk is om een keuze te maken uit alle kiemplantjes en dat je dan dus alle plantjes uitzet en opkweekt en dat je dan dus midden in het seizoen met veel meer planten zit dan je eigenlijk wil. Maar ja, ook dat is moestuinieren, leren afscheid nemen van je kweekgoed.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai 3 bonen per potje. Voorzaaien in potjes heeft mijn voorkeur omdat ik dan controle heb over over vochtigheid en opkomst. In de volle grond komt het nogal eens voor dat de bonen wegrotten of er door vogels uitgepikt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je laat ze bij elkaar staan zodat het mooie volle planten worden.

 

Zodat het meerdere mooie planten worden toch Jorg? Het worden toch geen mooie volle planten omdat ze met zijn drieen bij elkaar staan?

 

Toch heeft Jorg gelijk, ik werk hier op dezelfde manier, 3 bonen in een klutje ( 3 zaden in een gat ) noemen ze dat hier, zowel snijbonen als met sperziebonen, verleden jaar een enorme oogst gehad van maar 9 planten...vraag me niet waarom er 3 plantjes bij elkaar horen te staan, maar heb deze info van een hele goede teler hier bij ons in de buurt.

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het topic ging hier toch om stamslabonen, niet over stokslabonen

 

Ik heb zelf ook stamslabonen gezaaid en ze zijn alle 4 opgekomen. Staan nu in de MM bak. Deze worden toch niet zo hoog als de stokbonen. Ik heb gelezen dat de stambonen kleiner van formaat blijven en niet aan zo'n hoge stok hoeft te hangen.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je laat ze bij elkaar staan zodat het mooie volle planten worden.

 

Zodat het meerdere mooie planten worden toch Jorg? Het worden toch geen mooie volle planten omdat ze met zijn drieen bij elkaar staan?

 

Toch heeft Jorg gelijk, ik werk hier op dezelfde manier, 3 bonen in een klutje ( 3 zaden in een gat ) noemen ze dat hier, zowel snijbonen als met sperziebonen, verleden jaar een enorme oogst gehad van maar 9 planten...vraag me niet waarom er 3 plantjes bij elkaar horen te staan, maar heb deze info van een hele goede teler hier bij ons in de buurt.

 

Haha, ik vraag het je toch: waarom moeten er drie bij elkaar staan? Misschien kun je even terug naar die teler, wellicht weet hij het antwoord. Ik ben reuzebenieuwd.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het topic ging hier toch om stamslabonen, niet over stokslabonen

 

Dat klopt Helly, je hebt gelijk, of het nu om laaggewas gaat of wat klimt onder de bonen, maakt niet zoveel uit, ik haakte op iemand anders in, die precies hetzelfde kweek als ik...vandaar?

 

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik vraag het je toch: waarom moeten er drie bij elkaar staan? Misschien kun je even terug naar die teler, wellicht weet hij het antwoord. Ik ben reuzebenieuwd.

 

Ik had je al een gedeeltelijke antwoord gegeven, de beroeps-teler neemt geen risico op een groot veld waar hij moet zaaien dwz een zielig zaadje in de grond te stoppen, het is niet altijd zo dat elk zaadje uitkomt, dat weet jij en ik.

 

Als er toch 3 bonen ontkiemen is dat mooi meegenomen, dat geeft een volle plant, en een ruime oogst, de 3 bonen planten kunnen goed met elkaar overweg, en de een zal echter niet groter worden als de ander.

 

Weersinvloeden, doordat er 3 bij elkaar staan ( laaggewas ), is het breken van de stam minder risico vol bij sterke wind, ze houden elkaar mooi overeind. een teler gaat geen stokjes overal plaatsen voor ondersteuning.

 

En nogmaals, mocht je het nog niet begrijpen, 3 bonen planten geven meer oogst op een en dezelfde plek.

 

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het topic ging hier toch om stamslabonen, niet over stokslabonen

 

Dat klopt Helly, je hebt gelijk, of het nu om laaggewas gaat of wat klimt onder de bonen, maakt niet zoveel uit, ik haakte op iemand anders in, die precies hetzelfde kweek als ik...vandaar?

 

Schilder

Je was niet de enige die het over stokbonen had. Heb t idee dat iedereen t daar over heeft en dat is toch wel een verschil denk ik.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je was niet de enige die het over stokbonen had. Heb t idee dat iedereen t daar over heeft en dat is toch wel een verschil denk ik.

 

Tuurlijk is er verschil, uiteraard de smaak natuurlijk, zo vind ik de sperziebonen ( princesse bonen ) direct van het land lekkerst, en stokbonen ( snijbonen ), je proeft het verschil direct tussen vers of de winkel, maar ook eigen stamslabonen zijn lekker, niet iedereen heeft het over stokbonen, maar al gauw kan een topic veranderen. "wat eigenlijk niet de bedoeling is"

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Sperziebonen en snijbonen zaai ik op vochtig keuken-papier in een plastic bak. Als bij de bonen-plantjes 2 blaadjes te zien zijn en ze ca 5 cm groot zijn, dan haal ik ze los van het keukenpapier. Ik zet de plantjes in de grond, even gieten en de grond rondom de plantjes losmaken. Zo kun je van mei tot juli bij elk weertype bonen “zaaien”.

Deze tip staat ook op mijn weblog met nog meer tips over het kweken van groenten http://sjeftuintips.wordpress.com/

 

Ik zet meestal 4 bonenplantjes bij elkaar in een groepje. Tussen de groepjes houd ik ca 20 cm aan.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Geeft de stamslaboon maar 1 keer oogst? Ik verwachtte dat het net zo lang door zou gaan als de peulen maar zie na de eerste pluk niks meer gebeuren? Vandaag nog wat bonen gelegd, vraag is nog steeds; doe je het lidteken onder, boven of maakt het niet uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij houd t ook op na een 1e pluk. Net als de erwten. Peultjes gaan idd nog wat langer door zolang er bloemetjes aan blijven komen.

Ik heb niet gekeken naar de boven of onderkant Heb ze er zo ingedrukt en ze zijn allemaal nu al bijna weer 10 cm boven de grond, 2 weken na t zaaien

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weersinvloeden, doordat er 3 bij elkaar staan ( laaggewas ), is het breken van de stam minder risico vol bij sterke wind, ze houden elkaar mooi overeind. een teler gaat geen stokjes overal plaatsen voor ondersteuning.

 

Alhoewel het vandaag weer prachtig weer was hier ( ) hadden we gister even een nat en fris dagje voor de tuin. Zo nat en fris winderig dat mijn stambonen - met zijn (3 x 9) zevenentwintigen bij elkaar op 1m2 - niet allemaal overeind bleven. Dus die bescherming van drie bij elkaar is ook maar theoretisch. Jammergenoeg.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...