dennislp Geplaatst: 7 augustus 2014 Geplaatst: 7 augustus 2014 Vandaag de eerste pruimen geoogst en ja hoor, er zitten rupsjes in: de pruimenmot. Aantal jaar terug ookal last van gehad, afgelopen jaar niet. Wat valt hier tegen te doen zodat we er sowieso volgend jaar geen last van hebben? Beetje vervelend klusje namelijk om een paar honderd pruimen te moeten 'inspecteren' of ze eetbaar zijn of niet Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Mathias Geplaatst: 7 augustus 2014 Geplaatst: 7 augustus 2014 Preventief vroeg in het seizoen feromooncapsules met een deltaval ophangen. Dit paar keer per seizoen doen om zoveel mogelijk pruimenmotten te vangen. Je kunt ook xentari gebruiken tegen de rupsjes, als je er toch nog last van zou hebben. Quote Plaagbestrijding met en door de natuur.
weknow Geplaatst: 7 augustus 2014 Geplaatst: 7 augustus 2014 feromooncapsules met een deltaval ophangen dat is nieuw voor mij, Mathias. Zelfs de woorden ken ik niet. Kun je wat meer uitleg geven? Dank alvast!! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Mathias Geplaatst: 7 augustus 2014 Geplaatst: 7 augustus 2014 De rupsjes in de pruimen zijn afkomstig van de bevruchte wijfjes van de pruimenmot(Grapholita funebrana in het latijns).Een preventieve en natuurlijke manier om er voor te zorgen dat je geen rupsjes meer in je fruit hebt is er voor te zorgen dat de wijfjes niet meer bevrucht worden. Dit kan je doen door een deltaval(dat eigenlijk een grondlaag met lijm is) op te hangen met het seksferomoon(feromooncapsules) van de wijfjes.De mannetjes motten komen op het seksferomoon af en blijven dan aan de lijm van de deltaval hangen. Doe je dit vroeg in het seizoen en meerdere keren + enkele jaren na elkaar preventief dan kun je een fantastische mooie biologische oogst krijgen.Vroeg je achter een dergelijke uitleg? Quote Plaagbestrijding met en door de natuur.
weknow Geplaatst: 7 augustus 2014 Geplaatst: 7 augustus 2014 Yep, Mathias. Dank voor je uitleg! Weer wat geleerd Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 8 augustus 2014 Geplaatst: 8 augustus 2014 En zulke zaken zijn gewoon ergens te koop ? ( Ja Bit, ga es lekker googlen ) Heb je wellicht een link ? Quote
Mathias Geplaatst: 8 augustus 2014 Geplaatst: 8 augustus 2014 Ik woon in België en koop ze hier(ze leveren ook in nederland): http://biogroei-shop.be/index.php?id_product=37&controller=product hier kun je er ook nog heel wat meer info over vinden.Maar inderdaad als je via google.nl gaat zoeken op "pruimenmotval" of "feromoonvallen" zul je wel een verdeler in Nederland vinden. Quote Plaagbestrijding met en door de natuur.
jootje Geplaatst: 2 augustus 2020 Geplaatst: 2 augustus 2020 Ik vind pruimenmot stom. Al jaren last van. Had gehoopt dat ik door het gebruik van een feromonenval minder last zou hebben , heb heel wat motten gevangen met die val...Maar voorlopig nog erg veel wat niet goed gaat. Je schijnt een paar jaar die vallen te moeten ophangen om die mot helemaal kwijt te raken. Zeg vijf jaar...is 5x 1o euro ofzo....is 50 euro. Hoeveel pruimen kan ik daarvoor kopen in de Betuwe? Erg aan het twijfelen of ik door ga zetten of dat mijn boom eruit gaat! Quote
weknow Geplaatst: 2 augustus 2020 Geplaatst: 2 augustus 2020 Dit stapeltje ellende laat vooral monillia zien op veel vruchten. Naar het werk van pruimenmotjes, de typische boorgaatjes en soms hars dat er uit drupt (kan ook andere oorzaak hebben!!) moet ik hard zoeken...eigenlijk zie ik het niet, hooguit heel misschien op de allerbovenste 2 pruimen...waar het net zo goed iets anders kan zijn. Dus wie weet heeft de deltaval wel goed geholpen en is je diagnose niet juist????? Ik ben uiterst tevreden van het effect van de feromoonval tegen pruimenmot in seizoen 2019 in mijn tuin aanhuis. Van nagenoeg geen eetbare pruim vanwege de maden in 2018 naar een geweldige oogst