Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Grond bemesten met koemest en compost


-sanne

Aanbevolen berichten

We hebben afgelopen jaar heel weinig aan onze tuin gedaan en is ook erg slecht bemest.

Ik wil nu de grond in het najaar gaan bemesten ipv het voorjaar en wil compost en oude stalmest gebruiken.

Hoe kan ik het beste te werk gaan?

Moet de compost met de mest gemengd worden of apart? De mest spitten en de compost inharken?

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De koemest spit ik onder en de compost frees ik oppervlakkig in.

Onze gele grond begint nu toch aardig zwart te zien, zeker vergeleken met de buur die nooit bemest en waar dus ook niets deftigs groeit.

Ik vind dat we elk jaar opnieuw moeten bemesten of compost aan brengen omdat we ook elk jaar opnieuw de vruchten van het land weghalen. Wat we weghalen moet vervangen worden, of niet?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut waar dat er elk jaar bemest moet worden!

Kan je in het najaar (redelijk) verse mest onderspitten zodat het in de grond verder composteert?

De oude mest komt pas in het voorjaar...

Is er eigenlijk een bepaalde hoeveelheid die je per m2 moet spitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En naast dat het nogal afhankelijk is van je teeltplan / indeling van de tuin kwa teelt voor het volgende seizoen, is een tip geven om je grond vruchtbaarder te maken vrij onmogelijk als niemand weet op wat voor grond je zit.

Mest, en zeker 'redelijk verse mest' onderspitten vóór de winter is vrij zinloos. Er verteert weinig in de winter ondergronds en de stoffen die van waarde zouden kunnen zijn spoelen alleen maar uit en ben je kwijt.

Beter is de wat versere mest op een hoop te zetten voor minstens een heel seizoen ( zomer en winter minstens )

De oude mest kun je in het voorjaar pleksgewijs ( afhankelijk van de teelt ) inzetten ja.

Ben je iemand die graag spit of vind dat dat moet, dan zou ik zeker de mest niet helemaal onderspitten maar in de bovenste 15 cm van je teeltlaag houden. Eigenlijk alleen al vanwege het bodemleven wat met die mest aan de slag moet in het voorjaar, en dat bodemleven ( bacteriën, schimmels en beestjes ) zitten met name in die laag.

Compost, daar kun je het hele seizoen door mee mulchen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht al dat verse mest onderspitten geen enkele zin heeft... iemand die zogenaamd vel tuiniert rade ons het aan... beetje vreemd.

 

Ik ben met m'n plan begonnen waar wat komt te staan en te bemesten waar het moet.

Kan ik dan wel overal compost mulchen om de grond te verbeteren of ook niet overal, net als bij boontjes etc?

 

De grond is best arm (we hebben trouwens zwarte grond), de vorige tuinder heeft er weinig aan gedaan en wij het afgelopen jaar ook niet.. De voedingsstoffen uit de mest die we erin gespit hebben waren volgens mij ook weggespoeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bemestingsniveau in de bodem moet zichzelf opbouwen... 1x goed bemesten heeft misschien op de korte termijn een zichtbaar resultaat, maar gaat op de lange termijn alleen maar zorgen voor problemen. Wij hebben voor het eerste jaar een moestuin (50m2) die daarvoor 8 jaar onder zwart plastic heeft gelegen. De grond was keihard, zelfs wat kleiig (het is zwarte grond) omdat alles aangestampt was en er geen organisch materiaal meer in de bodem zat om het rul te houden. In het voorjaar heb ik er zo'n 400 liter compost overheen gegooit, maar daar vind je echt niks meer van terug. Vanaf maart ben ik druk bezig mijn eigen compost te maken in een vat (met veel compostwormen!!) en heb er deze week ruim 5 bouwemmers uit gehaald. Gelijk een mulchlaagje van 2-3cm gemaakt bij de andijvie en de sla. Onder mijn kolen (die de winter blijven staan) mulch ik met verse konijnenmest, probeerseltje... (HEEL VEEL houtvezel/hennepvezel/hooi met een klein beetje urine/ontlasting). Na de winter ben ik van plan die laag eraf te halen en de half verteerde laag in de compostbak te gooien. Ook zijn wij redelijk slordige tuinders... we laten bladeren en oogstafval vaak gewoon, beperkt, tussen de gewassen liggen zodat het weer opgenomen kan worden door het bodemleven. Het resultaat: we vinden nu sporadisch weer eens wormen in de bodem!!

 

Zaak ik dus om je bodem op orde te krijgen. Liefst met organische, eventueel samengestelde, meststoffen omdat deze het bemestingsniveau voor lange tijd verbeteren. Bodemstructuur is ook zeer belangrijk. Hoe meer je bodem kan vasthouden (luchtig, sponzig) hoe beter het voor je planten is. Want zo kan vocht en voedingsstoffen continu beschikbaar zijn voor je planten. In mijn geval zie ik het dus ook als een lange termijn investering... Dit jaar was mwah mwah, volgend jaar zal het al een stuk beter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...