Caatjeh Geplaatst: 31 augustus 2014 Share Geplaatst: 31 augustus 2014 Ik heb twee aardbeitorens met elk 18 aardbeiplanten erin. Nu kom ik terug van vakantie en zag ik dat er 8 aardbei planten dood waren gegaan. Ik dacht eerst door te veel regen, maar bij het uithalen van de planten zag ik witte larven bij de wortels. volgens mij zijn deze van de taxuskever, want die zag ik ook bij de aardbeien zitten grrr . Wat te doen? Ik wil graag nieuwe aardbeien in de vrijgekomen vakken zetten. Ik heb begrepen dat ik hiervoor aaltjes kan inzetten... alleen dat kost al meteen weer 20 euro...een kostbare investering voor mijn aardbeien als ik dat elk jaar moet doen; ik kan deze ivm houdbaarheid maar eenmalig gebruiken. Nieuwe grond erin doen, is ook een tijdelijke oplossing. Want dan zit ik over een tijdje weer met deze larven. Is er nog een andere (goedkopere) oplossing? Ik hoor het graag! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
angela Geplaatst: 31 augustus 2014 Share Geplaatst: 31 augustus 2014 Aaltjes kun je bestrijden met afrikaantjes, maar dit werkt niet bij alle aaltjes.Hoelang heb je de aardbeien al in deze toren zitten en hoelang zit de zelfde grond erin? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Caatjeh Geplaatst: 31 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 31 augustus 2014 De aardbeien zitten er sinds maart in, evenals de grond. Heb de (dure) Makkelijke moestuin mix gebruikt. Dus dit gooi ik ook niet zo graag weg... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
angela Geplaatst: 31 augustus 2014 Share Geplaatst: 31 augustus 2014 In zo'n toren is het echt heel lastig.Je kunt vragen of er iemand een aaltjes probleem heeft en dan daar wat grond halen die je vermengt in de toren.Aaltjes zijn eigenlijk overal te vinden maar of je dan de goede soort hebt voor bestrijding?En je moet natuurlijk ook van de kever zelf af anders haalt het niets uit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 31 augustus 2014 Share Geplaatst: 31 augustus 2014 De Nemathoden(aaltjes) werken goed. Wat je ook kan doen ? Als de larven zijn uitgekomen/verplaatst naar een buur gemeente kan je de aardbeiplanten(of nieuwe) in de toren terugplanten en overal waar je grond zou zien bedekken met plastic. Dan kunnen de eitjes ook niet in je grond komen. Anders zit er niets anders op dan alle snuitkevers die je ziet op vakantie zou sturen(ook weer naar de buur gemeente ) Lastige gasten zijn het ik heb er ook enkele jaren te veel op bezoek gehad(eerst bij de buren en vervolgens mijn planten kaal(en echt kaal)). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Caatjeh Geplaatst: 2 september 2014 Auteur Share Geplaatst: 2 september 2014 Ik heb even gegoogled en het volgende product gevonden: Pireco bodeminsecten http://www.pireco.nl/?post_type=portfolio&p=73 Het is een kruidenextract dat op de grond gegoten wordt. De plant neemt het op en krijgt daardoor een bepaalde smaak, de kever en de larven ontwijken dan de plant, willen er niet meer van eten. Ik heb het besteld en ga het gebruiken. Ik laat julie tzt wel weten of het werkt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
TimHoorn Geplaatst: 2 september 2014 Share Geplaatst: 2 september 2014 Die artikelen van Pireco zijn ook bij Welkoop verkrijgbaar. Die hebben deze producten onder private label.Het is wel zo dat deze producten de larven VERJAGEN en dus niet direct DODEN. in een pot of bak zal het middel dus minder effectief zijn. Aaltjes (o.a. bestelbaar via de website van Ecostyle) zullen het probleem veel beter aanpakken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mathias Geplaatst: 2 september 2014 Share Geplaatst: 2 september 2014 Plastic en opnieuw planten is de goedkoopste oplossing echter gaat het probleem blijven bestaan, de taxuskever heeft een tweejarige cyclus waardoor je 100% zeker moogt zijn dat je volgend jaar terug met het probleem zult zitten en waarschijnlijk erger. Aaltjes zijn dan inderdaad een iets duurdere oplossing zeker als je weet dat je het volgend seizoen nog eens gaat moeten toepassen om de tweejarige cyclus te doorbreken, maarja... het is nu eenmaal moeilijk te bestrijden. En pirenco is volgens mij een preventieve maatregel dat je heel het seizoen moet toepassen en is eigenlijk gewoon een verplaatsing van het probleem van de ene lekkere plant naar de andere. :/ maar natuurlijk eventueel wel een goede oplossing voor je enkele plantjes die je wilt vrijwaren. Quote Plaagbestrijding met en door de natuur. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Caatjeh Geplaatst: 3 september 2014 Auteur Share Geplaatst: 3 september 2014 De man van Pireco vertelde mij dat de larven niet doodgaan van het middel, maar wel sterven van de honger aangezien ze de aardbei planten niet meer opeten en er verder niet veel in de bakken te eten is... Nou ja ik zal wel zien.. ga dit maar eens proberen.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mathias Geplaatst: 3 september 2014 Share Geplaatst: 3 september 2014 Jammer genoeg moet ik je daar in teleurstellen. Want je zei dat je schade had aan de wortels. Larven brengen schade aan de wortels. Diezelfde larven gaan in rust van half oktober tot maart 2015 waardoor het onwaarschijnlijk is dat ze die extra maand niet kunnen overleven. Zou nog wel durven geloven dat de kever sterft als er niks in de buurt is.+ je bent begonnen over de prijs, nu betaal je de helft(prijs van lastvan.com) voor een preventief middel i.p.v. het dubbele te betalen voor een 'definitieve' oplossing. Laat zeker weten wat het resultaat is, ben zeer benieuwd Quote Plaagbestrijding met en door de natuur. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.