op meerdere bomen van bijna alleen gave vruchten in 2019. Dit jaar is de oogst veel kleiner en neemt de pruimenmot weer iets toe zonder dat het uit de hand loopt. Dat had ik ook verwacht.....terugdringen van de druk was ook wat ik wilde en ik zag in april al dat er veel minder vruchten aanhingen,dus besloten om nu geen val bij de pruimen op te hangen. Monillia op de vruchten (en...dat is veel erger nog...in het hout van je boom) kun je niet 100% voorkomen, maar wel sterk verminderen door enkele eenvoudige preventieve maatregelen. Ook ander fruit kan de typische aantasting laten zien. 1. Zorg dat je alle aangetaste vruchten opruimt (zorgvuldig composteren of afvoeren. Zeker ook de resten, zogenaamde mummies, die in de boom blijven). Ook tijdens het rijpen van vruchten aangetaste zo veel mogelijk ertussenuit plukken, want ze steken elkaar snel aan dicht tegen elkaar.) Hangt de boom flink vol, durf dan in mei/juni flink wat mindere vruchten alvast weg te nemen. Wat blijft zal gezonder, groter en vooral smakelijker worden. 2. Zorg dat je boom open en luchtig is en blijft. Hoewel een pruim niet van veel snoeien houdt ( dus zeker niet jaarlijks en veel snoeien!!!) moet je wel proberen om alle zieke hout ruim weg te nemen en allerlei kleine en overbodige twijgjes en takjes weg te nemen. In ieder geval alle takken die dwars door de boom en scheuten die vertikaal groeien helemaal wegnemen...dus niet insnoeien. Is de kroon erg vol en dicht, overweeg dan om een keer vlak na de bloei een aantal te veel takken helemaal weg te "sleunen" om lucht in de boom te brengen.....wind die droogt en UV van zonlicht helpen tegen schimmels. Bij Prunus (Pruim heet Prunus domesticum) snoei je takken of scheuten helemaal weg op een stompje van 1 a 2 cm na. Zo help je te sterke hergroei te voorkomen en het stompje droogt in en beschermt zo tegen aantastingen. De beste tijd voor een schoonmaakbeurt tegen ziek en wild hout is in augustus tot begin september. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
jootje Geplaatst: 3 augustus 2020 Geplaatst: 3 augustus 2020 Dankjewel, Weknow! Een en ander gaan lezen over Monillia.... Het is wel duidelijk nu dat ik last van twee ziektes/ plagen heb in de boom. Ik dacht eigenlijk dat het allemaal door de pruimenmot kwam. Het is niet in me opgekomen dat ik wel eens last van meerdere dingen zou kunnen hebben. Als de paarsige pruimen niks met de pruimenmot te maken hebben dan heeft de val toch wel wat geholpen, want ik heb wel minder pruimen nog met dat hars erop. Ik ga het nog een kans geven....en eens kijken wat ik van je tips op kan volgen. Quote
weknow Geplaatst: 3 augustus 2020 Geplaatst: 3 augustus 2020 4 uren geleden, jootje zei: Als de paarsige pruimen niks met de pruimenmot te maken hebben dan heeft de val toch wel wat geholpen Dat dacht ik eigenlijk ook. Beide aantastingen zijn niet ongewoon in pruimenbomen en zullen nog meer gaan opvallen aan pruimenbomen die niet onderhouden worden. Mummies verwijderen, valfruit opruimen, dode takken verwijderen en boom wat open houden helpen veel om ook redelijk wat lekkere pruimen te kunnen oogsten de meeste jaren....maar een deel zal altijd wel aangetast raken, tenzij je volop allerlei gif zou gaan spuiten. Dan heb je vaak ook nog te maken met kleverig en krullend blad als gevolg van luizen en soms mijten, dat samen hiermee optreedt in pruimen. (Dan wordt er snel geroepen krulziekte, maar dat is iets heel anders en komt bij pruimen eigenlijk niet voor). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
jootje Geplaatst: 3 augustus 2020 Geplaatst: 3 augustus 2020 Oohh..Weknow....bergen luis heb ik ook gehad, steeds weggespoten met de tuinslang...inderdaad..plakkerig...krullend blad ook. ik ga de raad opvolgen...en eens kijken of het volgend jaar beter word. 😊 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.