Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Berm maken voor kruiden


benetton

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik heb in de kruidentuin van het bos gezien dat alle mediterrane kruiden op een berm stonden (bergje zand).

Toen ik naar de voordelen vroeg, diende deze zodat de kruiden nooit nat stonden. En deze kruiden stonden er ook prachtig bij!

 

Nu zou ik dit eventueel bij mij in de tuin willen maken. Maar nu vraag ik me af:

 

Als je gewoon een lange berg zand in de tuin maakt en hier kruiden in plant, gaat deze berm toch gewoon wegspoelen?

 

Heeft iemand ervaring hier mee? Ik vind nergens hoe dat ze deze berm eventueel verstevigen. Want ik kan me moeilijk voorstellen met het weer dat deze berm gewoon mooi blijft liggen.. Of ben ik mis?

Een ware prutser/beginneling :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hugelbeet (hoe is de Nederlandse benaming?) passen wij achter in de tuin aan de rand van het bos toe. Door de stronken is frezen daar niet mogelijk en moesten ergens onkruid met zand kwijt. Te nat staat het zeker niet, iets warmer en minder bukken. Nadeel is dat schoffelen moeilijk gaat, dus met de hand onkruid plukken. Maar dat kun je oplossen met worteldoek en mulch. Voor kruiden zal het wel geschikt zijn, meeste kruiden zijn vaste beplanting.

Afhankelijk van hoe steil en hoog is denk ik het wegspoelen, hier hebben we daar geen last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou door het gebruiken van een takkenril en de planten zelf kunnen zorgen dat de grond niet weg spoelen gaat/kan. De ril geeft wat hou vast voor de grond en als de wortels van je planten door de takken groeien is e.e.a. al aardig stabiel. Kost wat takken zoeken en wat vlechtwerk.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er sterk aan met welke grond je werkt, op wat voor grond je zit.

Een verhoogd bed kun je aan de buitenrand opbouwen met klei. Je kan ook grit/split / stenen er voor gebruiken en die 'rand' als het ware vullen met zandig materiaal. Je kan gestampt puin gebruiken.

Je kan ook ( tot ongeveer een hellingshoek van 35 gr ) ook brekerszand ( grof zand ) gebruiken, wat na verloop van tijd haast een verhard oppervlak krijgt, haast alsof het cementachtig is.

 

Verkijk je er niet op, dat de planten zelf wel moeten kunnen rijken naar veel vruchtbaardere aarde, of als het weinig vruchtbaar is ter plekke, dat de wortels heel ver en diep moeten kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...