Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vraag over rozebottelgelei


mw vogel

Aanbevolen berichten

Vorig jaar heb ik jam/gelei van rozebottels en kweepeer gemaakt. Dat was erg lekker, alleen ik heb toen bijna een schouderblessure opgelopen vanwege het door de zeef roeren van de gekookte bottels... Omdat ik geen rozenstruiken in de tuin heb staan, heb ik ze beetje bij beetje langs de weg geplukt en steeds ingevroren. Uiteindelijk alles ontdooid en met een beetje water laten sudderen tot alles zacht was. Dan in de roerzeef - niet de passe-vite, daar kwamen de zaadjes doorheen

Probleem was dat zodra de rozebottelmassa een beetje afkoelde, het heel stroperig werd, zodat het behoorlijk zwaar werd om de massa erdoor te roeren. Ik kreeg ook lang niet alles gezeefd en had dus veel afval.

Heeft iemand van jullie een tip hoe ik het nu beter kan aanpakken? Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak het meestal zo: ( niet zwaar dus)

 

Rozenbottels in stukjes doen en met weinig water opzetten, als het kookt vuur uit en af laten koelen, dan weer tot de kook brengen en weer aflaten koelen, dit tot een keer of 4 herhalen ( door telkens van het vuur te halen behoud je de vitamines beter dan dat je het laat pruttelen, dan gaan veel vitamines verloren)

 

Een zeef pakken en het sap zeven, met een pollepel een beetje aandrukken in de zeef/vergiet en wat roeren. Van het verkregen sap gelei of siroop maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oei nee, geen idee eigenlijk. Ik doe altijd maar wat, bodempje water en wat prutsen. Ik kan volgende keer wel even kijken en meten maar ik maak het altijd pas in de winter omdat ik dan de bottels pas pluk (is de vorst er al over geweest als het goed is en ze zijn zo makkelijk vindbaar omdat alles kaal is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gelukt

Wat vooral het verschil maakte was dat ik de vorige keer veel te weinig water had gebruikt, waardoor de boel heel stroperig werd.

Nu heb ik de bottels echt onder water gezet en bij elke kookbeurt (dank voor de tip, Piroska!) namen de bottels wat meer water op.

Beetje bij beetje rustig door de zeef gewreven en de pittenmassa die overbleef nogmaals aan de kook gebracht met een halve liter kookvocht dat was overgebleven van de stoofperen en opnieuw door de zeef.

Van ca. 1300 gram bottels heb ik nu een dikke liter "sap". Dat vind ik toch een mooi resultaat.

Vanavond ga ik er met de valappels samen gelei van maken, komt helemaal goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...