Nervii Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Hallo, Deze appelboom heb ik begin dit jaar geplant.Nu zijn er aan de bovenste bladeren bruin, zwarte verkleuringen en sterven de bladeren af.Percies een beestje dat zich een weg vreet door het blad ? (zie foto 2)Wat is dit en wat kan ik er aan doen ? Alvast bedankt. Quote
Bit Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 De onderste lijkt mij een mineer aantasting. Niets ernstigs. ( beestje , larve ) die in de bladlagen met gangetjes eet. De bovenste foto is heel wat anders. Kan een schimmel aantasting zijn. Maar lijkt ook wat op vuur. ( Bacterievuur )Ik durf dat niet met uitsluitsel te beweren.Hoop ik dat een ander dat beter herkent. Quote
RobO Geplaatst: 15 augustus 2014 Geplaatst: 15 augustus 2014 als het bacterievuur is zou je nu ook wat slijm moeten zien op de takken: anders denk ik toch aan schurft Quote
Nervii Geplaatst: 21 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2014 Er zit geen slijm op de takken, wat moet ik doen om deze schurft te behandelen ?Of gewoon de plant zen gang laten gaan ? Alvast bedankt Quote
RobO Geplaatst: 21 augustus 2014 Geplaatst: 21 augustus 2014 je zou dit jaar alleen alles heel schoon kunnen maken, ziek en oud blad opruimen en afvoeren, eventueel nog een beetje spuitzwavel met 0,5 % zuiveringszout op de boom spuiten; dat geneest niet veel maar voorkomt uitbreiding Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.